Gå til innhold

Psykokafe (lov å være blid, lov å være dritt lei..)


heblilla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det gjelder meg, for jeg tenker ikke bare romantikk her, jeg tenker ovenfor alle mennesker, alle slags relasjoner. Jeg bare stenger alt ute og blir en maskin. Hvis jeg smiler så er det bare fake. ;) Men mange lar seg "lure", ikke at jeg har noen plan om å lure folk, det er bare sånn jeg fungerer sosialt.

 

Hehe... neida, jeg bare fleiper. Men hva om noen tar det seriøst? Hm, det tenkte jeg ikke på.

 

(Ja, altså jeg fleiper med at jeg er stalker, men det over her med at jeg ikke har følelser er ikke fleip.)

Tror bare du er blitt altfor vant/programmert til dette, den beskyttelsesadferden som jeg mener det er.

 

Jeg gjør det samme, det er sjeldent jeg tør å være "naken" rundt andre folk. Small talk eller smil er som regel bare høfflighet, eller for å ikke virke unormal/skille meg ut. Ikke det at jeg ikke mener det, men det er litt kunstig, fordi i realiteten er jeg ikke komfortabel med det selv om jeg prøver så godt jeg kan til en hver tid å fremstå som selvsikker og komfortabel.

 

 

Haha, jeg skjønte det. :p Fleipa jeg å. Har samme mørke/ironiske humoren om meg selv. Liker overdrivelser.

Også liker jeg tanken på å tulle med folk slik at de tror på det, men har vel aldri gjort det da, fordi jeg vet de hadde begynt å lurt på meg, om jeg er sprø. Det å imitere en sprø seriemorder som hører stemmer kunne jeg ha ledd av, spesielt om folk hadde trodd på det. Folk hadde ikke forventet det heller, fordi jeg er alltid den rolige, stille personen som ikke gjør så mye ut av seg.

Lenke til kommentar

Tror bare du er blitt altfor vant/programmert til dette, den beskyttelsesadferden som jeg mener det er.

 

Jeg gjør det samme, det er sjeldent jeg tør å være "naken" rundt andre folk. Small talk eller smil er som regel bare høfflighet, eller for å ikke virke unormal/skille meg ut. Ikke det at jeg ikke mener det, men det er litt kunstig, fordi i realiteten er jeg ikke komfortabel med det selv om jeg prøver så godt jeg kan til en hver tid å fremstå som selvsikker og komfortabel.

Ja, kanskje. Hvem vet.

 

Haha, jeg skjønte det. :p Fleipa jeg å. Har samme mørke/ironiske humoren om meg selv. Liker overdrivelser.

Også liker jeg tanken på å tulle med folk slik at de tror på det, men har vel aldri gjort det da, fordi jeg vet de hadde begynt å lurt på meg, om jeg er sprø. Det å imitere en sprø seriemorder som hører stemmer kunne jeg ha ledd av, spesielt om folk hadde trodd på det. Folk hadde ikke forventet det heller, fordi jeg er alltid den rolige, stille personen som ikke gjør så mye ut av seg.

 

Jeg bare virker rolig og stille jeg... men det er en tikkende bombe.

Lenke til kommentar

Hva er et fermentert brød? Er det alkohol i det?

Slik de lagde brød fra gammelt av. En prosess der hvor man aktiverer en rekke enzymer i brødet som bryter ned anti-næringsstoffer i kornet (fytinsyre bl.a.). Anti-næringsstoffer absorberer næring (stjeler det fra deg).

 

Det er en slags gjæringsprosess.

 

Det er ikke alkohol i det så vidt jeg vet. :p

 

 

 

AdNauseam: Hva syns du om "Udo's Choice"?

http://soma.no/produkter/udos-choice-oljeblanding/ Dette?

 

På papiret ser det jo bra ut. Dyrt var det, finnes billigere alternativ. Men hvis oljen er bevart godt og det ikke er harsknet/oksidert, så er det good shit. Men du skal ikke lagre vegetabilske oljer lenge før det begynner å harskne.

 

De skal være i kjøleskapet btw. (mørkt, kaldt og tørt).

 

 

Noe som er interessant dog, er at den inneholder kokosolje (mettet fett), og det har jeg hørt bidrar til å beskytte enumettet og flerumettet fett.

 

 

Hvor mange egg kan man spise daglig uten at hjertet stopper?

Kolesterol du er redd for? Hadde nok vært en utfordring i seg selv å spise seg til hjertestopp med egg... :p

 

Egg er sunt. Men som med alt, så er det ikke hensiktsmessig med for mye. Jeg spiser vel minimum 2-3 egg til dagen.

Lenke til kommentar

Jeg bare virker rolig og stille jeg... men det er en tikkende bombe.

Jeg føler det sånn iblant, som regel når jeg ikke har spist humørpromoterende urter, eller etter mye stress eller utfordringer fra sosiale situasjoner. Ting som trigger depresjonen, angsten, håpløsheten og skaper en sånn rastløshet, som om "imma 'bout to blow" - følelsen av emosjoner som har bygget seg opp til en tikkende bombe som du sier. En følelse jeg til vanlig undertrykker eller ignorerer.

 

Så, tror jeg vet hva du mener.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Åja, du snakker om surdeig ja. :) Hehe... det er spontangjæring. Egentlig akkurat samme som med bakegjær, det er bare vill-gjær fra lufta i stedet... som tar mye lenger tid for å vokse seg stor og sterk...

 

Tror jeg vil prøve den Udos Choice i stedet for Omega-3 kapsler fra apoteket... har hatt god effekt av de kapslene, men som du har vært inne på før, så er det harskt fett, det er det jo bare å smake (og lukte) seg frem til... blir nok mye billigere med Udos og, siden man bare trenger bittelitt for å få en god dose omega 3, den er jo ganske rik på omega 3.

 

Oj, minimum 2-3 egg ja... nei er vel gamle myter det der med at det er farlig?

 

Hva vil "humørpromoterende" urter si? Er det noe ulovlig på gang? ;)

Lenke til kommentar

Åja, du snakker om surdeig ja. :) Hehe... det er spontangjæring. Egentlig akkurat samme som med bakegjær, det er bare vill-gjær fra lufta i stedet... som tar mye lenger tid for å vokse seg stor og sterk...

 

Tror jeg vil prøve den Udos Choice i stedet for Omega-3 kapsler fra apoteket... har hatt god effekt av de kapslene, men som du har vært inne på før, så er det harskt fett, det er det jo bare å smake (og lukte) seg frem til... blir nok mye billigere med Udos og, siden man bare trenger bittelitt for å få en god dose omega 3, den er jo ganske rik på omega 3.

 

Oj, minimum 2-3 egg ja... nei er vel gamle myter det der med at det er farlig?

 

Hva vil "humørpromoterende" urter si? Er det noe ulovlig på gang? ;)

Nja, det blir vel ikke det samme. Denne prosessen vil ikke være så effektiv med mel fra butikken, fordi enzymene jeg snakker om ville vært redusert eller helt borte pga. produksjonsmetodene de bruker (som skaper varme). Enzymer dør ved ganske lave temperaturer (rundt 40 C).

 

Du kan se på linfrøolje hos Meny. Eller Chia-frø fra iHerb.

 

Du får allerede i deg altfor mye O6. Linfrø har mer O3 enn O6, det er bra. Chia- og hamp-frø har også god ratio mellom oljene.

 

Vanlige vegetabilske oljer har som regel store mengder O6 iforhold til O3.

 

Udo's Choice skrive faktisk noe om dette (og det er jo positivt):

Optimal balanse mellom omega 3 og 6

Udo’s Choice har en ideell balanse mellom omega 3, 6 og 9 – dette er viktig ettersom de fleste av oss får i seg for mye Omega 6 gjennom den vanlige kosten (og gjerne omega 6 av dårlig kvalitet).

 

At egg er farlig er bare myter. Det er nok pga. kolesterolet det inneholder (som er av den gode typen). Forskning viser også at man ikke tar opp så mye av kolesterolen fra egg. Så så lenge du holder deg til den mengden du trenger daglig så er det ikke noe negativt i det.

 

 

 

Ulovlig?? Jeg kunne aldri finne på å trosse regjeringenens lover om dette temaet, som forøvrig er bygget på propaganda for å beskytte industriell produksjon og økonomi, og som nå bare er en propaganda skapt av uvitenhet og inkompetanse. De vet jo helt klart hva de snakker om!

 

Men nei, det er ikke ulovlig. Det er snakk om svake urter, som mange ikke ville merket noe på en gang. Men det hjelper meg å holde humøret oppe, ikke havne i destruktive tankemønstre. I tillegg til at det har helsebringende effekter for både hjerne og kropp.

 

 

 

Var ikke akkurat det jeg mente, men kan være det samme egentlig. :)

 

Høres kjipt ut det du snakker om der, da. Skal ikke være lett å være menneske.

Hmm. Er vel kanskje heller det at jeg ikke tror at du hadde eksplodert. Jeg ser ikke for meg at det er en sannsynlig mulighet.

 

Med "eksplodere" mener jeg ikke sinneutbrudd, men heller ting som å skade andre eller gjøre noe sprøtt.

 

 

Hehe, skal ikke være lett nei.

Lenke til kommentar

- Det du beskriver er en prosess for å dyrke frem den naturlige gjæren, altså. Innen øl så kalles dette spontangjæret øl, fordi ølet er brygget i åpne kar slik at vill-gjær fra lufta havner oppi, i stedet for at man tilsetter. Det er også sånn man lagde øl i gamle dager, før man etterhvert fant ut at man kunne spare på "kaka" i bunnen som er gjær, og bruke neste gang. På samme måte som det tar lengre tid å lage spontangjæret øl tar det også tid å dyrke frem gjær i surdeigsbrød. Enzymer finnes det forøvrig flere typer av, de jeg vet om dør ved høyere temperaturer enn 40... når man lager øl så varmer man korn i vann, slik at enzymene er aktive og omdanner stivelsen i kornet til sukker... hvis man varmer det opp for mye dreper man enzymene. Det har mye å si for smaken hvor varmt man har det, fordi de ulike enzymene er aktive ved ulike temperaturer, og de har ulike egenskaper, slik at et enzym som er mest aktiv ved en ganske høy temperatur vil lage et søtere øl - fordi det lager mer ufermenterbart sukker enn enzymer som dominerer ved lavere temperaturer. Snakker temperaturer 50-70 grader. Ved 78 grader er alt dødt.

 

- Hvor mye linfrøolje må jeg drikke for å få i meg 3 gram omega 3? Bruker omega 3 fordi det tyder på at det har effekt ved en rekke psykiatriske lidelser.

 

- Nei, jeg er vel ikke voldelig ellernoe.

 

- Nå må jeg snart legge meg og, selv om jeg ikke sovner før 6 sannsynligvis.

Lenke til kommentar

God morgen :) Har trent fredag lørdag og søndag :) spist grønnsaksjuice hver morgen til frokost, Og blitt kun knekkebrød de andre gangene jeg har forsynt meg med mat. Men i går kveld ble det oboy og potetgull. men med lettmelk :) Og har ikke mye lett melk igjen så kommer til å svi litt den uka her :/ Men kan kjøpe meg melk til fredagen igjen :) Har litt mandelmelk igjen også da :) Har tenkt til å trene i dag og :D Har ikke sett drømmemannen siden fredag heller. Litt kjedelig, men men...Han er ikke hjemme nå men kommer etterpå. Men jeg må ha en plan for dagen uten at jeg sitter å venter på han også. Fordi jeg er litt der nå i vente modus uten at jeg vet helt riktig hva jeg kan finne på. SKal drikke ferdig kaffen, må våkne opp litt først også :) Også blir det grønnsaks juice :) Også vann masse vann skal jeg drikke i dag. for har ikke vært så flink med det i helga egentlig. Også må jeg ringe tre forskjellige steder og ordne noe som jeg egentlig skulle gjort for lenge siden. Også blir det å trene også blir det å lese mer historie og øve på et annet språk.vært flink og øvd nesten hver dag en stund også :) Også har jeg sydd ferdig en ting :) Endelig og resultetet ble veldig bra så gleder meg til den neste jeg har begynt på å sy blir ferdig også :) Også håper jeg at jeg slipper og rydde så mye i dag eller støvsuge og vaske fordi det gjør jeg hver dag omtrent. Men har satt på vaskemaskinen nå da :) FOr hvis jeg slipper det så blir det en ekstra god kveld i dag tror jeg og og jeg kan sitte i ro og mak med noe jeg virkelig kjenner aat jeg ar lyst til :) Skal prøve å se en film som heter Moses i dag og :)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

 

Mandelmelk ja... :p Oh dear..

 

Potetgull inneholder karbohydater (stivelse inngår) og transfett (de er laget i usunn vegetabilsk olje). Det at du spiser dette bidrar ikke til MER forbrenning, altså, det utligner ikke karbohydratene og fettet du inntar. Så dermed er de såkalte forbrenningsøkende tingene du nevner totalt irrelevant!

 

Se på det sånn: Du ser noe som koster 500 kr. Du finner samme vare til 449,- på en nettbutikk. Men inklusivt frakt koster samme vare 800 kr. Og så etterpå skryter du på deg at du har spart penger fordi selve varen var litt billigere. Slik er logikken med "øker forbrenningen", vinningen går opp i spinningen.

 

Ikke for å være negativ, jeg skriver dette fordi jeg regner med du ØNSKER resultater. Men du skal løpe langt for å forbrenne et lite snacks-måltid. For å gjenta meg selv: styrketrening.

 

Knekkebrød + ost = hovedsaklig karbohydrater og fett.

 

Pepsi = fy-fy, fullt av sukker

 

 

Hva? Du må lese hva jeg skriver. :p Jeg har sagt mange ganger at det å trene styrke ER LURT. Men det anbefales ikke å bruke apparater, fordi da trener du ikke de små musklene, og det vil gi en svak og ustabil kropp. Tren heller styrke uten bruk av apparater. Cross-fit er et eksempel på dette. Kan komme tilbake med øvelser.

 

Tren i vei, men husk å spis! Stapp i deg proteiner. Du får ikke mer fettmasse av proteiner. Men få proteiner fra egg, torsk/sei, kylling etc. Laks er et eksempel på fisk med mye proteiner, men også mye fett. Og er derfor ikke mager, som for eksempel torsk er.

 

 

 

Du må ikke være redd for å spise. Du kunne lett ha spist det dobbelte uten å legge på deg, det handler bare om å få i seg DE RETTE KALORIENE. Kutt ned på karbohydrater og fett, men ikke utelukk dem. Kutt ned på sukker.

 

Som sagt, paleo er genialt. Det er veldig vanskelig å få mer flesk med paleo!

 

Har begynt bra nå. drikker grønnsaksjuice :) Også ja. Jeg har spist knekke brød med ost i helga .Men skal prøve å la være det det i dag. Har fisk og kylling og fryseren. Har tunfisk og har hørt det er mye proteier i tunfisk. Kan lage meg salat med tunfisk til linsj i dag da kanskje :) Trener alt mulig men det er noen apparater innimellom så tror det er bra trening jeg gjør om dagene da siden jeg hører på deg også :) Ja null sukker i dag. Har ikke sukker engang hjemme nå så :) Men i dag blir det kylling burger til maddag så ikke de hamburgebrøde blir muggent før jeg rekker å spise det. Kan ta på litt reven gulerot kanskje også så det blir litt av den paleoen du snakker om :)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

- Det du beskriver er en prosess for å dyrke frem den naturlige gjæren, altså. Innen øl så kalles dette spontangjæret øl, fordi ølet er brygget i åpne kar slik at vill-gjær fra lufta havner oppi, i stedet for at man tilsetter. Det er også sånn man lagde øl i gamle dager, før man etterhvert fant ut at man kunne spare på "kaka" i bunnen som er gjær, og bruke neste gang. På samme måte som det tar lengre tid å lage spontangjæret øl tar det også tid å dyrke frem gjær i surdeigsbrød. Enzymer finnes det forøvrig flere typer av, de jeg vet om dør ved høyere temperaturer enn 40... når man lager øl så varmer man korn i vann, slik at enzymene er aktive og omdanner stivelsen i kornet til sukker... hvis man varmer det opp for mye dreper man enzymene. Det har mye å si for smaken hvor varmt man har det, fordi de ulike enzymene er aktive ved ulike temperaturer, og de har ulike egenskaper, slik at et enzym som er mest aktiv ved en ganske høy temperatur vil lage et søtere øl - fordi det lager mer ufermenterbart sukker enn enzymer som dominerer ved lavere temperaturer. Snakker temperaturer 50-70 grader. Ved 78 grader er alt dødt.

 

- Hvor mye linfrøolje må jeg drikke for å få i meg 3 gram omega 3? Bruker omega 3 fordi det tyder på at det har effekt ved en rekke psykiatriske lidelser.

 

- Nei, jeg er vel ikke voldelig ellernoe.

 

- Nå må jeg snart legge meg og, selv om jeg ikke sovner før 6 sannsynligvis.

- Ikke på samme måte, det er ikke det samme som gjæring og alkohol. Øl og sånn vet jeg ingenting om (har ikke interessert meg for det heller).

 

Finnes mange forskjellige enzymer ja, vet ikke hvilke du snakker om. :p

 

 

- En dl linfrøolje inneholder 48 g O3. Så det er ikke mye du skal drikke for å få i deg 3 gram. Dette regnestykket blir vel rett:

 

(48 gram O3 per 100 ml)

48 / 3 = 16.

100 / 16 = 6,25 ml = 0,0625 dl = gaaaanske lite

 

Men du har uansett godt av å ta en skje med linfrøolje til dagen, fordi man får så sinnsykt mye O6 (og dårlig O6) i kostholdet ellers. Men husk at denne typen olje harskner fort, kjøp minste flasken og ha den i kjøleskapet. Drikk hver dag, ikke lagre den for lenge!

 

 

 

Det er helt vanlig agurk, men tidligere sa ble det kastet eller brukt som dyrefôr, siden de trodde forbrukerne ikke ville ha "unormale" grønnsaker...

 

Har vært endel om slikt i det siste.

Det er problemet! De tar ikke vurderinger utifra "er dette sunt eller usunt?", men heller "vil dette selge, vil vi få mer penger av det?" Satan i helvete altså... -_- Dette gjør meg bare enda mer deppa over verden...

 

 

Ligner litt på det de gjorde med melka... Fettet fløy opp på toppen, fordi sånn fungerer fysikkens lover... Men folk likte ikke dette, derfor begynte meieriene med "homogenisering", en prosess der de brukt høyt trykk og små hull for å fucke opp fett- og proteinmolekylene slik at partiklene blir mindre og derfor ikke flyter opp på overflaten.

 

Det er mange forskere som tror homogenisering kan ha kobling med hjertesykdommer osv. Det hadde ikke overrasket meg...

 

 

Har begynt bra nå. drikker grønnsaksjuice :) Også ja. Jeg har spist knekke brød med ost i helga .Men skal prøve å la være det det i dag. Har fisk og kylling og fryseren. Har tunfisk og har hørt det er mye proteier i tunfisk. Kan lage meg salat med tunfisk til linsj i dag da kanskje :) Trener alt mulig men det er noen apparater innimellom så tror det er bra trening jeg gjør om dagene da siden jeg hører på deg også :) Ja null sukker i dag. Har ikke sukker engang hjemme nå så :) Men i dag blir det kylling burger til maddag så ikke de hamburgebrøde blir muggent før jeg rekker å spise det. Kan ta på litt reven gulerot kanskje også så det blir litt av den paleoen du snakker om :)

Det er bra. Så lenge det går i riktig retning så trenger du ikke å fikse alt over natta! Stå på!

 

Forholdet mellom protein, fett og karbohydrater har nok også noe å si. Tunfisk er genialt.

Så lenge du ikke utelukkende trener med apparater som støtter deg opp så går det nok fint. Jeg skal researche øvelser som styrker kjernen på en skånsom måte, men jeg er treig og jeg utsetter ting. Så vet ikke når jeg får gjort det, men kommer tilbake til det. Har så mye jeg skulle ha gjort og lært...

 

Paleo handler om å spise "råmat". Mat som ikke er prosessert, mat som er naturlig, mat som vi spiste før i tiden før den industrielle revolusjon.

 

Så det beste for deg hadde kanskje vært et "liksom-paleo-opplegg", der du spiser mer fisk og magert kjøtt. Oppdrettsfisk er ikke paleo, men det er fortsatt fisk.

 

Det er uansett nærmest umulig å finne mat i butikkene som er genuint sunt. De mater jo høns og kyllinger med plastikkfôr, og det påvirker næringen vi får i oss etterpå. Men det er lite vi kan gjøre med det før noen andre aktører kommer på banen med sunn matvarekjede (som enda ikke finnes).

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...