Gå til innhold

Psykokafe (lov å være blid, lov å være dritt lei..)

heblilla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke det er noe gøy eller koselig å ha feber. Satt på musikk her nå :) Og romsterer litt. Er sulten egentlig, men har spist to knekkebrød for ikke så lenge siden. Så skal drikke meg litt mer mett på vann :)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Kanskje du bare er for lukket, ikke tillater deg selv å være sårbar og stole på følsene dine innerst inne

Ja, fordi hvis jeg gjør det tar jeg selvmord eller skader noen eller meg selv. Smart, eller hva?

Hvorfor forelske seg når man bare kan klubbe ned en liten unge og ta henne med seg ut i en båt langt til havs? Beats me.

Jeg fikk beskjed om at jeg var paranoid og måtte ta medisinen min, og nå har jeg blitt en helt annen person og fatter egentlig ikke at jeg kunne skrive dette.

Jeg vil ha noen som elsker meg, ikke noen som jeg har klubbet ned...

Edit: Var nå likevel et eminent ordspill med "beats me"/"klubbe ned". :)

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar
Jeg fikk beskjed om at jeg var paranoid og måtte ta medisinen min, og nå har jeg blitt en helt annen person og fatter egentlig ikke at jeg kunne skrive dette.

Hva tar du?

Skrives mye drit om psykofarmaka... får på følelsen at det er en konspirasjon rundt medisinering, og at jeg tar feil av at det virker...

Lenke til kommentar

Noen som så "Folkeopplysningen" på NRK1? Handlet om el-følsomhet og nocebo.

Ganske sprøtt.

Jeg har ikke sett den, men jeg skal vedde på at han ikke skjønner seg på el-overfølsomhet. Med sykdommer som er vanskelig å forstå deler det seg ofte inn i to camper:

1. Forstår hva som er problemet, men feilattributerer årsaken.

2. Ser overhodet ikke at det er et problem, og tilskriber det dermed innbildning.

En typisk hangup mistroere til el-overfølsomhet har er at

1. el-overfølsomme ikke kan kjenne stråling i forsøk

2. derfor blir de ikke syke av det

3. derfor er de ikke syke.

Det burde være åpenbart at pkt. 1 ikke er bevis for pkt. 2 og pkt. 2 ikke er bevis for pkt. 3.

Vi får se...

Lenke til kommentar

De kom ikke med noen konklusjon på det, de bare la frem de fakta som var, nemlig at ingen ville la seg teste, selv ikke gro Harlem brundtland. En professor hadde vært overbevist i 10 år, men testet seg selv og hadde nå innsett at det var nocebo. Også viste de et forsøk hvor nocebo ble demonstrert.

Lenke til kommentar

Da har jeg sett programmet, og det var jo greit (jeg likte den forrige sesongen også).

Det som er litt dumt i forhold til el-overfølsomhet er at man fokuserer mye på om de el-overfølsomme kan kjenne strålingen eller ikke. Ingen kan kjenne strålingen, det er allerede testet nok. Selv professoren som mente han kunne kjenne strålingen ble ikke syk av den. Om man kan kjenne stråling, og om man blir syk av stråling er to separate problemstillinger. Det er problem i selve inndelingen:

1. Enten så kjenner du ikke strålingen, og da er det nocebo (du tror du skal bli syk av strålingen, så da blir du det selv om du ikke kjenner den).

2. Eller så kjenner du faktisk strålingen, og da er det ihvertfall nocebo (du tror du skal bli syk av det du kjenner, så da blir du det selv om det ikke farlig).

Ikke akkurat en inndeling etter vitenskapelig gullstandard.

Og det at de "el-overfølsomme" som er intervjuet later til å være helt friske er litt ... merkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...