Gå til innhold

Avhørt i immigrations (USA)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Mulig det finnes en tråd om dette allerede. Prøvde å søke, men fant ingenting.

 

Jeg var nettopp på ferie i New York, og opplevde noe skikkelig ekkelt i immigrasjonskontrollen på vei inn. Reiste dit med lillesøsteren min, så vi gikk sammen til immigrasjonskontrollen. Han var hyggelig nok og stilte endel spørsmål. Jeg studerte i USA for to år siden, så han spurte om jeg skulle studere nå, men jeg fortalte at jeg kun skulle på ferie med søsteren min. Det virket ikke som han hadde noen problemer med å tro på det, men han fortalte at jeg måtte bli med inn på bakrommet for et ekstra avhør.

 

Inne på venterommet var det ca 60 andre, og jeg var sist i køen. Det var nesten bare asiatere, afrikanere og russere der og de fleste så halvkrimminelle ut (uten å virke rasistisk). Jeg satt der i flere timer og ventet, og hørte alt som ble spurt om. Det var både folk som hadde brutt visumregler, blitt lenger i landet enn de hadde lov til på tidligere reiser, blitt fengslet eller andre ting på rullebladet osv. Immigrasjonskontrollen der var veldig frekke og stygge mot de som ble avhørt, og når de ikke forsto hva som ble sagt skrek de bare høyere. Alt var skikkelig uprofesjonelt, og en av kontrollørene kom inn med en baseballdrakt over uniformen og begynte å skravle med en annen om en kamp med det var kjempelang kø!

 

Helt til slutt var det min tur, og jeg kunne se refleksjonen av skjermen til kontrolløren i et vindu. Der så jeg informasjonen som kom opp når han sveipet passet mitt. Det var mange linjer nedover, de fleste grønne, men noen var røde. Det eneste han spurte om var hva formålet med reisen var. Jeg svarte at jeg skulle på ferie, og han sa "take it easy", ga meg passet og sendte meg ut.

 

Er det noen som vet hvorfor man blir kalt inn til slikt? Jeg har ingenting på rullebladet og har aldri brutt noen visumregler.

 

Beklager lang tråd, men veldig takknemlig for svar :)

Endret av wtrlmn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Alt var skikkelig uprofesjonelt"...det virket kanskje slik men jeg velger å tro at disse folka er langt ifra amøber, men de er flinke til å gi deg nettopp dette inntrykket.

 

Alle virker som idioter når man må sitte på et slikt sted i flere timer, og når man blir litt stressa og usikker ser alle andre skumle og kriminelle ut.

 

Jeg har selv opplevd på mange av mine asia-reiser, folk som er blitt plukket ut av checkin-køer av såkalte, tilsynelatende amøber, som har fått noen tullete spørsmål hvor de så knekker sammen og blir overstressa for et eller annet de har i bagasjen.

Bare det å plassere tilfeldige innreisende på et slikt rom kan få "den skyldige" til å bryte sammen allerede før avhøret begynner.

Men,man kan nok ikke sammenligne innreise til USA med Asia, jeg bare har lagt merke til at mange er veldig flinke i jobben sin, opptrer som veldig koslige og litt tullete før de plutselig forandrer personlighet.

 

Innreise til USA kan være vanvittig vanskelig, tungvindt og virke idiotisk for oss som skal dit, men jeg er en av dem som mener vi har noe å lære ang. alskens slags type folk som blir tatt inn her til lands, som overhodet ikke har noe her å gjøre.

 

Godt å høre at det endte bra, selv om det sikkert satt et støkk i deg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har vært mange ganger i USA, og aldri hatt slike opplevelser. Oppfør deg veldig ordentlig ved den første sjekken, ikke tulle/le/smile, høre godt etter hva de spør om og svare det du tror de vil høre, så sklir du rett igjennom. Det mest irriterende er de (ofte) kjempelange køene.

Lenke til kommentar

Det er umulig å si hvorvidt dette var en helt tilfeldig utplukking, eller utplukking på noen kriterier som faller sammen med hva som er kjent om visse (potensielle eller reelle) lovbrytere.

 

Så bare ta det rolig, pust dypt noen ganger, og svar ærlig på det de spør om. Ikke begynn å snakke om andre ting, ikke bry deg om hva du ser fra dataskjermer (kilder kan være upålitelige, noe de vet - hvis de hadde beviser, ville de ikke bare ha snakket rolig og høflig) - og hold språkbruken enkel, med mindre amerikansk engelsk er morsmålet ditt.

 

Nei, jeg har ikke reist over dammen (ennå..), men dette er det man helt åpenbart og direkte kan si om noe sånt. Det å være immigrasjons-kontrollør er ikke rakettforskning - de har sine instrukser, får info fra databaser (samt evt. efterretningsbaserte varsler som helt naturlig vil være mere eller mindre vage), og så må de rett og slett gjøre jobben sin.. Og joda, man kan regne med at de vil bruke skuespill for å se om noen har noe å gå nærmere igjennom, men er der intet (og man ikke blir for nervøs og plaprete), vil de måtte slippe deg gjennom.

Lenke til kommentar

En av gangene jeg reiste til USA tidligere i år la inspektøren merke til at jeg hadde fått visum til Iran. Jeg fortalte at jeg det bare var for turisme, men ble likevel fortalt at jeg skulle gå tilbake og stille meg ved siden av køen og vente der. Da inspektøren etter 10 minutter så at jeg ikke brøt sammen kalte han meg frem igjen og jeg gikk rett gjennom.

 

Jeg fikk altså ikke en hel strafferunde med tur på siderommet, men det ser ut som om de kommer over noe de ikke helt kan stoppe folk for så gir de med ekstra venting for å se om de knekker sammen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Mon tro hvordan det er å fly til Iran med am. stempler i passet , kanskje verre ;)

 

Hadde glemt å skrive hvor jeg skulle bo , ble noen rutinespørsmål (det var i Houston)......oppfattet det som seriøst/høflig , unnagjort på 30 min (noe venting)

Lenke til kommentar

Mon tro hvordan det er å fly til Iran med am. stempler i passet , kanskje verre ;)

Den veien er det null problemer, Israelske stempel ville imidlertid antagelig skapt endel problemer. Folk var veldig hyggelige, de stoppet og takket meg på gaten for å besøke dem i Iran, og det var i selve Tehran med 14 millioner innbyggere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Blir nå spennende å se hva som skjer når jeg nå drar inn i USA med visum fra Nord-Korea stemplet..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...