Gå til innhold

Hvilket spill synes DU er mest lærerikt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha spillt flight simulator 2002 og nå flight simulator 2004 i det siste, synes jeg at jeg hadde mye utbytte av dette. :D

La meg forklare.

En dag for en stund siden fikk jeg 1.5 time i 80 millioner kroners simulatoren til Braathens på Fornebu. Tok av fra Gardermoen, landet. Ingen problem. Tok av mellom fjellene i Innsbruck i snøstorm. Ingen problem. Ene motoren ga seg. Landa med en motor i sidevind. Ingen problem! :D Fyren bak tok ut begge motorene. Nødlandet på jordet og kom fra det i en del (slo hodet mitt i fronten på cockpiten da jeg glemte belte. :lol: ) Vel disse simulatorene må være noe realistisk siden det faktisk var ganske lett å gjøre det på samme måte i denne "ekte" saken.

 

:woot:

Lenke til kommentar
oj, kan det være at spill ikke lærer oss så mye? Hvor mye har du lært av å gå på kino?

 

Så og si ingen ting her (går nesten aldri på kino), de første gangene jeg gikk på kino var barnefilm med norsk tale eller noe slikt. Utenom det så har jeg lært for eks all engelsken min fra tv og spill, jeg lærte mer eller mindre ingen ting av engelsk på skolen :-)

 

Når det komme til hvilke spill som er lærerike så må jeg si meg enig med de som sier backpacker :D (Snart kommer 3'ern)

Reflekser kommer i Firearms (cs pffft).

Navigering osv i flightsim's ala IL2 osv der det er skikkelig luft action :-)

Oppførsel kommer fra multiplayer spill.

Jeg tørr påstå at jeg kan være stolt av og si at jeg ikke har blitt påvirket av mangen folk's ingame oppførsel, er bare så tragisk mangen online som ikke kan oppføre seg når de spiller med andre, det skal jo være gøy, og når du da får slengt masse dritt for noe du kansje ikke har gjort og personen ikke engang sier unskyld så forsvinner litt av lysten.

Lenke til kommentar

Civ1 (cga, ega og mcga-versjonen :) ) syns jeg var utrolig lærerikt. Ellers.. har lært navn, fordelene og eventuelle ulemper til diverse våpen opp i gjennom årene.. er sikkert kjekt å kunne, når USA finner det for godt å invadere Norge. :)

 

Og, jo.. relativt gode engelsk-kunnskaper (5-6) skylder jeg på spill/film/bøker. Hovedsakelig sistnevnte, men men..

Lenke til kommentar
jayhem, jeg spilte masse backpacker for lenge siden, noe lærerikt er det vel ikke? du lærer jo ikke noe annet enn masse helt unyttige fakta.

pontifex synes jeg er ganske lærerikt.

hmm, er jo ikke SÅ dumt å ha litt allmennkunnskap innabords når en skal ut i den store vide verden, men det er kanskje ikke alle som verdsetter slik lenger? :roll:

Lenke til kommentar

Vel... dere trur kansje itte på detta men, men jeg synes DW serien vart rimelig lærerik. Man kan lesa igjennom historien tell de fleste offiserene, pluss at det fikk meg intresert i den tidsepoken, den fikk meg tilogmed til å lesa boka( Romance of The Tree Kingdoms), og nei, det er ikke mye romantikk i den.

 

Glemte å nevne at vise bilspell kan lære deg en del om bilfysikk, og om bilmodeller. Faktisk hvis du leser manualen tell den første gran turismo, så finner du ein manual tell hvordan du skal kjøra i real life.

Lenke til kommentar

man lærer jo utrolig mye ubevisst når man spiller spill, ser på film eller til og med leser tegneserier....

 

mange av mine "historie-kunnskaper" skylder jeg på uttallige donaldblader fra mune yngre år. Der er det ofte parodier på historier fra virkeligheten, og det er ikke vanskelig å "oversette" innholdet til virkeligheten. En del spill (og filmer) har også lærerike elementer, men det er ikke alltid like lett å oppdage dem.

eksempelvis (fra min barndom) kan jeg nevne ducktales (geografi (selv om navnene var donaldifisert)) og larry/police quest/space quest/kings quest (praktisk bruk av engelsk)

 

dessverre driver en del spill som kaller seg simulatorer i dag vranglære, blandt annet bilspill (colin mcrae rally / hvilken som helst annen bilsim) for hvor mange har opplevd i virkeligheten å kunne fortsette kjøreturen etter å ha most bilen i 200km/t inn i en fjellvegg?

 

ikke glem: spill er for morro skyld, ikke for å lære noe :D

Lenke til kommentar
mange av mine "historie-kunnskaper" skylder jeg på uttallige donaldblader fra mune yngre år. Der er det ofte parodier på historier fra virkeligheten, og det er ikke vanskelig å "oversette" innholdet til virkeligheten. En del spill (og filmer) har også lærerike elementer, men det er ikke alltid like lett å oppdage dem.

eksempelvis (fra min barndom) kan jeg nevne ducktales (geografi (selv om navnene var donaldifisert))

og donald-pockets ikke minst! ;) men jeg er helt enig, det der hjelper mer enn det høres ut til.
Lenke til kommentar

En kammerat av meg huska noe fra age spilla å skreiv det på en hist prøve. Det verste var at det var riktig. Hadde ikke han spilt de spilla hadde han fått feil. San er det.

 

 

Strategi spill lærer en å kunne tenke berde fram over og forutse mulige utfall. Veldig viktig det.

 

FPS spil lærer en å observere mange ting fort og nøyaktig pluss bedre reflekser. Leste et stef at folk som spiller feks. CS klarer og registrere ting fortere en adre. Testen var at man viste en og flere ting fram i ekstrem kort tid. Det viste seg at folka med pc spill bakgrunn klarte og registrere hva det forskjellige var mye kjappere, det viste seg tydelig når det var flere gjennstander sammtidig som ble vist. Viktige ferdigheter det, kan hindre deg å havne i en døds ulykke med bil foreksempel. (Husk og kombinere dette med fysisk trening, uten det så har man ikke så mye bruk for bedre reflekser og slikt).

 

 

Nå har ikke jeg giddi og lest hele posten, så det kan hende noen har sakt dette før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...