Gå til innhold

Blir spurt om jeg er ''Oslo gutt'' på jobbintervju?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har vært på en del jobbintervju nå. Og et spørsmål som pleier å dukke opp er følgende: ''er du en Oslo gutt?''.

 

Hva vil det si å være en Oslo gutt? Og ses dette på som positivt eller negativt for en potensiell arbeidsgiver?

 

Synes det er litt rart, når jeg er fra Romerike.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg spørre hvilken type jobb dette var i sammenheng med?

 

Å være en Oslogutt kan jo være sykt mye. Kanskje han ser på det som et synonym til vestkantgutt, kanskje narkoman. Kanskje han bare lurte på om du er en av de folka som har som trives i større byer?

Lenke til kommentar

Kor i landet har du vært på jobbintervju?

 

Tolkninga av kva spørsmålet betyr vil være veldig avhengig av omstendigheitene rundt.

Dersom du er på intervju i f.eks Trondheim så vil dette spørsmåler rett og slett være eit spørsmål om du er heimhøyrande i Oslo.

 

Alternativt kan du få spørsmålet fordi arbeidsgiver forbinder eit eller anna med uttrykket, men det kan være både positive og negative forbindelser. I ein slik samanheng vil spørsmålet også være på kanten av kva arbeidsgiver får lov til å spørre om på jobbintervju.

 

Får du dette spørsmålet på eit jobbintervju i Oslo så er det nok meint som eit filosofisk spørsmål der dei tester dine refleksjonen rundt kva det betyr å være "Oslogutt".

I dei siste åra har det blitt meir og meir populært med slike "outside the box" type spørsmål der arbeidsgiver vil teste din evne til å resonere, din evne til å bruke fantasien, og/eller din evne til å argumentere. Spørsmåla du får kan då være alt mulig rart, men hovedformålet med spørsmålet er at det er uventa og at du ikkje har fått forberede eit svar på forhånd.

Lenke til kommentar

Kor i landet har du vært på jobbintervju?

 

Tolkninga av kva spørsmålet betyr vil være veldig avhengig av omstendigheitene rundt.

Dersom du er på intervju i f.eks Trondheim så vil dette spørsmåler rett og slett være eit spørsmål om du er heimhøyrande i Oslo.

 

Alternativt kan du få spørsmålet fordi arbeidsgiver forbinder eit eller anna med uttrykket, men det kan være både positive og negative forbindelser. I ein slik samanheng vil spørsmålet også være på kanten av kva arbeidsgiver får lov til å spørre om på jobbintervju.

 

Får du dette spørsmålet på eit jobbintervju i Oslo så er det nok meint som eit filosofisk spørsmål der dei tester dine refleksjonen rundt kva det betyr å være "Oslogutt".

I dei siste åra har det blitt meir og meir populært med slike "outside the box" type spørsmål der arbeidsgiver vil teste din evne til å resonere, din evne til å bruke fantasien, og/eller din evne til å argumentere. Spørsmåla du får kan då være alt mulig rart, men hovedformålet med spørsmålet er at det er uventa og at du ikkje har fått forberede eit svar på forhånd.

 

Intervjuene har jeg hatt i Oslo.

 

Vet ikke helt hva jeg skulle svare, da jeg ikke vet om det er positivt eller negativt. Så kjekt å vite om jeg skulle bli spurt igjen.

Lenke til kommentar

 

Kor i landet har du vært på jobbintervju?

 

Tolkninga av kva spørsmålet betyr vil være veldig avhengig av omstendigheitene rundt.

Dersom du er på intervju i f.eks Trondheim så vil dette spørsmåler rett og slett være eit spørsmål om du er heimhøyrande i Oslo.

 

Alternativt kan du få spørsmålet fordi arbeidsgiver forbinder eit eller anna med uttrykket, men det kan være både positive og negative forbindelser. I ein slik samanheng vil spørsmålet også være på kanten av kva arbeidsgiver får lov til å spørre om på jobbintervju.

 

Får du dette spørsmålet på eit jobbintervju i Oslo så er det nok meint som eit filosofisk spørsmål der dei tester dine refleksjonen rundt kva det betyr å være "Oslogutt".

I dei siste åra har det blitt meir og meir populært med slike "outside the box" type spørsmål der arbeidsgiver vil teste din evne til å resonere, din evne til å bruke fantasien, og/eller din evne til å argumentere. Spørsmåla du får kan då være alt mulig rart, men hovedformålet med spørsmålet er at det er uventa og at du ikkje har fått forberede eit svar på forhånd.

 

Intervjuene har jeg hatt i Oslo.

 

Vet ikke helt hva jeg skulle svare, da jeg ikke vet om det er positivt eller negativt. Så kjekt å vite om jeg skulle bli spurt igjen.

 

Jeg hadde rett og slett svart at jeg ikke helt skjønner hva han mener. Som andre har vært inne på kan det være både positivt og negativt, så det lønner seg nok å vite hva man svarer på ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...