Gå til innhold

Psykokafe (lov å være blid, lov å være dritt lei..)


heblilla

Anbefalte innlegg

- Ikke på samme måte, det er ikke det samme som gjæring og alkohol. Øl og sånn vet jeg ingenting om (har ikke interessert meg for det heller).

 

Finnes mange forskjellige enzymer ja, vet ikke hvilke du snakker om. :p

 

 

- En dl linfrøolje inneholder 48 g O3. Så det er ikke mye du skal drikke for å få i deg 3 gram. Dette regnestykket blir vel rett:

 

(48 gram O3 per 100 ml)

48 / 3 = 16.

100 / 16 = 6,25 ml = 0,0625 dl = gaaaanske lite

 

Men du har uansett godt av å ta en skje med linfrøolje til dagen, fordi man får så sinnsykt mye O6 (og dårlig O6) i kostholdet ellers. Men husk at denne typen olje harskner fort, kjøp minste flasken og ha den i kjøleskapet. Drikk hver dag, ikke lagre den for lenge!

Ja, det er det. Det er gjær som hever brødet i både tilfellet med tilsatt bakegjær, og surdeig, som er den måten man bakte brød på før man fikk produsert gjær. Og det blir akkurat som med øl. Det dannes faktisk alkohol ved bruk av bakegjær, men i små mengder (og som fordamper ved steking). All gjærsopp produserer alkohol, det er på en måte avfallet deres, når de spiser sukker.

 

Snakker om alfa- og beta-amylase, disse er mest aktive ved henholdsvis 65-70 og 50-65 grader.

 

Takk for tips om linfrøolje. :) Da blir det kanskje det, selv om jeg så noe om at typen O3 i linfrøolje ikke var helt tilstrekkelig for å danne de andre O3 som er essensielle (som man får via marint fett) - men dette er sikkert bare småproblemer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Ikke på samme måte, det er ikke det samme som gjæring og alkohol.

Fermentering er bare et annet ord for gjæring.

 

Ligner litt på det de gjorde med melka... Fettet fløy opp på toppen, fordi sånn fungerer fysikkens lover... Men folk likte ikke dette, derfor begynte meieriene med "homogenisering", en prosess der de brukt høyt trykk og små hull for å fucke opp fett- og proteinmolekylene slik at partiklene blir mindre og derfor ikke flyter opp på overflaten.

Uhomogenisert melk smaker dritt, altså. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Jeg tok armhevninger i dag og var mye sterkere nå enn før :) Null H melk i dag og null melk i teen min og ikke drikket mye melk heller:) Men har spist litt potetgull, men posen er tom nå :) Og har ikke noe potetgull resten av uka heller. Har ikke noe godteri nå i det hele tatt, men har yoghurt, men den yoghurten har jeg hatt lenge er enda ikke gått ut på dato og har bær da :) Men veldig lite melk igjen nå. Tror restetn av lett melk blir borte i morgen. Og da er det kun litt mandelmelk igjen. Måtte ta belte på buksa mi i dag og fordi den faller ned :D Lurer på hvordan onsdagen blir fordi da er det bare mandel melk her. Og torsdagen er det garantert ikke noe. Får ikke kjøpe noe før til fredag heller. Men får ikke potetgull til helga. Men kan få sjokade om jeg vil da :) Også må jeg velge en liter H melk eller 1 og en halv liter lett melk. Det er hardt fordi jeg har lyst på masse oboy til helga :) Har lyst på nå og, men må spare litt melk til i morgen :) Får ikke lov til å røre oboeyen før til helga heller. adde nemlig tenkt til å spise det nå. Jeg synes jesus er litt god streng da :) Er jo ikke så sunt. Kommer til å bli mer og mer sunn jeg :)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Godnatta :)

 

http://www.urteguiden.no/urteleksikon/linfro.php

 

I stedet for gjær kan man bruke hornsalt. Høres ikke bra ut med amoniakk ;) Natron kan man bruke. Elle kanskje man kan ta litt vørter øl i :)

 

Nam Bananbrød uten gjær :)

 

125 gr smør, mykt 175 gr brunt sukker 2 stk stor egg 3 stk bananer 100 gr valnøttkjerner 250 gr hvetemel, blandet med 0,5 ts salt 0,5 ts natron , 1 ts bakepulver og 1 ts kanel

 

1 porsjon gir ca 12 stykker

Saftig og ikke for søtt, kanskje mer et brød enn en formkake:

Pisk smør og sukker sammen, tilsett et egg om gangen, og bland inn skrelte bananer. Grovhakk nøttekjerner og bland dem inn sammen med melblandingen. Deigen has i en smurt kakeform (ca en liter) og settes inn i 175 grader varm ovn. Steketid ca en time, følg med med bakepinne. I vår ovn var den ferdig etter 50 minutter.


Les mer hos matoppskrift.no: http://www.matoppskrift.no/oppskrift/Bananbr
Endret av Sabell
Lenke til kommentar

ble sulten jeg nå :)

Kråker er ikke for spising!!! Søte, fine flaksedyr!

 

 

Hva har det med saken å gjøre?

Jeg tror ikke du innser hvor vakre flaksedyr kråker faktisk er!

 

 

hehe:) Han har røyka gjær sopp:)

Da må man først tørke gjærsoppen, hvis den skal røykes. Ellers får du den ikke påtent. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

ble sulten jeg nå :)

Kråker er ikke for spising!!! Søte, fine flaksedyr!

 

 

Hva har det med saken å gjøre?

Jeg tror ikke du innser hvor vakre flaksedyr kråker faktisk er!

 

 

hehe:) Han har røyka gjær sopp:)

Da må man først tørke gjærsoppen, hvis den skal røykes. Ellers får du den ikke påtent.

 

finnes tørr gjær :) Men jeg synes slamndersn så spiselig go ut :) Den ligne på krokodille vingummi :)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Hva har det med saken å gjøre?

Han syns vel det var interessant å si, da... *hint* *hint* til "noen"

 

Næh. Jeg selv sier sikkert bare triste greier. Hvem er jeg til å snakke. Syns ikke jeg er en ålreit person. Når jeg sier det mente jeg ikke å fiske etter oppmuntringer, men hva vet jeg, kanskje det var det jeg nettopp gjorde, derav "lite ålreit person".

Lenke til kommentar

Han kaller meg en kråke :p

 

Men her fant jeg beste erstating for gjær :)

 

100 g humleblomst
2 kg rugmel
3 kg mais eller byggmel
4 liter vann

Finsmuldre humleblomstene og kok dem i vannet i en halv time. Sil av
blomstene . Rør i rugmelet, og derpå mais- eller bygg melet. Kna det som en
deig og kjevl det ut som en tynn leiv. Del opp deigen i runde biter med et
glass og legg dem i solen til tørk til de er harde. Så kan du smuldre de
opp.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

 

Hva har det med saken å gjøre?

Han syns vel det var interessant å si, da... *hint* *hint* til "noen"

 

Næh. Jeg selv sier sikkert bare triste greier. Hvem er jeg til å snakke. Syns ikke jeg er en ålreit person. Når jeg sier det mente jeg ikke å fiske etter oppmuntringer, men hva vet jeg, kanskje det var det jeg nettopp gjorde, derav "lite ålreit person".

 

Egentlig så hadde det ikke med noe å gjøre. :)

 

Jeg synes du er en ålreit person. Stfu and treat yo self with some respect!

 

Tja, hvem vet. Kanskje innerst inne så er det grunnen. Jeg tror det. Og det tyder bare for meg på at du har et behov for bekreftelse. Og vi vet jo allerede at det er et faktum, så da bekrefter faktumet hypotesen. Men mest av alt tror jeg du trenger bekreftelse av deg selv.

 

 

 

Han kaller meg en kråke :p

Du er en kråke.

 

 

 

???

Jeg myrdet nettopp en flue. Det føltes godt.

 

Nå var jeg anti-moralsk?

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...