Gå til innhold

En til som har unger i nærheten...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å fotografere svarthvite fugler i sollys er ikke bare bare for det gir gjerne som her utbrent hvit og gjengrodd svart hvilket igjen gir ekstra arbeid i redigeringa med å dempe det hvite og lyse opp det svarte. Å bruke polfilter på objektivet kan være til hjelp - hvertfall for hvite utbrenninger var mine erfaringer i løpet av 17 vintre under tropesol og hvite fugler.

Når jeg ser på berget i forgrunnen her så ville jeg dempet lyset på hele bildet før lysning av svart til slutt.

Sabla pirkejobb, men det er jo tilfredstillende hvis man får det til slutt.

Roar

Lenke til kommentar

Å fotografere svarthvite fugler i sollys er ikke bare bare for det gir gjerne som her utbrent hvit og gjengrodd svart hvilket igjen gir ekstra arbeid i redigeringa med å dempe det hvite og lyse opp det svarte. Å bruke polfilter på objektivet kan være til hjelp - hvertfall for hvite utbrenninger var mine erfaringer i løpet av 17 vintre under tropesol og hvite fugler.

Når jeg ser på berget i forgrunnen her så ville jeg dempet lyset på hele bildet før lysning av svart til slutt.

Sabla pirkejobb, men det er jo tilfredstillende hvis man får det til slutt.

Roar

Takk for kommentar, Du har helt rett i at svart/hvitt kombinert med solskinn er en krevende øvelse når det gjelder fotografering. Og da jeg åpnet raw-fila i Ps fikk jeg varsel om både over-og undereksponerte områder i bildet. Men dette lot seg korrigere (unntatt noen flekker ytterst på nebbet av fuglen).

Så bare for å kverulere litt: Min skjerm viser verken håpløst svarte eller hvite områder i bildet etter denne smule korreksjon.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...