Gå til innhold

Svensk dokumentarfilm om politisk vold fra venstresiden

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at sannhet i enkelt sammenhenger kan være subjektiv og at kontekst/premiss er viktig for hvilket resultat man kommer til, både i statistikk og i logiske resonnementer.

påstanden din ga likevel meg inntrykk av at du satt på dokumentasjon som underbygget det du hevdet, ut over at "det kan da alle se" :)

Men jeg følger den påstanden.

Godt å få det avklart.

G

Alle ser jo hvordan både ytre venstre og høyre holder på. Men har man en eller annen form for sympati med en av dem. Da er man blind. For meg som er nøytral vil jeg derfor si at venstresiden skremmer langt mer. Fordi, ytre høyre ser jeg på som en gjeng tullinger uten gode ledere som styrer dem. Ytre venstre derimot er mer skolert og har sterke kunnskapsrike mennesker bak seg.

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis meg kilden fra svensk politi, og gi meg nøyaktig tidspunkt på når dette sies i dokumentaren.

Edit: jeg skulle skrive et langt innlegg som svar på det du skrev om 0%, men så husket jeg at jeg ikke bryr meg om deg, at du allerede har presentert bullshit som fakta i tråden, og at du siterer meg feil, så jeg gir faen. Sitt og snakk med deg selv, du, det er vel det du er flinkest til å gjøre på en lørdagskveld.

Ikke vær barnslig. Det er totalt irrelevant hvorvidt du "bryr deg om" meg som person. Ingen av oss behøver å "bry oss om" hverandre. Det som er relevant er hvorvidt du bryr deg om diskusjonsemnet i denne tråden, og det gjør du åpenbart...

Du hadde visst dessverre rett når det gjelder din påstand om at 95%-tallet kom fra en journalist som ble intervjuet i dokumentarfilmen. Det var et par dager siden jeg så dokumentaren, og jeg hadde sammenblandet denne journalisten med en av de to politimennene som også ble intervjuet i dokumentaren. Som du ser, er jeg ærlig nok til å innrømme når jeg begår en feil.

Men, dette betyr ikke nødvendigvis at 95%-tallet er feil. Alle som har fulgt litt med på situasjonen i Sverige (selv har jeg levd her i noen år og følger minst like mye med på den svenske situasjonen som den norske) vet at vold og hærverk fra venstregrupperinger er et stort problem her. Om virkelig så mye som 95% av den politiske volden i Sverige begås av venstreekstreme, kan kanskje diskuteres, men det er hevet over tvil at den venstreekstreme volden er langt mer omfattende og mangfoldig enn den politiske volden som kommer fra høyresiden. Av hva jeg har sett, virker ikke 95% usannsynlig. Jeg vil tro at denne journalisten har langt bedre oversikt over situasjonen enn hva du har.

Når det gjelder rapporten fra SÄPO, kan denne leses her:

www.regeringen.se/content/1/c6/23/28/73/91f2a89a.pdf

Kommentar om rapporten i mainstream svensk avis:

http://www.sydsvenskan.se/sverige/storsta-hotet-kommer-fran-vanster/

Forresten, Shruggie. Jeg noterte meg at du faktisk ikke tok avstand fra venstreekstrem vold når jeg ga deg et direkte, meget tydelig spørsmål om saken som ikke kunne mistolkes. Jeg spør igjen: Tar du avstand fra politisk vold om denne begås av venstreradikale, eller tar du bare avstand til politisk vold fra høyrekanten? Hvor tydelig må jeg være? Om du unnlater å svare klart og tydelig på dette spørsmålet en gang til, tar jeg dette som at du gir direkte støtte til politisk vold og kriminalitet.

I Sverige har faktisk SÄPO (Säkerhetspolisen, tilsvarer vel omtrent PST i Norge) avslørt i en offisiell rapport om ekstremisme at voldelige miljøer på venstresiden utgjør den største trusselen mot demokratiet - farligere enn både islamister og høyreradikale.

http://www.friatider.se/sapo-valdsvanstern-storsta-hotet-mot-sverige

SÄPO har alltid vært kjent for å være forankret langt ute på høyresiden i Svensk politikk - noe av det samme kan man si om PST - ikke rart at de påstår at venstresiden er en større trussel mor demokratiet - sånn har det vært siden 1960 tallet.

For mange tradisjonelle konservative miljøer vil det vi kaller høyre-ekstreme bare være ganske så normal høyre politikk i lukket selskap - ikke noe de tørr å støtte offentlig.

Av samme grunn ble venstresiden overvåket så kraftig på -70 tallet og alle hadde sin "mappe".

Hva slags konspirasjonsteori er dette? Jeg kjøper det rett og slett ikke. Hvordan forklarer du isåfall at SÄPO tar trusselen fra den nasjonalsosialistiske organisasjonen Svenska Motståndsrörelsen på stort alvor? SÄPO undervurderer ikke den potensielle trusselen fra radikale nasjonalister (slik som SMR, først og fremst), fra hva jeg har sett vurderer man hele trusselbildet svært objektivt. Man har bare kommet frem til at voldeligheten og kriminaliteten er mye mer omfattende på den radikale venstresiden, fordi det er så åpenbart. All erfaring og all objektiv vurdering bekrefter dette.

Og nå forlater jeg denne tråden. Dere får gjøre nøyaktig hva dere vil - tallet 95% er bullshit, det er allerede bevist, men videoen har noen helt greie poenger om vold fra venstresiden i Sverige - et tema som ikke interesserer meg det minste.

Du har ikke bevist noe som helst. Du har kun kommet med at noen mener det er tull, mens andre mener det er riktig. Det er slik du ofte bommer totalt. Man er uenige i et samfunn. Sannheten er subjektiv. Det burde du se og forstå. For det gjelder det meste her i samfunnet når det handler om politikk.

Du har misforstått. TS påsto at tallet 95% kom fra politiet, og begrunnet det med at det var en politimann som sa det i videoen. Hvis du har sett videoen vil du selvsagt skjønne at TS har misforstått; det var en journalist fra Eskilstuna som brukte tallet som et privat anslag, og TS tolket det som offentlig statistikk fra politiet. Jeg tok ham i den løgnen, og han forsvant som dugg for sola.

Du er faen meg helt utrolig. Først kritiserer du meg for å sitte på forumet på lørdagskvelden, selv om du gjorde det samme, og nå kritiserer du meg for å ikke ha vært aktiv nok på forumet og svart på dine innlegg med en gang? Kanskje jeg har ting å ordne med utenfor internettsfæren også? Spinnvilt.

Jeg løy ikke, men var sikker på at utsagnet om 95% kom fra en av politimennene som ble intervjuet i dokumentaren. Når jeg dobbeltsjekket idag, etter å ha lest ditt innlegg, viste dette seg å være feil tross alt. Tror du jeg ville løyet om noe som kunne bli avslørt som løgn så utrolig lett? Selvsagt ikke. Jeg postet jo faktisk dokumentarfilmen fordi jeg ønsket at folk skulle se den. Feilen lå bare i minnet mitt, noe jeg nå har bekreftet etter å ha sett etter sitatet i dokumentaren. Jeg gir deg rett når det gjaldt dette ene sitatet.

Selv anser jeg, i likhet med denne journalisten, at tallet 95% er temmelig nært virkeligheten. SÄPOs analyse av det svenske trusselbildet peker i samme retning, nemlig at voldsaktiviteten på venstresiden er mest alvorlig. Eksakte prosentandeler kan diskuteres. Hva som er hevet over diskusjon, er det faktum at grov voldskriminalitet forekommer i veldig mye høyere grad på venstresiden i Sverige.

Endret av Wyrd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Tråden er ryddet for avsporinger og person-debatt.

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegg skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep og trolling er forbudt.

Videre brudd på dette vil føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

Innvendinger eller kommentarer til dette skal tas på PM, og ikke i tråden.

LiamH

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å forsvare AFA og RF med flere. Like lite som deres motparter på den nynazistiske fløyen. Vold er vold og en uting som ikke kan forsvares i et demokratisk samfunn. (Og nei, jeg kjøper ikke påstanden om at Sverige ikke er det. Så kan vi diskutere om demokratiet er et ideal.)

Nå er jeg ikke pasifist. Vold kan være nødvendig mot diktatoriske makthavere, skjønt det bare unntaksvis virker etter hensikten. Vold avler vold.

Vi får takke oss lykkelig for at hverken det autonome venstre eller det nynasjonalistiske høyre er sterke nok (eller dumme nok, kanskje) her i landet til å begå slike handlinger.

Nå er jeg "liberalist" (av et eller annet slag), og støtter ikke noen av sidene, men jeg hadde ikke støttet en liberalistisk voldsgruppe heller. I den grad man kan forestille seg noe slikt.

Prosentregningen er fullstendig uinteressant her. Om det er 50/50 eller 95/5 eller 5/95: Tilsammen er det uansett 100% uakseptabelt.

At Sebbe Stax ikke skjønner er ikke vesentlig. Det har aldri krevet IQ å være musiker og "rebell". Men at folk som Wennerhag går rett i fellen er tragisk for debatten. En av de få anledninger hvor jeg nesten kunne være fristet til å bruke uttrykket "kulturmarxist". Man ser det man vil se, åpenbart...

Geir :)

Lenke til kommentar

Nå er jeg "liberalist" (av et eller annet slag), og støtter ikke noen av sidene, men jeg hadde ikke støttet en liberalistisk voldsgruppe heller. I den grad man kan forestille seg noe slikt.

Det har jeg ikke vanskelig for å forestille meg i det hele tatt. Slike grupper nytter gjerne en bastardisert form av den opprinnelige ideen, der man bøyer og tøyer slik at vold passer inn. Noen gjør det ikke, men svært mange gjør.

Det vil ikke overraske meg en tøddel om en eller flere liberalister mener det er på sin plass å bruke vold for å gjøre noe med det de vil oppleve som et represivt samfunn. Det betyr ikke at det er sannsynlig. Men vanskelig å forestille seg er det ikke. Det krever bare en knäppgjök eller to med de meningene, så er man i gang. Motstandsbevegelsen er i gang.

Når knäppgjökene er på venstresiden er ikke det noe bedre. Det er naturligvis flere av dem, det er tross alt bare fjorten liberalister i Nord-Europa. ;)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Skumle greier, og jeg synes i grunn det er rart at det ikke er større fokus på dette. Om situasjonen hadde vært snudd, og nazistiske grupper i stor skala drev vold mot politiske motstandere tror jeg fort responsen hadde vært hakket kraftigere.

Nå er det jo ikke sånn at nynazistene ikke driver med det. Tvert om. Det var da heller ikke SVTs budskap. (På tross av 95%-uttalelsen fra journalisten.)

For å få et bilde av fordelingen kan man med interesse se på Säpos rapport: Våldsam politisk extremism. (PDF-format! Merk at denne er fra 2009.)

Der finner vi følgende oversiktsdiagrammer:

post-52698-0-65671300-1404117258_thumb.png

Vi ser at i rene antall står nazistene for nesten alle mord, og er klart overrepresentert på mishandling. Det er imidlertid likelig fordelt med ofre som er menings motstandere (reelle eller som vi ser i innslaget fra SVT feilaktig antatte), nazistenes overvekt skyldes aksjoner mot innvandrere og homofile:

post-52698-0-86012500-1404117257_thumb.png

Vi ser også av denne at de autonome angriper "makta", det vil si politi og politikere, men er i motsetning til nazistene for "smarte" til å gå løs på pressefolk.

Ser vi på frihetsbrudd så ser vi det innslaget fokuserte på, de autonomes bruk av "hembesök" skjer 3 ganger så mange som nazistenes, så også "ofredande", mens nazistene til gjengjeld har 3 ganger så mange tilfeller av trusler og tvang.

post-52698-0-80321800-1404117256_thumb.png

Ser vi på ofrene for slike lovbrudd ser vi igjen en forskjell: De autonome går mot bedrifter, myndigheter, politikere og politi, mens nazistene går mot innvandrere, homofile, skoler og journalister.

post-52698-0-79204600-1404117255_thumb.png

Så ser vi en annen ting som SVT omtaler: Et betydelig antall av autonomes lovbrudd har andre (ikke politiske) ofre. De har altså trukket til seg en god del folk som rette og slett er voldelige av "gemytt", ikke av politisk overbevisning. Det er skummelt.

Så summa summarum: Nazistene driver i like store grad som de autonome vold mot meningsmotstandere. Men i tillegg driver nazistene vold mot minoriteter, mens de autonome rammer ikke-politiske ofre. Og nazistenes vold er grovere: Mens de autonome i stor grad knuser vinduer og truer folk, (skremmende nok, selvsagt, spesielt når de skjer i folks hjem), så bruker nazistene i større grad fysisk vold, mishandling og endog drap.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Skumle greier, og jeg synes i grunn det er rart at det ikke er større fokus på dette. Om situasjonen hadde vært snudd, og nazistiske grupper i stor skala drev vold mot politiske motstandere tror jeg fort responsen hadde vært hakket kraftigere.

Nå er det jo ikke sånn at nynazistene ikke driver med det. Tvert om. Det var da heller ikke SVTs budskap. (På tross av 95%-uttalelsen fra journalisten.)

For å få et bilde av fordelingen kan man med interesse se på Säpos rapport: Våldsam politisk extremism. (PDF-format! Merk at denne er fra 2009.)

attachicon.gifMord.png

Vi ser at i rene antall står nazistene for nesten alle mord, og er klart overrepresentert på mishandling. Det er imidlertid likelig fordelt med ofre som er menings motstandere (reelle eller som vi ser i innslaget fra SVT feilaktig antatte), nazistenes overvekt skyldes aksjoner mot innvandrere og homofile:

attachicon.gifOffer.png

Vi ser også av denne at de autonome angriper "makta", det vil si politi og politikere, men er i motsetning til nazistene for "smarte" til å gå løs på pressefolk.

Ser vi på frihetsbrudd så ser vi det innslaget fokuserte på, de autonomes bruk av "hembesök" skjer 3 ganger så mange som nazistenes, så også "ofredande", mens nazistene til gjengjeld har 3 ganger så mange tilfeller av trusler og tvang.

attachicon.gifFrihetsbrudd.png

Ser vi på ofrene for slike lovbrudd ser vi igjen en forskjell: De autonome går mot bedrifter, myndigheter, politikere og politi, mens nazistene går mot innvandrere, homofile, skoler og journalister.

attachicon.gifOffer2.png

Så ser vi en annen ting som SVT omtaler: Et betydelig antall av autonomes lovbrudd har andre (ikke politiske) ofre. De har altså trukket til seg en god del folk som rette og slett er voldelige av "gemytt", ikke av politisk overbevisning. Det er skummelt.

Så summa summarum: Nazistene driver i like store grad som de autonome vold mot meningsmotstandere. Men i tillegg driver nazistene vold mot minoriteter, mens de autonome rammer ikke-politiske ofre. Og nazistenes vold er grovere: Mens de autonome i stor grad knuser vinduer og truer folk, (skremmende nok, selvsagt, spesielt når de skjer i folks hjem), så bruker nazistene i større grad fysisk vold, mishandling og endog drap.

attachicon.gifMord.png

attachicon.gifOffer.png

attachicon.gifFrihetsbrudd.png

attachicon.gifOffer2.png

Da var jeg nok litt kjapp :p

Lenke til kommentar

Da var jeg nok litt kjapp :p

Forumtråder er sjelden objektive. Vil man ha begge sider av historien må man ty til egeninnsats...

Forøvrig interessant at de autonome ser ut til å ha "fredet" journalister. De skjønner kanskje at de nyter godt av å ha pressen på sin side. Mens for de høyreorienterte er den kulturradikale presse en del av fiendebildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...