Gå til innhold

Trenger nytt aksesspunkt (og svitsj) med litt avanserte muligheter

Anbefalte innlegg

Har i flere år hatt et DAP-2553 aksesspunkt, nå er endelig jæ...skapen død pga overspenning, så nytt skal i hus. Det aksesspunket var i praksis temmelig ubrukelig, hadde store problemer med å få lagret konfigurasjon m.m., så denne gang skal jeg styre langt unna D-link.

Det jeg er ute etter av funksjoner, er:

* PoE (skal stå på et sted hvor det er uaktuelt/vanskelig å legge opp strøm)
* VLAN (eller til nøden en annen form for gjestenett-mulighet)

* Gjerne tidsstyring, slik at vi kan få fysisk slått av sender om natten

* Om dekningen er rimelig bra, holder det med 1
* Dual-radio samtidig blir nå et krav (2553-en hadde ikke det)
* brukbar kapasitet for 3-4 samtidige videostrømmer (Netflix, lokalt lagret, etc)
* Prisklasse helst under 2.000,- men.... :-)

* Trenger ikke se pen ut, blir stående utilgjengelig på et loft.

Samtidig har lynet klart å kverke svitsjen min også, så den og må byttes. Her ser jeg etter:

* 24 GB-porter, minst 4 med PoE

* Rack-monterbar 19", maks 2U.

* Gjerne VLAN.

Noen merker/modeller som utmerker seg for tiden? Er igrunn åpen for det meste, bare jeg slipper å ha mer med Dlink å gjøre... :hm:

Endret av fikse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en lengre samtale idag med en irriterende overbevisende selger, som overtalte meg til å velge D-link. Igjen! :eek::green:

D-link DAP-2695 skal visstnok være både stabil og ha grei ytelse, kan kjøre begge frekvenser samtidig, PoE...

Og Zyxel GS2200-24 svitsj. Rimelig og god ytelse, godt med muligheter til VLAN etc.

Havner på knappe 5K for begge deler, de må sies å være en hyggelig pris om det er så bra som reklamen sier...

Lenke til kommentar

Ville både styrt unna D-link, ZyXel og Cisco Small Business på switch (har Cisco SB200 8-port, av en eller annen grunn settes alle porter på VLAN 1 til untagged ved omstart). Men du kan jo sjekke ut hva HP har for noe, Procurve 18xx/19xx serien er et godt alternativ. Selv har jeg HP Procurve 1810G-24, ganske fornøyd.

Lenke til kommentar

1810G er ok, ja. Usikker på om den har PoE støtte, benytter Ubiquiti EdgeMax til ap'ene.

Man kan nok få varianter med PoE-støtte. Selv har jeg ikke behov for det, da jeg flyttet inn i en ny leilighet og dermed kunne bestille ferdig CAT6-uttak på strategiske steder. Prisen øker jo vesentlig hvis man trenger PoE.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Ja, altså... :) PoE er veldig praktisk å ha i mitt tilfelle. Gammelt hus, har klart å strekke endel nettverkskabel til både her og der, men det tar lang tid og er et drittarbeid. Så jeg har f.eks et loft, hvor jeg nå har et nettverksuttak, hvor jeg tenker det er ideelt med et AP.

Skulle jeg hatt 230V opp der, ville det kostet en god slump peng. Det ville tatt en trikker minst 2 fulle arbeidsdager. Vi snakker $$ før fyren har klart å komme seg opp på loftet :omg:

Dessuten så har jeg fått sansen for PoE, etter at det faktisk har reddet meg fra endel hodebry på jobben, hvor vi slet med forskjell på jord-potensial på de forskjellige etasjene/kursene, som fikk ymse datautstyr til å mistrives. Med å fjerne strømforsyning og erstatte med PoE så forsvant problemene.

Samtidig skal dette betales av egen lomme, så det er en viss begrensing på hvor mye jeg er villig til å bruke på det. 5K er OK, 7K da begynner jeg å grine litt på nesen :hm::)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...