Gå til innhold

Nf7-s v2, xp 2500, pc3200 corsair

gthaman

Anbefalte innlegg

Er relativt ny på dette med overklokking. Jeg har ikke goop på cpu. Temp ligger på 50 C full load. Hvordan skal jeg overklokke? Skal jeg sette fsb høyere, eller multiplier og fsb? Og vcore? Er det en instilling i bios som heter vcore? Og bør den stilles for at overklokking skal funke? Jeg kunne tenke meg å få prossesoren opp i 2,2 Ghz. Har en volcano 12 vifte. Kabinett temp er 27C. Og hva med ram instillinger? Jeg har på preset "agressive" men kan jo øke til turbo. Oppsumering :

Trenger jeg goop? I så fall hvilken?

Hvilke innstillinger på fsb, multiplier og vcore?

Hva er max temp den bør ligge på?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DU MÅ HA GOOP!!!

For det andre har du PC3200 ram, siden du ikke har opplyst noe annet går jeg ut i fra at de ikke er så overklokkbare. Sett ram/fsb ratio til 3/3 og fsb på 200.

Så kan du sette multiplyer til 11x og vcore til 1,8 volt. TUT OG KJØR! Det går fint hos meg med standard kjøler. Helst skal du vel bygge deg opp og teste ut hvor grensene går... Hos meg gikk i alle fall dette fint.

Vær obs på temperatur... skal helst ikke over 60 grader på cpu og helst litt under 40 grader på HK.

Trur ikke at Vcore er så høy at du trenger å være obs på noe annet.

Lenke til kommentar

Noe meget mystisk skjer. En ulelyd som har to toner (duuu-dyyyy-duuu-dyyy etc)

oppstår så fort jeg endrer på vcore, eller overklokker. Jeg har skrudd av alle varme shutdown features. Den blir aldri over 57C. Hva kan det være? Av og til kjører den litt, for så å kutte ut, noen ganger kjører den kun 10 sec. Noe som er feil? Jeg stilte fsb til 166 og multiplier til 12, og da funka det fint en stund, men så klikka den etter 2 timer. rammen er forresten corsair value s. pc3200.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Dersom du ennå ikke har tatt goop mellom cpu og kjøleribbe råder jeg deg til å skru av maskina og ikke skru den på igjen før du har ordnet dette!!

Vet du hva du egentlig driver med? ikke for å være sarkastisk, slem eller noe annet, men overklokking er nok forebeholdt de som vet hva dette innebærer.

Jeg råder deg til å IKKE overklokke maskinen din ennå... Lær litt om dette først.

DU har tross alt med verdier til 6000kr eller mer å gjøre her!

Sansynligheten er såpass stor for at du egentlig ikke trenger den ekstra kraften, og dersom noe skulle gå galt har du ikke krav på reklamasjon.

Er det noen goop jeg kan anbefalle, er det arctic silver 5, som er bra og effektiv. og JA dette trenger du..

Prosessoren skal stå på 166mhz fsb
Ram 166 fsb ---- Ja den kan gå raskere, men du vil ikke tjene noe på å ha ram raskere enn fsb
Multiplier skal stå på 11x
Ram - By SPD Endret av Zamoht
Lenke til kommentar

Jeg har tatt på goop. Verdiene er egentlig ikke så farlig, ettersom jeg fikk delene gratis fordi en bekjent driver et datafirma og hadde dette som demovarer. Bare gi meg litt feedback. Den er ikke for varm. Kan det være noe annet som gjør at den begynner å klage?

Lenke til kommentar
Dersom du ennå ikke har tatt goop mellom cpu og kjøleribbe råder jeg deg til å skru av maskina og ikke skru den på igjen før du har ordnet dette!!

Vet du hva du egentlig driver med? ikke for å være sarkastisk, slem eller noe annet, men overklokking er nok forebeholdt de som vet hva dette innebærer.

Jeg råder deg til å IKKE overklokke maskinen din ennå... Lær litt om dette først.

DU har tross alt med verdier til 6000kr eller mer å gjøre her!

Sansynligheten er såpass stor for at du egentlig ikke trenger den ekstra kraften, og dersom noe skulle gå galt har du ikke krav på reklamasjon.

Er det noen goop jeg kan anbefalle, er det arctic silver 5, som er bra og effektiv. og JA dette trenger du..

Prosessoren skal stå på 166mhz fsb

Ram 166 fsb ---- Ja den kan gå raskere, men du vil ikke tjene noe på å ha ram raskere enn fsb

Multiplier skal stå på 11x

Ram - By SPD

PC3200 er best med fsb på 200 og ram ratio på 3:3

Les igjennom hva som er sagt før du poster...

Lenke til kommentar

Hvem var det du svarte? Jeg har på fsb 200 og ram 3:3. Alt går fint, men den begynner å pipe etter en stund. Ikke under load, men idle. Jeg skjønner ingenting. Den er mer stabil med lavere vcore. Hvorfor piper det. Jeg tror den skal indikere at den er for varm, men det er den ikke... 55C er da slettes ikke for mye?

Lenke til kommentar
PC3200 er best med fsb på 200 og ram ratio på 3:3

Les igjennom hva som er sagt før du poster...

Klart pc3200 er best med en fsb på 200mhz! Jeg kjører dette selv jeg.

Hovedpoenget i mitt inlegg var at man bør ikke overklokke pc'n sin dersom man ikke vet hva dette innebærer.

Em AMD XP2500+ med barton kjerne har en standard klokkefrekvens på 11x166mhz og da burde rammen ha samme hastighet som fsb.

Dvs. standard instillinger burde være:

166mhz fsb

11x multiplier

166mhz ram ratio 3:3 eller 1:1 om du vil :)

MEN en xp2500+ lar seg lett klokke til 11x200mhz og da burde rammen kjøre på 200mhz.

Pipelyden kan være så mangt, men biosen prøver først å fremst å få fram et skjermbilde slik at en eventuell feilmelding skal vises her. Sansynligvis har dette enten med minnet eller skjermkortet å gjøre.

Temperaturen burde ikke overstige 60grader. Helst under 45.

Lenke til kommentar
Skjermkortet sier du? Rammen og skjermkortet virker helt fint... Kanskje noe buggete skjermkort? Tok dritlang tid når jeg installerte nye nvida driveren. Kan det ha noe med saken å gjøre?

Les denne guiden, så får du en god ide om hvordan ting skal gjøres i riktig rekkefølge.

Overklokking-forum

Ulingen kan være så mangt. Først reset cmos og start helt på nytt..

Jeg fikk uling ved å sette ram timingsene litt for stramme..

så overklokk en ting av gangen slik at du hele tiden vet at forrige instilling var stabil og da vet du hva som gjorde systemet ustabilt..

tviler egentlig på at skjermkortet har noe med det å gjøre...

Hvis du setter deg inn i ting, vil jeg anbefale å skifte bios..til 1.0 eller 1.4..de klokker ganske bra..

Men les guiden, så er du godt på vei..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...