Gå til innhold

PC starter ikke, tar bare sikringene


Anbefalte innlegg

Har av og til hatt problem med at jeg tar sikringene til rommet mitt når jeg setter i strømmen til den ene datamaskinen. Har nemmelig litt liten krets, men det er en annen sak. I går kom jeg hjem og skulle sette på datamaskinen, fikk den ikke på og tok bare sikringene. Dette skjedde gang på gang, og vi fikk en elektriker hjem som konkluderte med at datamaskinen min var feilen. Det jeg lurer på er om det er Powersupplyet som er årsaken, jeg har allerede skiftet et Powersupply.

 

Datamaskinen har følgende oppsett (er selvbyggd);

Chieftec kabinett med 340W Chieftec PSU.

2 x 80 GB Maxtor disker

2 x 512 MB Ram

Intel Pentium 4, 2.4

MSI 845 GE med integrert lyd, USB 2.0 og VGA

1 x CD rom

1 x combo CDbrenner/DVDspiller

1 x Floppy

 

340 W skulle vel klare dette?

Er det noen som vet hvor jeg kan få sjekket/reparert datamaskinen min?Jeg må også få sjekket mot eventuelle overledninger? Jeg bor i Asker og trenger å komme i kontakt med noen som har skikkelig testutstyr og som ikke er for dyre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har av og til hatt problem med at jeg tar sikringene til rommet mitt når jeg setter i strømmen til den ene datamaskinen. Har nemmelig litt liten krets, men det er en annen sak. I går kom jeg hjem og skulle sette på datamaskinen, fikk den ikke på og tok bare sikringene. Dette skjedde gang på gang, og vi fikk en elektriker hjem som konkluderte med at datamaskinen min var feilen. Det jeg lurer på er om det er Powersupplyet som er årsaken, jeg har allerede skiftet et Powersupply.

 

Datamaskinen har følgende oppsett (er selvbyggd);

Chieftec kabinett med 340W Chieftec PSU.

2 x 80 GB Maxtor disker

2 x 512 MB Ram

Intel Pentium 4, 2.4

MSI 845 GE med integrert lyd, USB 2.0 og VGA

1 x CD rom

1 x combo CDbrenner/DVDspiller

1 x Floppy

 

340 W skulle vel klare dette?

Er det noen som vet hvor jeg kan få sjekket/reparert datamaskinen min?Jeg må også få sjekket mot eventuelle overledninger? Jeg bor i Asker og trenger å komme i kontakt med noen som har skikkelig testutstyr og som ikke er for dyre.

340W skulle vel holde, har 350W og har noko lunde det samme oppsettet som deg, eg har vel litt fleire ting deg og. Hos meg går det i allefall fint.

Lenke til kommentar

Det er nok noe i PC'en som er kaputt.

 

Glemte å fortelle at jeg har to vifter og et ISDN kort også.

 

Setter jeg i stikkontakten i veggen, og slår på strømforsyningen går strømmen konstant nå, jeg får ikke på datamaskinen i det hele tatt lenger, da stømmen bare går og går... er henvist til bibliteket. Jeg sliter seriøst, trenger seriøse tips

Lenke til kommentar
Samme skjedde hoss meg etter at noen hadde fiklet med den røde brytern bakpå psu , se om den kanskje har forvillet seg ned på 115v , og har den først gjort det en gang , må du skifte sikring i psu eller kjøpe ny ! Anbefaler egentli å kjøpe ny !

 

Dersom man skulle være så uheldig å fikle der bak (oh..) med volt-bryteren, ryker garantert ikke sikringen i skapet. Da får du et smell i PSU'en, kombinert med illeluktende røyk. Og en særs død PC. Har opplevd dette 3 ganger selv (fiklende kolleger).

 

Bytt PSU og se om ikke det hjelper. Lite sannsynlig at det er noe på hovedkortet som tar sikringen.

 

Just 4 fun: Har du forsøkt å sette noe annet i det stikket som benyttes når sikringen går, en lampe, støvsugeren eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Har også mistanke til psu. Skal prøve å få sjekka den.

 

Det som var så rart da jeg slo på den gangen problemene startet var at da syntes jeg jeg hørte en pssst lyd. Har hatt opp PC'en uten å kjenne lukt av svidd, det er heller ingen kondensatorer som bula eller noe sånt. Får finne en plass jeg kan få sjekka psu.

Lenke til kommentar
Samme skjedde hoss meg etter at noen hadde fiklet med den røde brytern bakpå psu , se om den kanskje har forvillet seg ned på 115v , og har den først gjort det en gang , må du skifte sikring i psu eller kjøpe ny ! Anbefaler egentli å kjøpe ny !

 

Dersom man skulle være så uheldig å fikle der bak (oh..) med volt-bryteren, ryker garantert ikke sikringen i skapet. Da får du et smell i PSU'en, kombinert med illeluktende røyk. Og en særs død PC. Har opplevd dette 3 ganger selv (fiklende kolleger).

 

Bytt PSU og se om ikke det hjelper. Lite sannsynlig at det er noe på hovedkortet som tar sikringen.

 

Just 4 fun: Har du forsøkt å sette noe annet i det stikket som benyttes når sikringen går, en lampe, støvsugeren eller noe sånt?

 

Jo , har du et någenlunde moderne system skjer dett e, og det kommer smell i psu , fordi sikringen gikk , og røyk . Vi har sånne vippesikringer som ikke går , bare å vippe dem tilbake igjen så er strømmen tilbake!

Lenke til kommentar
Jo , har du et någenlunde moderne system skjer dett e, og det kommer smell i psu , fordi sikringen gikk , og røyk . Vi har sånne vippesikringer som ikke går , bare å vippe dem tilbake igjen så er strømmen tilbake!

 

For ordens skyld, er det her snakk om automatsikringer i -skapet, eller tilsvarende på PSU'en? Førstnevnte er det etter hvert mange som har; disse stanser ikke PSU å gå ad undas dersom man fikler med "den røde". Finnes det automatsikring på PSU derimot er jo det glimrende. Hvilken produsent har dette?

Lenke til kommentar
Jo , har du et någenlunde moderne system skjer dett e, og det kommer smell i psu , fordi sikringen gikk , og røyk . Vi har sånne vippesikringer som ikke går , bare å vippe dem tilbake igjen så er strømmen tilbake!

 

For ordens skyld, er det her snakk om automatsikringer i -skapet, eller tilsvarende på PSU'en? Førstnevnte er det etter hvert mange som har; disse stanser ikke PSU å gå ad undas dersom man fikler med "den røde". Finnes det automatsikring på PSU derimot er jo det glimrende. Hvilken produsent har dette?

 

 

bl.a chieftec

Lenke til kommentar

Hehe, noen kaller det spenningsveksler, andre kaller det sikring. En ting er sikkert: Kaller man den røde knappen som enten sier 110V eller 220V for sikring bommer man stygt. Og brenner PSU'er. Jeg leter nettet rundt etter Chieftech PSU med automatsikring, for det har jeg aldri sett før, kan noen hjelpe meg i riktig retning?

Lenke til kommentar

Hei

 

Du sier pc'en tar sikring igjen og igjen. Det høres ut for meg som at det er brent. Har brent et par PSU i min karriere, og det rimer ganske bra. har du en pc nummer to i huset anbefaler jeg å prøve å koble dette på pc'en din og hvis ikke elektrikeren eliminerte den muligheten, kjøpe en overspenningssikring for dataen. Det er et kjent problem for mange, gjerne i litt eldre boliger med gammel kursing eller i ande tilfeller lynnedslag i nærheten.

 

Du kan også prøve, hvis du har litt teknisk innsikt, å åpne PSU'et ditt og se etter en brent sikring av den typen man finner i stereoforsterkere o.l....

Finner du det har du ett stk. brent PSU,

 

PS. Det nytter ikke å bytte den lille sikringen i såfall.... Kretsene er allerede godt stekt ellers i PSU'et.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endelig. Nå virker datamaskinen igjen. Jeg skiftet PSU, og nå virker alt bare bra.

 

*grin*

 

For å skryte litt av en nettbutikk (vet det ikke er lov men jeg synes jeg fikk god service); Bestillte PowerSupply fra I/O Shop da jeg bor i Asker, og de leverer fraktfritt i Asker og Bærum. Prisen var tilogmed litt lavere en hos Komplett. Det som var det kule var at de kom på døra mi med PowerSupplyet på Lørdags kveld, ble helt forbausa jeg. Det eneste var at de var litt treig med å gi meg faktura på e-post så jeg fikk betalt, men det teller ikke nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...