Gå til innhold

Vil dette kortet klare Doom 3 eller Halo 2 ?

vihovde

Anbefalte innlegg

Oppløsningen til skjermen sier noe om bilde/grafikk kvaliteten, det sier ikke noe om grafikken i selve spillet. Uansett så blir det feil å sammenligne oppløsningen på en PC skjerm direkte med en TV, bl.a pga avstanden man normalt sitter fra en TV kontra en PC skjerm.  

Veel...ikke enig med deg her. Ved høyere oppløsning evt. med aa/af påslått vil jo helhetsopplevelsen av grafikken bli bedre. Teksturene blir mye skarpere. Jeg vil kalle dette bedre grafikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vi se.

Ti4xxx-serien til nVidia sliter med DX 8.1, og igjen er det snakk om pixelshader. Mens ATi sine kort støtta Pixelshader 1.4 i DX8.1 serien, så klarte bare nVidia 1.1. Dette er for meg vaffal noe som jeg ikke vil gå tilbake på. nVidia har ikke klart å følge opp speca til hverken DX8.1 eller DX9, noe som er ganske rart. Et Radeon 9600PRO vil gi vesentlig bedre bildekvalitet enn et Ti4800se, mye bedre. Har en kompis her med et NV FX5200 eller hva det heter, kvaliteten der er ELENDIG sammelignet med det jeg har på mitt Radeon 9100 (ja, 9100). Men, det blir til sist du som gjør ditt valg.

Selv skal jeg invistere i et 9600PRO eller 9600 XT, alt etter hva som er tilgjengelig.

Mvh Simen

Lenke til kommentar
Oppløsningen til skjermen sier noe om bilde/grafikk kvaliteten, det sier ikke noe om grafikken i selve spillet. Uansett så blir det feil å sammenligne oppløsningen på en PC skjerm direkte med en TV, bl.a pga avstanden man normalt sitter fra en TV kontra en PC skjerm.  

Veel...ikke enig med deg her. Ved høyere oppløsning evt. med aa/af påslått vil jo helhetsopplevelsen av grafikken bli bedre. Teksturene blir mye skarpere. Jeg vil kalle dette bedre grafikk.

Jeg vil kalle det bedre grafisk kvalitet. Jeg definerer grafikk med det arbeidet en spill utvikler har gjordt.. Polycount, effekter, det artistiske osv. Det er klart at hvordan dette blir gjengitt har mye og si, men jeg har problemer med å si at f.eks CS får bedre grafikk med AA.

For å sette det litt på spissen, vil CS i 1600x1200 med AA og AF ha like bra eller kanskje bedre grafikk som UT2003 i 1024x768 uten AA og AF?

Lenke til kommentar

Synes ikke det er verdt å kjøpe radeon 9600 pro når du har ti4800se fra før. I dagens spilltitler vil du merke minimal forskjell på de kortene. AA og AF får du ikke kjørt så mye av i alle fall, siden kortet er for treigt. Du vil kanske merke forskjell i doom3 og hl2, men innen de kommer har feks 9700 og 9800 blitt ganske mye billigere, slik at du kanskje har råd til en av dem i stedet. Ikke kjøp kortet før du trenger det.

Lenke til kommentar
Synes ikke det er verdt å kjøpe radeon 9600 pro når du har ti4800se fra før. I dagens spilltitler vil du merke minimal forskjell på de kortene. AA og AF får du ikke kjørt så mye av i alle fall, siden kortet er for treigt. Du vil kanske merke forskjell i doom3 og hl2, men innen de kommer har feks 9700 og 9800 blitt ganske mye billigere, slik at du kanskje har råd til en av dem i stedet. Ikke kjøp kortet før du trenger det.

Tror jeg er enig i allt du sier der.

Vent til spillene kommer og kjøp skjermkort da, du vil neppe merke noe "stor" ytelseforskjell på andre spill.

Jeg har testa hl2 (beta) på maskinen min, og det lå på 30-50 fps (sperre på 50 virka det som) ved 1152*864 oppløsning.

Tror du bør vente til Halo2 og Doom3 så får du kanskje kjøpt et bedre skjermkort til samme prisen. Kanskje du får med HL2 og :smile:

se her

Lenke til kommentar

Skulle til å nevne noe som mange glemmer, men så at du hadde brukbar prosessor. Bare så det blir nevnt. :D

Dess nyere, dess mere krav til all hardware, ikke bare skjermkort. Om ikke mange måneder (6-8?), vil nok kravet for å kjøre spill med maks på alle kvalitetsinstillinger (+AA/AF) kreve 768-1GB Ram, 2,5-3GHz(+?) prosessor, og som du er ute etter, et skikkelig skjermkort. De fleste er nok klar over dette på f.hw.no, men nevner det sånn bare i tilfelle. Har hørt rykter om at for å kjøre HL2 på fulle instillinger trenger man ikke bare et brukbart DX9-kort, men også en dyktig prosessor..

Dersom noen føler dette var spam, beklager jeg.. :-)

Glemte det nesten. "Kravet" er at man får 50-70 FPS.. Men dette er så klart bare for folk (med god råd, og folk) som liker høy FPS og fin bildekvalitet.

Lenke til kommentar
AA og AF får du ikke kjørt så mye av i alle fall, siden kortet er for treigt.

AA og AF er veldig brukbart på R9600Pro.

Dess nyere, dess mere krav til all hardware, ikke bare skjermkort. Om ikke mange måneder (6-8?), vil nok kravet for å kjøre spill med maks på alle kvalitetsinstillinger (+AA/AF) kreve 768-1GB Ram, 2,5-3GHz(+?) prosessor, og som du er ute etter, et skikkelig skjermkort. De fleste er nok klar over dette på f.hw.no, men nevner det sånn bare i tilfelle.

Kraftig CPU er også klart viktig, men med max AA/AF er det fort skjermkortet som begrenser ytelsen og det vil ikke bli bedre med morgendagens shader intensiv spill.

Har hørt rykter om at for å kjøre HL2 på fulle instillinger trenger man ikke bare et brukbart DX9-kort, men også en dyktig prosessor..

Ja, spesielt R9800Pro ser ut til å være CPU begrenset opp til 1280x1024. R9600Pro blir nok GPU begrenset en del tidligere.

Lenke til kommentar

Til topic starter:

Syns du burde beholde kortet ditt fram til du er nødt til å sette ned oppløsning og detaljer til ting er stygt å se på.

Til flere andre:

Burde ikke jeg få kjørt max payne 2 og enter the matrix godt bare fordi jeg har GF4 ti4200? og null directx9 kompatibelt skjermkort?

Dette er et gammelt kort. men det holder enda.

Max payne 2 = 1028x1024, detaljer på fullt.

Det spillet krever en del og. har bare problemer i bf1942 av en eller annen grunn. tror det har noe med at jeg kjører 1600x1200 :-P

Lenke til kommentar
Til topic starter:

Syns du burde beholde kortet ditt fram til du er nødt til å sette ned oppløsning og detaljer til ting er stygt å se på.

Til flere andre:

Burde ikke jeg få kjørt max payne 2 og enter the matrix godt bare fordi jeg har GF4 ti4200? og null directx9 kompatibelt skjermkort?

Dette er et gammelt kort. men det holder enda.

Max payne 2 = 1028x1024, detaljer på fullt.

Det spillet krever en del og. har bare problemer i bf1942 av en eller annen grunn. tror det har noe med at jeg kjører 1600x1200 :-P

Vet ikke med instillinger på fullt, men har en kamerat som kjører Max Payne2 flytende med et GF2-kort.. Vet ikke instillengene, men tipper low.. Så du burde nok klare medium iallefall.. BF1942 krever mye RAM.. Hva er dine specs?
Lenke til kommentar

Jeg vil kalle det bedre grafisk kvalitet. Jeg definerer grafikk med det arbeidet en spill utvikler har gjordt.. Polycount, effekter, det artistiske osv. Det er klart at hvordan dette blir gjengitt har mye og si, men jeg har problemer med å si at f.eks CS får bedre grafikk med AA.

For å sette det litt på spissen, vil CS i 1600x1200 med AA og AF ha like bra eller kanskje bedre grafikk som UT2003 i 1024x768 uten AA og AF?

Nesten enig.. Over en viss oppløsning (ca 1024x768 ca?) blir det med dagens teknologi ikke så mye bedre grafikk om du setter opp oppløsningen. Du får renere linjer, men ikke flere detaljer.

Går du derimot opp fra 640x480 (TV) til fks 800x600 (PC) vil du merke stor forskjell da 640x480 er for lite til å få frem mye av detaljene i dagens spill. Den aller enkleste måten å demonstrere dette på er vel kanskje text i konsoll-spill.. Nesten helt umulig å lese :(

*glede seg til HDTV*

Lenke til kommentar

Har du et 4800SE nå så er det bortkastede penger og oppgradere.

Du får ikke noe serlig ytelses forbedring , vent til spillene kommer

da er det kortet billigere og kansje det er kommet noen helt nye kort.

Dere må da ikk anbefalle han og oppgradere til et spill som ingen

vet hordan det fungerer på noen av kortene. (alfa'n av doom3 er ubrukelig)

Nei sett pengene på konto og vent til de kommer da har du sikkert

mere penger og kan kjøpe deg et mye bedre kort for en billigere penge .

Lykke til .

Lenke til kommentar
(...) Hva er dine specs?

Har en Intel Pentium 2,53Ghz klokka til 3,06Ghz

I875 hk

512 RAM og leadtek ti4200 agp 4x (er en gammel versjon med treg ram :( )

Har kun problemer med bf1942, men det går som regel greit med 1024x768, også begynner det å gå skeis på 1280x1024.

Men derimot på nettet, så går det helt glatt med 1600x1200 :D

Lenke til kommentar

Om man bytter ett ti4800 med et r9600 pro nå er det ikke for hastighetens sin skyld, men alt ser MYE penere ut med radeonkortet. Byttet nylig selv fra ti4200 til r9600pro fireblade (ti4200 døde, ellers hadde jeg aldri bytta), og kan skrive under på at bildekvaliteten er enormt mye bedre nå enn den var før. r9600pro er da også endel mere fremtidsrettet enn ti4800.

Lenke til kommentar
Om man bytter ett ti4800 med et r9600 pro nå er det ikke for hastighetens sin skyld, men alt ser MYE penere ut med radeonkortet. Byttet nylig selv fra ti4200 til r9600pro fireblade (ti4200 døde, ellers hadde jeg aldri bytta), og kan skrive under på at bildekvaliteten er enormt mye bedre nå enn den var før. r9600pro er da også endel mere fremtidsrettet enn ti4800.

Men han skal bytte pga spill som ikke er kommet enda ,

da er det bedre og vente. Dette iriterer meg litt .

Når du fikk 9600pro ble det rosemalte border på tank's i bf1942

og kansje små rosa party hatter ?

Var det det du mente med bedre ?

Vent med og kjøpe til spillet kommer , kansje de blir utsat et år eller 2 .

Lenke til kommentar

ett ord: www.omegacorner.com :woot:

Lenke til kommentar

ett ord: www.omegacorner.com :woot:

Og så ?

Lenke til kommentar

Med bedre mener jeg fullt detaljnivå og ingen hakking i f.eks c&c generals, il-2 sturmovik osv. Spillene ser rett og slett penere ut, mere realistisk vann, skyggeeffekter, partikler og mindre synlige pixler. BF1942 vet jeg lite om, men alt annet jeg har prøvd med dette kortet gir meg bekreftelse på at framerate ikke er alt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...