Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det mulig å skifte IP på hjemmenett selv?

Anbefalte innlegg

Vil skifte IP på mitt hjemmenettverk for å få tilgang til en app på mobilen min som er blokkert. IPen min er blokkert og kan derfor ikke bruke appen. Kan derimot bruke 3G for å få tilgang til appen.

Prøvde det som sto her uten hell: http://www.whatismyip.com/how-to-change-your-ip-address/?iref=cta

Er det mulig å endre sin egen IP selv eller er det bare Telenor som kan gjøre dette?

Vil det nytte å skru av modemet i en halv dag for å få ny IP?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å skru av modemet i 30 minutt fungerer hvertfall ikke. Er det vits å prøve å skru det av over natten da? Fins det noen bevis på at det skal fungere?

Sist jeg sjekket, så støttet Telenor både PPPoE og DHCP. For det første la jeg merke til at det ble delt ut IP-adresser med ulike lokasjonsdata knyttet til dem, så det er sannsynlig at om du bytter fra det ene til det andre så vil du få en annen adresse. For det andre har jeg inntrykk av at du i hvert fall med DHCP hos Telenor vil få en annen adresse bare ved å restarte routeren som har adressen knyttet til seg.

Har du statisk IP-adresse, må du ta kontakt med Telenor. Det kan du egentlig uansett gjøre om du har trøbbel.

Lenke til kommentar

Jeg jobber ikke i Telenor, så jeg kan ikke svare for hvordan de gjør ting, men vanligvis vil en ISP kunne tilby statisk IP-adresse om man kommer med en god grunn. Dette til tross for at de vanligvis kanskje sier at de ikke tilbyr det. Jeg antar at det har en sammenheng med at de fleste ISP-er forbyr kommersiell bruk med et privat abonnement.

Lenke til kommentar

Kan jo enkelt løses med en VPN løsning da. Mange andre fordeler også, så kan jo være verdt forsøket.

Jeg har vel hatt samme IP fra Canal Digital i over ett år nå, og modemet har vært slått av i timesvis uten at jeg har fått ny IP av den grunn.

Lenke til kommentar

Er du bannet fra et forum eller slikt er det ikke bare å bytte ip adresse nei..ISP'r "leaser ut" adresser som kan fornyes etter x antall uker/måneder ved disconnect.

Men hvis du er midt i perioden din får du bare samme adresse pånytt. Er stort sett bare firmaer som har en grunn som får utlevert statisk IP permanent.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Telenor bytter IP addresser støtt og stadig på deres ADSL, lengste jeg har hatt en IP hos dem er 4 dager før jeg fikk ny og lokasjonsdataene varierer alt fra Drammen og til Alta :p

Altibox derimot så vil du ha fast IP i årevis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du får aldri ny IP så lenge modemet står på hele tiden (har jeg aldri sett hos meg, vaffal). Dersom jeg slår av, og lar det være av en stund, for jeg av og til, men ikke alltid, ny IP.

Lenke til kommentar

IP-adresser har ei gitt leietid(lease period). Hva denne er på bestemmes av serveren som deler ut IP-adresser, og denne kan variere fra minutter til uker.

Etter at halvparten av leietiden er løpt ut så vil klienten(utstyret som er koblet til nettet) be om å få fornyet leieperioden for nåværende IP-adresse. Dersom det ikke er noen grunn til det på serversiden(tildelt statisk IP for eks) så vil dette som regel bli godkjent, og klienten beholder IP-adressen.

Etter at leietiden er over, og klienten ikke har bedt om å fornye adressen, så blir IP-adressen satt som ledig og delt ut til andre ved behov. Kobler du så til ditt utstyr igjen så ber den om en ny IP som alle andre, og får ei tilfeldig IP-adresse fra tilgjengelige ledige adresser.

Så for å få ny IP adresse må du sjekke leietiden på adressen du har fått tildelt, og så må du enten sørge for at modemet er koblet fra nettet lengre enn dette, eller sørge for å time det slik at du kobler modemet fra FØR den ber om å fornye IP-adressen(dvs halveis i perioden), og ut resten av perioden. Da skal du i teorien få ny tilfeldig IP-adresse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...