Gå til innhold

cpu spørsmål.

Godrick

Anbefalte innlegg

Når jeg leser om cpuen på engelsk teskt så går det greit, men når jeg leser på norsk er alt uforstålig. Og jeg vet ikke alt dette er for noe på Engelsk.

Prosessor:

ALU

Registre

Internbuss

Programteller

Istruksjonstolker

Flagg

CISC

RISC

Alt dette er noe til cpuen, men jeg vet ikke hva det betyr. Jeg har prøvd å søke på nette men jeg finner ingen ting.

Gidder noen å forklare meg alt dette betyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ALU - Aritmetisk Logisk Enhet - foretar matematiske operasjoner/beregninger

Registre - Inneholder data som skal mellomlagres - typisk instruksjoner og data hentet fra minne

Internbuss - bussen data transporteres internt i cpu på

Programteller - (et register) Inneholder adressen til neste instruksjon som skal hemtes fra primærminnet

Instruksjonstolker - Gjør nettopp det - tolker instruksjonene som hentes fra minnet. Gir deretter ordre til f.eks alu om å gjøre en beregning

Flagg - Inneholder bits som settes til 1 eller 0 avhengig av resultatet av ALU-operasjoner. Annen tilstandsinformasjone lagres og på lignende vis

De to siste husker jeg ikke i farta. Dette er en veldig folkelig forklaring av x86. Det går an å skrive doktorgrader om hver av disse tingene...

Lenke til kommentar
Hva er x86?

Har noen link til en cpu guid?

RISC: "Reduced Instruction Set Computer" og er en CPU type som litt forenklet kan sies å utføre mange ting samtidig og de er derfor raskere pr MHz enn CISC-CPU

x86 er CPU arkitekturen vi bruker nå tar jeg ikke feil. Er ikke helt sikker

Lenke til kommentar

x86 er en prosessosarkitektur. egentlig en dårlig en sådan. Det er intel som lagde den første. alle lagde programmer til den arkitekturen så de kunne ikke endre arkitektur. PPC er en bedre arkitekur men den blir ikke så mye utvikla pga de legger mer penger i forskning til x86.

å joda x86 er det vi bruker nå.

Lenke til kommentar
Hva er x86?

Har noen link til en cpu guid?

RISC: "Reduced Instruction Set Computer" og er en CPU type som litt forenklet kan sies å utføre mange ting samtidig og de er derfor raskere pr MHz enn CISC-CPU

x86 er CPU arkitekturen vi bruker nå tar jeg ikke feil. Er ikke helt sikker

Filosofien bak RISC er at man skal ha relativt små kommandoer i CPUen. Disse kan så kombineres på mange måter, slik at man kan få gjort komplekse oppgaver.

I CISC-filosofien har man det motsatte standpunktet; nemlig at man har et vel av kommandoer, hvor man kan gjøre samme mengde jobb med EN kommando, som det man må bruke flere RISC-kommandoer til.

Når det ser sagt, så er alle dagens x86 prosessorer en blanding av både RISC og CISC. x86 begynte som en ren CISC arkitektur, men etterhvert oppdaget man at man kunne få gjort flere ting samtidig ved å dele opp hve CISC-instruksjon opp i et par mindre RISC-lignende kommandoer. Så når cpuen får inn en vanlig CISC x86-instruksjon, blir denne oversatt til et par små RISC-lignende instruksjoner som så CPUen utfører. Etterpå blir resultatene av disse RISC-lignende instruksjonene satt sammen og resultatet sendt ut. For oss på utsiden vil det da se ut som om det var en CISC-instruksjon som ble utført, siden vi bare ser det som går inn i CPUen og det som går ut.

Det er i tillegg en del andre forskjeller på RISC og CISC ... dette kan du lese mere om på : http://www.arstechnica.com/cpu/4q99/risc-c...cisc/rvc-1.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...