Gå til innhold

Ødelagt LCD(?)

Civilix

Anbefalte innlegg

etter en litt hard tur i bilen med lcd-skjermen i kofferten har jeg fått en stygg flekk på skjermen:

PHTO0001.JPG

(ikke bra bilde, men alt jeg har nå)

ser ut som om det er noe ødelagt inni skjermen da "glass-plata" er helt fin og ripefri. området er ikke dødt, det viser farger bare mye mørkere i de områdene som du ser på bildet. ser også verre ut på mørkere bakgrunn, ved lys bakgrunn er det mindre merkbart.

Men det jeg lurer på er om noen vet noen fiffige triks for gjør slike skader som dette mindre syndlige? Jeg skal bestille en ny skjerm om ikke så lenge men inntil da vil jeg prøve og fikse det best mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som om det er baklyset som ikke blir spredd som det skal. På min skjerm blir baklyset produsert av to tynne, hvite CCFL-rør. En på oversiden av skjermen og en under. Lyset spres så gjennom en glassplate ut over hele skjermflaten. På baksiden av glassplata ligger et lag hvit folie/plast som blir belyst og reflekterer lyset mot baksiden av selve pixlene. Bak den hvite folien ligger et reflekterende lag med tykk aluminiumsfolie som reflekterer det lyset som havner feil vei. Det kan se ut som om din skjerm har fått noe tull med den hvite folien og/eller aluminiumsfolien og/eller glassplata. Hvis du kan åpne opp uten å miste garanti/reklamasjonsrett så gjør gjerne det. Da ser du sikkert lett hva som er galt. Vær forsiktig når du gjør dette siden det er mange ømfientlige ting inni skjermen.

PS. Den hvite flekken antar jeg er gjenskinn fra blitzen på kameraet.

Lenke til kommentar
Det ser ut som om det er baklyset som ikke blir spredd som det skal. På min skjerm blir baklyset produsert av to tynne, hvite CCFL-rør. En på oversiden av skjermen og en under. Lyset spres så gjennom en glassplate ut over hele skjermflaten. På baksiden av glassplata ligger et lag hvit folie/plast som blir belyst og reflekterer lyset mot baksiden av selve pixlene. Bak den hvite folien ligger et reflekterende lag med tykk aluminiumsfolie som reflekterer det lyset som havner feil vei. Det kan se ut som om din skjerm har fått noe tull med den hvite folien og/eller aluminiumsfolien og/eller glassplata. Hvis du kan åpne opp uten å miste garanti/reklamasjonsrett så gjør gjerne det. Da ser du sikkert lett hva som er galt. Vær forsiktig når du gjør dette siden det er mange ømfientlige ting inni skjermen.

PS. Den hvite flekken antar jeg er gjenskinn fra blitzen på kameraet.

ok, takk. Da blir det og sende mail til mpx og spørre om jeg kan åpne uten og miste garanti(eller om jeg kan få snylta på garantien :p ).

Hadde vert topp om jeg slapp og kjøpe ny(det er tross alt en skjerm til 5,5k).

Og den hvite flekken er faktisk musepekeren(som jeg sa, dårlig bilde).

oivind_dahle: det kom etter kjøreturen.

Lenke til kommentar

Hadde noe lignenede på en bærbar PC for to år siden. Riktignok var det mye mindre og oppe i høyre hjørne men det så ganske likt ut. Det jkom etter transport og sikkert på grunn av press mot skjermen fra baksiden.

Prøvde å trykke forsiktig på både frem og bakside, klarte faktisk å redusere det verste slik at det ikke så så gale ut. Man kunne se det tydelig, men siden det ikke var så store flekker, og siden høyre hjørnet ikke blir så mye brukt gikk det an å bruke skjermen.

Lenke til kommentar
Er kansje ikke til mye nytte dette spørsmålet, men hvilken skjerm er det?

Sony X72/B 17"

EDIT:

ARG! mpx har kjøpt kundesupport til infocare ja :-? Siden mpx sin kundesupport ba meg kontakte de regner jeg med at de ser på det som en garantisak, blir forbanna hvis jeg nå må ut med flere tusen for reprasjoner(da hadde jeg heller kjøpt ny skjerm), verste er at jeg også må ut med 500,- hvis det ikke er garantisak og jeg ikke vil ha reparert.

Lenke til kommentar
etter en litt hard tur i bilen med lcd-skjermen i kofferten har jeg fått en stygg flekk på skjermen:

Kanskje vi burde bli flinkere til å forsikre datautstyret vårt mot slikt? -Istedenfor at det skal gå utover dem som lager/selger utstyret? Bare en tanke.. Da hadde det kanskje vert lettere/kjappere å få den garantien vi har krav på. -Mot defekter som bruker ikke kan noe for.

Noen enige?

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...