Gå til innhold

RAM til Athlon 64

HAL2002

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg nytt hovedkort, prosessor og minne.

Hovedkortet blir et ASUS K8V Deluxe.

Prosessor blir en AMD Athlon 64 XP3200+.

Men når det gjelder minne har jeg ikke peiling. Er jo alt for mye å velge i. Jeg trenger PC3200 400MHz. Lurer derfor på hvilket merke som er best og hvilke spesifikasjoner jeg bør velge. Tenker på ns, cl etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat som for alle andre platformer, så er det bedre med merkeram i forhold til såkalt NoName eller det som kalles "Orginal". I tillegg er det bedre med lavere aksesstid (det som du kaller "ns" og "cl")

NoName, "Orginal" ram er helt ok (her i Norge vel og merke). Du kan godt få hva som helst; de kan være bra, de kan være "akkurat" bra nok. Ikke forvent å kunne klokke slik ram mye.

TwinMOS, Apacer, Corsair, Crucial, Kingston, Samsung osv osv er BRAAA!! ram ;). De koster mer, men du kan regne med mer stabile brikker(spesielt ved høyere frekvenser), kan klokkes høyere, og kan kjøres på mer agressive innstillinger (lavere CAS/CL for eksempel) noe som gir enda bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Akkurat som for alle andre platformer, så er det bedre med merkeram i forhold til såkalt NoName eller det som kalles "Orginal". I tillegg er det bedre med lavere aksesstid (det som du kaller "ns" og "cl")

NoName, "Orginal" ram er helt ok (her i Norge vel og merke). Du kan godt få hva som helst; de kan være bra, de kan være "akkurat" bra nok. Ikke forvent å kunne klokke slik ram mye.

TwinMOS, Apacer, Corsair, Crucial, Kingston, Samsung osv osv er BRAAA!! ram ;). De koster mer, men du kan regne med mer stabile brikker(spesielt ved høyere frekvenser), kan klokkes høyere, og kan kjøres på mer agressive innstillinger (lavere CAS/CL for eksempel) noe som gir enda bedre ytelse.

Må man ikke også ha ECC-RAM? Eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar

Opteron og Athlon FX skal ha Reg. minne. De støtter også ECC, men det er ikke et krav. Opteron og Athlon FX støtter såkalt dual channel minne, dvs at du bør (er ikke sikker på om det er et absolutt KRAV) bruke 2 og 2 minnebrikker.

Opteron er designet for DDR333, mens Athlon FX er designet for DDR400. Det er midlertidig forsøkt å bruke DDR400 minne på Opteron, uten den helt store forskjellen. Siden minnekontrolleren i Opteron er tilpasset DDR333, vil den bli tvunget til å bruke dårligere timings på DDR400 ram, det er derfor man ikke får den helt store forskjellen ved å gå opp til DDR400-ram på Opteron.

Athlon64 bruker en og en DDR400 Non-Reg/Non-ECC sambrikker. Dvs standard DDR400 eller PC3200 DDR-ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...