Gå til innhold

Går det an å smøre vifta på skjermkortet ?

Lef

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg for ca to uker siden et Radeon 9600 Pro FE, og er forsåvidt fornøyd med dette. Men, de siste dagene har vifta begynt å lage en jevn dur som ikke var der like etter jeg kjøpte det. Spesielt ved oppstart er det en ganske høy lyd, virker som vifta på en måte er litt "treig"

Vil det hjelpe å smøre vifta (i tilfelle med hva), eller er det like greit å benytte seg av garantien for å få byttet kortet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tilbakemeldinger !

Er lite sugen på å levere inn kortet, for så å være uten i 14 dager, så det blir nok å prøve metoden til Predecessor :-)

Som han sier er det litt gøy å mekke litt selv, og da særlig hvis det viser seg at det fungerer. Noe som det forhåpentligvis gjør :shrug: :wink:

Lenke til kommentar

Det er Sapphire vi snakker om ja....

Ser nesten ut som det kan være en gjenganger med dårlig vifte ??

Hmm, ble veldig usikker på hva jeg skal gjøre. J*vlig kjipt å sende inn kortet, vente i to uker, for så å få et kort som har samme svakheten :shrug:

Litt av et dilemma det der, mekke selv og miste garanti eller sende inn for å risikere å få tilbake samme problemet :oops:

Tror nok kanskje det blir mekking på meg, kortet koster jo tross alt ikke så veldig mye.

Ar'Kritz: Hva skal du forresten med et slikt kort ? Radeon kortet yter marginalt bedre enn det kortet du allerede har. Jeg hadde også et slikt kort som du har tidligere, før jeg svidde det av :roll:

Lenke til kommentar

Å smøre vifta er tull, for det er en elektro motor som driver propellen. Du kan se om noen av bladene er borti kjøleelementet, hvis det er problemet må du finne ut hvilket blad det er og kanskje file det litt. Men skulle problemet ligge i selve motoren, kan du bare glemme å mekke hvis du ikke er elektoniker.

Det kan ende opp med at du føkker hele vifta, og da må du bare kjøpe en ny vifte. Men det kan også gjøre for å bli kvitt problemet og kanskje i tillegg få bedre kjøling.

Lenke til kommentar
  Sitat
Å smøre vifta er tull, for det er en elektro motor som driver propellen. Du kan se om noen av bladene er borti kjøleelementet, hvis det er problemet må du finne ut hvilket blad det er og kanskje file det litt. Men skulle problemet ligge i selve motoren, kan du bare glemme å mekke hvis du ikke er elektoniker.

Det kan ende opp med at du føkker hele vifta, og da må du bare kjøpe en ny vifte. Men det kan også gjøre for å bli kvitt problemet og kanskje i tillegg få bedre kjøling.

Jeg skjønner at du vet hva du snakker om. På hvilken bakgrunn kan du uttale deg om det er bare tull å smøre vifta? Hvis du hadde tatt deg tid til å lese linken over, hadde du kanskje ikke vært så bombastisk i påstandene dine.

Hvis han må file av ett bladene, så er det noe fundamentalt feil. Et vifteblad kan som du sikkert også skjønner, ikke være lenger enn de andre. Etter hva jeg kjenner til, vokser ikke vifteblader. Skulle de vokse, så er det bare å hente hagla, og avlive hele saken, for da snakker vi om levende organismer. Subber viftebladene, så er det viftehuset det eventuelt er en feil med, eller så er akselen skjev.

Vær snill å ha litt mer substans i svarene du avgir her på forumet. Ikke bare ta ting fra løse lufta.

Lef: Hvis du ikke tør å smøre vifta, så send en e-post til ATI's supportavdeling, og legg frem problemet. Tar jeg ikke feil, ligger det en ny vifte i posten om kort tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...