Gå til innhold

Kjøpe dempere til sykkel


Hveding

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte en billig hybridsykkel (LINK: http://www.gsport.no/produkt/120121/diamant-sykkel-union-10) uten dempere, å fant fort ut at det kan være "vondt" å treffe bittesmå hull i veien osv...

Bor i en by, så er mange humper og kanter jeg må over før å komme meg videre, da virket ikke det helt praktisk å IKKE ha dempere.

Det jeg lurer på er om det finnes billige dempere man kan kjøpe ?
Fant disse på XXL: http://www.xxl.no/sykkel/sykkeldeler/dempegafler-og-faste-gafler/white-rst-vita-ml-fork/p/1090868_1_style

Men 2000kr var litt mye bare for et par dempere, så håper jo det finnes billigere som jeg kan motere på sykkelen jeg har.

Håpet jo på 1000 lappen for et par dempere om det finnes.

Mvh Pat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dempere er en dyr og tung løsning på å begrense ubehag ved dårlig vei. Dempere er først og fremst der for å holde hjul på bakken, ikke for å øke komfort.

 

Du spør også etter et 'par' dempere. Det eneste du kan ettermontere av normale dempere er dempegaffel, bakdemping krever spesifikk ramme for formålet.

 

Gode dempegaler koster vesentlig mer enn denne sykkelen, dårlige dempegafler kan kanskje skaffes litt rimeligere, men mye under tusenlappen tror jeg ikke du kommer (Og de gaflene er skrot).

 

Det jeg anbefaler du gjør er for det første: Venn deg til å fjære med ben og armer. D.v.s ikke bli sittende i sadelen når bakhjulet lander eller treffer en kant. Absorber støt i forhjul med å ha en bøy i hendene eller løft forhjulet over hindringene. (eventuellt bare kjør rundt hindringene)

 

Av utstyr kan du prøve å øke dekkdimensjon og senke lufttrykk som nevnt ovenfor (Men ikke så lavt at du pungterer), du kan også vurdere annen setepinne og holker. Jeg ville kikket på en cane creek thudbuster setepinne og ergon holker

 

Du sier du opplever mange kanter fordi du bor i by. Jeg kan jo bare gjette på hvorfor du sier dette, men jeg ser ser jo at mange velger å sykle på fortau og dermed kjører opp og ned av mange fortauskanter i byer. Jeg forstår begrunnelsen, men vil på det sterkeste anbefale at man holder seg til veien som hovedregel. Både fordi adgangen til å sykle på fortau egentrlig er strengt begrenset og gir opphav til mye konflikt, men også fordi den reelle sikkerheten gjerne er dårligere enn å kjøre i vei (stikk i strid med hva mange tror), da blir det også vesentlig færre hull og kanter å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Som det sies, dempere er en dyr affære, syklet selv i mange år uten dempere uten at det var noe problem, løft stumpen litt opp fra setet over dumper om det er ubehaglig i den enden, ha en lett bøy i armene om problemet er i den enden.

og når du skal over kanter så drar du gjerne styret til deg litt så får du ikke så veldig kraftig rykk i armene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...