Gå til innhold

Aperture blir nå historie (ifølge Apple)

Anbefalte innlegg

Hva velger man da?

Det letteste svaret er Adobe Lightroom, men mistenker sterkt at også dette programmet blir kun å få som abonnement i framtiden. Prisen nå ser ikke for ille ut, men hva med videre?

Så hvilke andre alternativer finnes det, og hva synes folket om de?

Endret av birk88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har og har hatt Photoshop i mange år. Det er ytterst sjeldent at jeg bruker det etter at jeg lærte å bruke Aperture.

Forøvrig finnes Photoshop kun som abonnement hvis man ønsker en oppdatert versjon.

Endret av birk88
Lenke til kommentar

Hva velger man da?

Det letteste svaret er Adobe Lightroom, men mistenker sterkt at også dette programmet blir kun å få som abonnement i framtiden. Prisen nå ser ikke for ille ut, men hva med videre?

Jeg tror ikke at LR bare blir innbundet i PS-cloud pakka, kan hende at det blir et egent abonnement på LR men vil nok ikke koste mange kronene i året.

Men hvorfor ta bekymringene på forhånd, LR5 har fått flere nyheter som gjør det til et av de beste på markedet for tiden og du kan jo laste ned LR og bruke det gratis i 30 dager, da har du tid til og se om du trives med det eller ikke.

Og det finnes enormt stort utbud på opplærings-medier både på engelsk, norsk og svensk.

Lenke til kommentar

Fant denne kommentaren om Pixelmator:

"Also, it's wrong to compare Aperture and Pixelmator - they're different kinds of apps. It's like comparing Lightroom with Photoshop, although example is not entirely accurate since Pixelmator is targeted at casual users."

Aperture (og Lightroom) er erstatter ikke Photoshop (for de som trenger dette programmet).

Re. Nautica: Tror ikke 93 pr. mnd. blir endelig pris for Photoshop/ LR. Antar vi vil se en relativ stor økning av prisen når Adobe føler at mange nok har "svelget agnet deres".

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke Lightroom og er usikker på hvilke funksjoner Aperture har, som gjør det så ettertraktet. Jeg redigerer lite bilder selv.

...og da er kanskje ikke Pixelmator bra nok?

Både Aperture og Lightroom er dels bildedatabase og dels ikke-destruktiv redigering av bilder (du endrer ikke originalbildet ved redigering) - de gjør det samme, begge to.
Lenke til kommentar

Re. Nautica: Tror ikke 93 pr. mnd. blir endelig pris for Photoshop/ LR. Antar vi vil se en relativ stor økning av prisen når Adobe føler at mange nok har "svelget agnet deres".

Tja, man vet aldri men nå har da Adobe nydelig annonsert at $9.99 blir den endelige summen for creative cloud.

Uansett så tror jeg ikke Adobe vil ta sjansen på og miste alle de som bare bruker LR ved og kun gi tilgang via creative cloud, så hvis de blir og gjøre LR til et abonnement vil det nok være et spesifikk for kun LR og kanskje inkludert ellements for de ikke fullt så kravstore fotografene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hva velger man da?

Det opplagte svaret er som du sier Lightroom siden det har vært nærmeste konkurrent, i hvert fall frem til Apple sluttet å oppdatere Aperture. Om Lightroom blir kun abonnement eller ikke er ikke godt å si, men signalene fra Adobe så langt er at det ikke blir det. Men det er jo ingen garanti for hva de vil gjøre i fremtiden.

Det går jo også "rykter" om at Apple vil lansere noe nytt mellom iPhoto og Aperture, eller kanskje det vil erstatte begge. Beste strategi er vel å se an til Apple sier hva de faktisk har tenkt å gjøre fremover. Godt mulig at nok funksjonalitet fra Aperture havener i iPhoto eller en ny (gratis?) applikasjon til at du ikke trenger å kjøpe noe nytt.

For øvrig hadde Thom Hogan en artikkel i går om saken, men vet ikke hva han har av kilder.

http://www.dslrbodies.com/accessories/software-for-nikon-dslrs/software-news/another-one-bites-the-dust.html

Uansett, hvis Apple skal ha et eget produkt som erstatter Aperture (mer eller mindre) kan de ikke vente alt for lenge med å offentliggjøre planer hvis de ikke vil miste masse kunder til Adobe og andre produsenter.

Lenke til kommentar

Re se#: Takker for linken. Thom Hogan har vel et litt "rufsete" rykte, men det han skriver her, virker ikke helt på "jordet".

Har lest at Adobe prøver å lage et oppsett for enkel overføring av bildekatalog fra Aperture til Lightroom.

Lenke til kommentar

Thom Hogan har vel et litt "rufsete" rykte, men det han skriver her, virker ikke helt på "jordet".

Vet ikke om noen mer seriøs enn Thom Hogan, men han kommer av og til "predictions" som selvsagt er gjetninger, men da går det tydelig frem av teksten.
Lenke til kommentar

Thom Hogan har vel et litt "rufsete" rykte, men det han skriver her, virker ikke helt på "jordet".

Vet ikke om noen mer seriøs enn Thom Hogan, men han kommer av og til "predictions" som selvsagt er gjetninger, men da går det tydelig frem av teksten.

Ja, jeg tror det er jeg som har blandet han med en annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...