Gå til innhold

Hvilket spill synes DU er mest lærerikt?


Anbefalte innlegg

Når eg har sittet med ett PC spill har eg ofte tenkt:

 

"Herregud, hvorfor gidder eg å sitte med dette spillet her. Hvillken postitive ting får eg ut av dette bortsett fra underholdningen?"

 

Men i PC spill kan en lære mye som en får bruk for i den virkelige verden også.

 

Hvilket spill synes du er MEST lærerikt? Kan man dra noen nytte av det man har lært i ett PC-spill senere i den virkelige verden? :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange seriøse innlegg her ser jeg :D

 

Har faktisk sittet og fundert litt på det samme noen ganger. Er vel svært sjelden man blir noe smartere av å spille dataspill sånn direkte. Kommer litt ann på hva man spiller og hvordan man spiller også regner jeg med.

Spill kan vel i mange sammenhenger lære deg litt om å tenke før du handler. Strategispill kan vel sikkert ha noe å gi her.

Kreativitet er vel også et moment å ta med. I mange spill så må man løse oppgaver og finne på løsninger som ikke alltid er innlysende. At man blir flyger, ubåtkaptein eller racerbilfører av simulatorer er vel høyst tvilsomt, men seriøse simulatorer prøver jo å gjengi virkelige fakta så godt som mulig og kan også der gi en viss lærdom. Økonomiske simulatorer er kanskje dem jeg desverre har lært minst av rent personlig ;)

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for dataspillene ikke engelskkunnskapene vært på langt nær så gode som de er. Husker barnsdomsdagene da jeg satt med ordboka foran meg og spilte de første GTA-spillene...mimre, mimre...

 

Dessuten lærer man jo endel historie ut fra endel spill. Da spesielt strategispill som omhandler virkelige historiske hendelser. Bl.a. har jo Age-serien vært rå på dette da!

 

Dessuten er det jo mulig å kjøre korrekt etter trafikkreglene i GTA. Bedre enn teorikurs hvertfall :D

Lenke til kommentar

BackPacker, ja, det må jeg skaffe meg igjen. Rågøy spill. :)

 

Tror spill hjelper mest på kreativiteten og skriveferdighetene. Jeg lurer fælt på åssen skriveferdighetene mine i engelsk hadde vært uten dataspill. I rollespill leser jeg en del, samtidig som at jeg i online rollespill kommuniserer masse med andre på engelsk. Lærer mye av sånt.

 

:-)

 

Edit: Tilfeldigvis var det en artikkel i Aftenposten i dag. Den lille-putt versjonen... Aftenposten Idag, heter den vel. Tror det var side 3. Men det er vel ikke sånne spill som vi spiller, men allikevel... :)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kan takke Tetris for alle 5-erne og 6-erne jeg får! Minesveiper har også vært en viktig informasjonskilde for meg - hvordan ellers skulle jeg vite at man IKKE skal tråkke på miner?

 

Fra spøk til revolver - jeg er sikker på at jeg hadde vært langt ifra så flink i i engelsk som jeg er, hadde det ikke vært for dataspill.

Lenke til kommentar
BackPacker, ja, det må jeg skaffe meg igjen. Rågøy spill. :)

 

Tror spill hjelper mest på kreativiteten og skriveferdighetene. Jeg lurer fælt på åssen skriveferdighetene mine i engelsk hadde vært uten dataspill. I rollespill leser jeg en del, samtidig som at jeg i online rollespill kommuniserer masse med andre på engelsk. Lærer mye av sånt.

 

:-)

 

Edit: Tilfeldigvis var det en artikkel i Aftenposten i dag. Den lille-putt versjonen... Aftenposten Idag, heter den vel. Tror det var side 3. Men det er vel ikke sånne spill som vi spiller, men allikevel... :)

veldig enig med backpacker. har både 1ern og 2ern, og de er vel blant de spillene jeg har likt best noensinne... spilt de sykt mye og lært utrolig mye dumt, blant annet at det er ca. 92150 parkeringsplasser i verdens største parkeringshus som ligger i Chicago. Masse nyttig informasjon også, mye jeg tror jeg faktisk har hatt bruk for enkelte ganger :p Har backpacker 3 kommet ut? ikke backpacker junior, ikke globetrotter, men gode gamle backpacker i sin tredje utgave... nei, må snart starte å spille backpacker igjen...

Lenke til kommentar

Jeg tror man kan lære mye av å spille data. Som enkelte allerede har nevnt, så lærer man jo engelsk. Enkelte spill kan man lære strategi og historie. Hvis man spiller Flightsim, så lærer man jo litt om vær, navigasjon osv. Blir sikkert ikke Einstein av å spille data. Men det er ikke fordummende. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...