Wyrd Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 (endret) Den politiske situasjonen i Sverige er mer polarisert enn hva gjelder for Norge i dagssituasjonen. Men man sier ofte at samfunnsutviklingen i Sverige befinner seg en del skritt foran Norge, og at det som er en realitet i Sverige idag kommer til Norge om noen år. Norge har ikke kommet like langt som Sverige når det gjelder masseinnvandring uten like i hele Europa, feminisme og genusideologi, multikulturalisme og dekonstruksjon av nasjonalidentitet, HBTQ-lobbyisme, etc. Norge er rett og slett Sveriges mindre progressive lillebror, slik det alltid har vært. Den mer ekstreme venstreideologiske formingen av den svenske samfunnsutviklingen har ført med seg en del andre bieffekter også. Som en motreaksjon ser vi hvordan høyreradikale og nasjonalistiske bevegelser går fremad med stormskritt, enten det dreier seg om mildere nasjonalkonservative varianter som Sverigedemokraterna, etnonasjonalister som det partipolitiske Svenskarnas Parti eller de utenomparlamentariske aktivistene i Nordisk Ungdom, eller hardcore og militante nasjonalsosialister som Nordiska Motstöndsrörelsen, som forøvrig nå har etablert seg i samtlige nordiske land og planlegger revolusjon. Ekstrem destruktivitet fra systemets side vekker radikale motsvar. Dette kommer bare til å bli mer og mer påtagelig i årene som kommer. Den nasjonale høyreradikale opposisjonen i Sverige er langt bedre organisert, mye større i antall og betydelig mer profesjonell enn tilsvarende norske miljøer. Det kan egentlig ikke sammenlignes. Men hva vi ser i Sverige er hva som kommer til Norge om noen år. Vi henger bare litt på slep i utviklingen. På den andre siden av den politiske skalaen finner vi de venstreekstreme, eller "den autonoma vänstern" som de iblant kaller seg selv. Kommunister, venstreanarkister, antifascister. De er ofte voldelige og skyr ingen midler, spesielt når det handler om å true sine meningsmotstandere til taushet. Blant de verste voldsgruppene på venstresiden inngår Antifascistisk Aktion og Revolutionära Fronten. På grunn av det kulturmarxistiske offentlige klimaet i Sverige har man forholdsvis lenge tatt med silkehansker i de venstreekstreme voldsgrupperingene, mens man på den annen side har gjort alt man kan for å svartmale og demonisere demokratiske og ikkevoldelige, moderate nasjonalkonservative innvandringskritikere som de i Sverigedemokraterna. Etablissementets mangel på moral og demokratisk forståelse har vært til å spy av. Men under den siste tiden har vi sett mange positive fremskritt på denne fronten. Autoritetene har endelig slått ned på den venstreorienterte voldsgruppen RevFront, og flere av deres mest sentrale terrorister har blitt idømt strenge fengselsstraffer for politisk trakassering, vold og hærverk. Samtidig så har vi sett en ærlighet i etablerte svenske massemedier som aldri før. Kroneksemplet på dette var da SVT (Sveriges tilsvar til NRK) kringkastet Uppdrag Gransknings dokumentarfilm "Det goda våldet", som omhandlet venstreekstrem vold i det svenske samfunnet. I denne dokumentarfilmen kommer det frem at 95% (!) av den politiske volden i Sverige begås av venstreekstreme, som ofte kaller seg selv "antifascister". Det er en interessant og tankevekkende dokumentarfilm som inkluderer flere intervjuer med politi, akademikere, venstrefolk samt ofre for politisk vold. I tillegg får du se venstresidens egen dokumentasjon av deres egne voldsdåd, som de ofte filmer og legger ut på internett for å skryte. Endret 28. juni 2014 av Wyrd 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 Og null prosent av norsk vold. Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 28. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2014 (endret) Og null prosent av norsk vold. Null prosent er vel en mild underdrivelse. Her har vi jo f.eks. et eksempel på en typisk venstreekstrem aksjon, der de oppsøkte en privat fest i Oslo hvor de tydeligvis hadde hørt rykter om at nasjonalister skulle være innblandet i arrangementet, og uprovosert angrep hardt og voldelig, med flere fysiske skader på mennesker som resultat: http://www.dagbladet.no/2012/11/24/nyheter/nynazisme/blitz/24533373/ Hva har du å si til dette? Hvordan passer det sammen med historien din? Hvorfor forsvarer du grupper som driver med politisk vold? At det ikke er like ekstremt i Norge som i Sverige er jeg fullt klar over. Men disse politiske miljøene sympatiserer med hverandre over landegrensene. Antifascistisk Aksjon er f.eks. representert på Blitz. I Sverige regnes Antifascistisk Aksjon blant de verste politiske voldsgruppene. Antifascistisk Aksjon har som en av deres eneste målsettinger å motarbeide nasjonalister og høyreradikale med alle midler. Vold inngår i gruppens ideologi. Endret 28. juni 2014 av Wyrd 2 Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 28. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2014 I Sverige har faktisk SÄPO (Säkerhetspolisen, tilsvarer vel omtrent PST i Norge) avslørt i en offisiell rapport om ekstremisme at voldelige miljøer på venstresiden utgjør den største trusselen mot demokratiet - farligere enn både islamister og høyreradikale. http://www.friatider.se/sapo-valdsvanstern-storsta-hotet-mot-sverige Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 Selv om endel samfunnstrender smitter over fra Sverige til Norge så skal man ikke tro at alt gjør det. Mange av disse problemene har Sverige slitt med i tiår og Norge har aldri fullt ut tatt etter dem. Jeg blir overrasket om vold fra norsk venstreside blir et stort samfunnsproblem de neste 10-20 årene i Norge selv om vi alltids vil ha noen enkeltepisoder. Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 28. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2014 (endret) Selv om endel samfunnstrender smitter over fra Sverige til Norge så skal man ikke tro at alt gjør det. Mange av disse problemene har Sverige slitt med i tiår og Norge har aldri fullt ut tatt etter dem. Jeg blir overrasket om vold fra norsk venstreside blir et stort samfunnsproblem de neste 10-20 årene i Norge selv om vi alltids vil ha noen enkeltepisoder. Kanskje du har rett i det. Jeg innrømmer at det er spekulasjon fra min side, og man kan aldri vite med 100% sikkerhet hva som vil skje i fremtiden. Men det jeg tror, er at problemene knyttet til multikulturalisme og utenomeuropeisk innvandring i Norge vil øke med tiden, slik som vi ser i Sverige, og at dette vil medføre en vekst både i organisert høyreradikalisme og nasjonalisme (som i Sverige), og i organiserte, voldelige venstregrupper som forsøker å motarbeide denne dreiningen mot radikal nasjonalisme med alle midler. Det er i alle fall min teori. Altså en økt politisk polarisering, slik som har skjedd i vårt mer progressive naboland. Endret 28. juni 2014 av Wyrd 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 (endret) Og null prosent av norsk vold. Null prosent er vel en mild underdrivelse. Her har vi jo f.eks. et eksempel på en typisk venstreekstrem aksjon, der de oppsøkte en privat fest i Oslo hvor de tydeligvis hadde hørt rykter om at nasjonalister skulle være innblandet i arrangementet, og uprovosert angrep hardt og voldelig, med flere fysiske skader på mennesker som resultat: http://www.dagbladet.no/2012/11/24/nyheter/nynazisme/blitz/24533373/ Hva har du å si til dette? Hvordan passer det sammen med historien din? Hvorfor forsvarer du grupper som driver med politisk vold? At det ikke er like ekstremt i Norge som i Sverige er jeg fullt klar over. Men disse politiske miljøene sympatiserer med hverandre over landegrensene. Antifascistisk Aksjon er f.eks. representert på Blitz. I Sverige regnes Antifascistisk Aksjon blant de verste politiske voldsgruppene. Antifascistisk Aksjon har som en av deres eneste målsettinger å motarbeide nasjonalister og høyreradikale med alle midler. Vold inngår i gruppens ideologi. Jeg sier ingenting om det, det var ikke jeg som gjorde det. Og tallet 95 % kommer så vidt jeg kan se fra en journalist, ikke fra noen offentlige kilder. Hva sier du om det? Fra et sitat fra en journalist uten noen kilder, statistikk eller bakgrunn for hvordan han har funnet tallet, til fakta som grunnlag til denne tråden. Thread's dead, baby... Thread's dead. Endret 28. juni 2014 av Shruggie 1 Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 28. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2014 (endret) Og tallet 95 % kommer så vidt jeg kan se fra en journalist, ikke fra noen offentlige kilder. Hva sier du om det? Feil. Tallet 95% kommer fra svensk politi. Se dokumentaren jeg lenket til. Jeg sier ingenting om det, det var ikke jeg som gjorde det. Du hevdet at 0% av politisk vold i Norge utføres av venstreekstreme. Det er feil, og kan enkelt motbevises, som jeg demonstrerte. Jeg tror deg når du sier at du ikke var personlig involvert med den hendelsen, men tar du avstand fra den? Tar du avstand fra politisk vold om venstreekstreme står bak, eller synes du det er greit? Jeg tar lett avstand fra politisk vold fra andre nasjonalister. Kan du si det samme om voldelige elementer på venstresiden, eller forsvarer du dem? Gi oss et tydelig svar. Fordømmer du venstreekstrem vold? Endret 28. juni 2014 av Wyrd 2 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 I Sverige har faktisk SÄPO (Säkerhetspolisen, tilsvarer vel omtrent PST i Norge) avslørt i en offisiell rapport om ekstremisme at voldelige miljøer på venstresiden utgjør den største trusselen mot demokratiet - farligere enn både islamister og høyreradikale. http://www.friatider.se/sapo-valdsvanstern-storsta-hotet-mot-sverige SÄPO har alltid vært kjent for å være forankret langt ute på høyresiden i Svensk politikk - noe av det samme kan man si om PST - ikke rart at de påstår at venstresiden er en større trussel mor demokratiet - sånn har det vært siden 1960 tallet. For mange tradisjonelle konservative miljøer vil det vi kaller høyre-ekstreme bare være ganske så normal høyre politikk i lukket selskap - ikke noe de tørr å støtte offentlig. Av samme grunn ble venstresiden overvåket så kraftig på -70 tallet og alle hadde sin "mappe". 2 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Selv om endel samfunnstrender smitter over fra Sverige til Norge så skal man ikke tro at alt gjør det. Mange av disse problemene har Sverige slitt med i tiår og Norge har aldri fullt ut tatt etter dem. Jeg blir overrasket om vold fra norsk venstreside blir et stort samfunnsproblem de neste 10-20 årene i Norge selv om vi alltids vil ha noen enkeltepisoder. Kanskje du har rett i det. Jeg innrømmer at det er spekulasjon fra min side, og man kan aldri vite med 100% sikkerhet hva som vil skje i fremtiden. Men det jeg tror, er at problemene knyttet til multikulturalisme og utenomeuropeisk innvandring i Norge vil øke med tiden, slik som vi ser i Sverige, og at dette vil medføre en vekst både i organisert høyreradikalisme og nasjonalisme (som i Sverige), og i organiserte, voldelige venstregrupper som forsøker å motarbeide denne dreiningen mot radikal nasjonalisme med alle midler. Det er i alle fall min teori. Altså en økt politisk polarisering, slik som har skjedd i vårt mer progressive naboland. Man er rimelig naiv og bortreist om man ikke tror det vil øke med vold i samfunnet, pga. innvandring fra ikke vestlige land. Vi har kun sett starten. Vi vil med stor sannsynlighet få flere gatekamper, alvorlige konflikter i nabolag, skoler, helsevesen osv. Dette er hva venstresiden i Norge har lagt opp til. Et flerkulturelt samfunn har aldre fungert og vil aldri fungere. Enkelte grupper mennesker vil ikke la seg integrere, det må vi bare akseptere. Men dessverre forstår ikke venstresidens disipler dette. Men vi er et folk som får det vi fortjener. Vi kunne stoppet dette prosjektet som venstresiden satte i gang for mange år siden. Det ble advart mot det for mer en 20 år siden. Men til døve ører. 2 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Dokumentaren viser helt klart hvor farlig de ekstreme på venstresiden er mot dem de ikke liker. Ikke at jeg på noen som helst måte forsvarer nazister og de ekstreme på høyresiden. Men de skal selvsagt ha lov og ytre sitt politiske budskap, som også ytre venstre skal få. Men vold uansett er helt uakseptabelt. At man oppsøker folk i sitt eget hjem, kun pga. ulike politiske ståsteder er skremmende. Vi ser også hvor lite som skal til før de ekstreme på venstresiden slår til. De aksepterer ikke ytringsfriheten. Dette har vi også sett flere ganger i Norge. SIAN nektes av pøbler til og holde taler og stå på gata og dele ut fakta informasjon om en religion. SIAN som er politisk nøytrale. Da har det gått for langt når en organisasjon som kun er i mot en politisk religion ikke kan fremme og gi kunnskap til befolkningen. Alle uansett islamister, nazister, ytre høyre som venstre skal kunne ytre sitt budskap i fred, uten at pøbler skal ødelegge. Debatter skal vi tåle, men ikke åpen kamp på gatene våre. Det vil jeg tro de fleste av oss kan være enige om. 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Og nå forlater jeg denne tråden. Dere får gjøre nøyaktig hva dere vil - tallet 95% er bullshit, det er allerede bevist, men videoen har noen helt greie poenger om vold fra venstresiden i Sverige - et tema som ikke interesserer meg det minste. Du har ikke bevist noe som helst. Du har kun kommet med at noen mener det er tull, mens andre mener det er riktig. Det er slik du ofte bommer totalt. Man er uenige i et samfunn. Sannheten er subjektiv. Det burde du se og forstå. For det gjelder det meste her i samfunnet når det handler om politikk. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 (endret) Og nå forlater jeg denne tråden. Dere får gjøre nøyaktig hva dere vil - tallet 95% er bullshit, det er allerede bevist, men videoen har noen helt greie poenger om vold fra venstresiden i Sverige - et tema som ikke interesserer meg det minste. Du har ikke bevist noe som helst. Du har kun kommet med at noen mener det er tull, mens andre mener det er riktig. Det er slik du ofte bommer totalt. Man er uenige i et samfunn. Sannheten er subjektiv. Det burde du se og forstå. For det gjelder det meste her i samfunnet når det handler om politikk. Du har misforstått. TS påsto at tallet 95% kom fra politiet, og begrunnet det med at det var en politimann som sa det i videoen. Hvis du har sett videoen vil du selvsagt skjønne at TS har misforstått; det var en journalist fra Eskilstuna som brukte tallet som et privat anslag, og TS tolket det som offentlig statistikk fra politiet. Jeg tok ham i den løgnen, og han forsvant som dugg for sola. Endret 29. juni 2014 av Shruggie 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Og nå forlater jeg denne tråden. Dere får gjøre nøyaktig hva dere vil - tallet 95% er bullshit, det er allerede bevist, men videoen har noen helt greie poenger om vold fra venstresiden i Sverige - et tema som ikke interesserer meg det minste. Du har ikke bevist noe som helst. Du har kun kommet med at noen mener det er tull, mens andre mener det er riktig. Det er slik du ofte bommer totalt. Man er uenige i et samfunn. Sannheten er subjektiv. Det burde du se og forstå. For det gjelder det meste her i samfunnet når det handler om politikk. Du har misforstått. TS påsto at tallet 95% kom fra politiet, og begrunnet det med at det var en politimann som sa det i videoen. Hvis du har sett videoen vil du selvsagt skjønne at TS har misforstått; det var en journalist fra Eskilstuna som brukte tallet som et privat anslag, og TS tolket det som offentlig statistikk fra politiet. Jeg tok ham i den løgnen, og han forsvant som dugg for sola. Riktig det du skriver. Det var en journalist. Nå henger ikke jeg meg så mye opp i tallet. Det som er viktig og poenget er hvordan ytre venstre opererer, det er skremmende. Jeg unnskylder ikke ytre høyre. Mitt poeng er at alle uansett politisk mening skal kunne ytre seg fritt, uten og risikere vold, trusler eller annen uakseptabel adferd. Debatten skal tas i siviliserte former. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Så hvorfor kritiserer du meg når jeg dementerer tallet? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Så hvorfor kritiserer du meg når jeg dementerer tallet? Fordi tallet kan like godt være en sannhet. Sannhet er subjektiv. Om man hadde forsket, sett på statistikker osv. så ville man ikke kunne gi noe fakta tall. Dette ser vi i alle slike statistikker som det ofte vises til. De stemmer sjeldent med den virkeligheten vi lever i. De lærde strides hele tiden om dette. Hvorfor? Ofte handler det om hva de ser etter, de definerer ting ulikt, ser på andre ulike statistikker osv. Men hvorfor henge seg opp i tall? Vi ser jo hvordan de operer. Lenke til kommentar
gunleik groven Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Så hvorfor kritiserer du meg når jeg dementerer tallet? Fordi tallet kan like godt være en sannhet. Sannhet er subjektiv. Om man hadde forsket, sett på statistikker osv. så ville man ikke kunne gi noe fakta tall. Dette ser vi i alle slike statistikker som det ofte vises til. De stemmer sjeldent med den virkeligheten vi lever i. De lærde strides hele tiden om dette. Hvorfor? Ofte handler det om hva de ser etter, de definerer ting ulikt, ser på andre ulike statistikker osv. Men hvorfor henge seg opp i tall? Vi ser jo hvordan de operer. Jeg er ikke sikker på om du og jeg ser det samme der Og akkurat DET er jo helt ok i et demokrati, heldigvis. Statistike analyser har selvsagt premisser for tallmaterialet og kan derfor manipuleres gjennom premissene for analysen. Men nå har du jo kommet med en ganske unyansert påstand, så da blir det litt artig å se bort fra tallmaterialet i neste øyeblikk. Nuvel. G Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 (endret) Wow... Bare... wow! Du har rett til å si hva du vil. Men for oss som ofte forholder oss til forskning, vi vet at tall ikke alltid gir sannhet. Det samme med forskning på sosiale fenomener. Så kan du si WOW til det. Jeg er ikke sikker på om du og jeg ser det samme der Og akkurat DET er jo helt ok i et demokrati, heldigvis.Statistike analyser har selvsagt premisser for tallmaterialet og kan derfor manipuleres gjennom premissene for analysen.Men nå har du jo kommet med en ganske unyansert påstand, så da blir det litt artig å se bort fra tallmaterialet i neste øyeblikk.Nuvel.G Påstanden om at sannhet er subjektiv? Endret 29. juni 2014 av LiamH Lenke til kommentar
gunleik groven Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 (endret) Påstanden om at sannhet er subjektiv? Jeg er enig i at sannhet i enkelt sammenhenger kan være subjektiv og at kontekst/premiss er viktig for hvilket resultat man kommer til, både i statistikk og i logiske resonnementer. påstanden din ga likevel meg inntrykk av at du satt på dokumentasjon som underbygget det du hevdet, ut over at "det kan da alle se" Men jeg følger den påstanden. Godt å få det avklart. G Endret 29. juni 2014 av LiamH Pyramide-sitat fjernet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå