oscrue10 Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Jeg kjøper FIFA-coins (penger i Playstation-spill) fra en nettbutikk og selger disse videre til forskjellige folk. Sjekket nettbanken og ser at jeg har fått inn 4075 kr på disse salgene iløpet av en drøy uke. Jeg har selv brukt 3202,07 kr (kanskje noen få hundrelapper til, mulig at ett kjøp bare ble trukket fra det jeg hadde på Paypal og ikke ble trukket på bankkontoen). Så jeg har ikke gått veldig mye i pluss pengemessig. Det jeg føler at gjør dette litt komplisert er at jeg blander business med pleasure. Jeg sitter igjen med en hel haug slike coins som jeg bruker til å kjøpe inn spillere til eget bruk. Hvilken innvirkning har det? La oss si at jeg kjøper inn 2 mill coins for 400 kr og selger 1,5 mill for 500 kr (random summer). Da har jeg jo tjent både coins og penger på det. Hvis jeg skal drive dette som en business og kanskje tjene noen tusenlapper (mer enn det som er skattefritt hobbysalg) iløpet av et år, hvordan gjør jeg det? Hvordan fører jeg regnskap (jeg har studert litt regnskap, men dette ser annerledes ut enn de regnskapene jeg er vant med). Må jeg sende ut faktura på dette eller kan jeg bare fortsette med å bare gjøre avtaler på Facebook-chat og så sender de over penger med en gang? Må jeg ha skriftlige papiravtaler som jeg arkiverer? Noe av poenget med dette salget var å tjene coins og ikke bare penger. Men hvis jeg involverer enkeltpersonforetaket mitt, må jeg da skille eget coins-forbruk og salg av coins? Som da vil si at jeg må beholde alle salgsrelaterte coins for å kunne selge videre, og ikke bruker coins-overskuddet til å kjøpe spillere til meg selv? Jeg har flere klubber på FIFA og det lar seg gjøre å ha noen business-klubber og noen pleasure-klubber. Hvis noen forstod hva jeg driver med og hva jeg vil, har dere noen fornuftige innspill på dette? Er det ting jeg har glemt å tenke på? Selv om jeg har et enkeltpersonforetak har jeg aldri hatt noen kjøp eller salg der, det har ligget dødt i åresvis. Det ble satt opp for å kunne selge webdesign, men jeg kan fortsatt selge andre ting derifra? Jeg må kanskje endre på foretaket mitt og legge til at jeg driver med salg av FIFA-coins også? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 I første iomgang ser det ut som om du omsetter for ca 150-200k årlig med et overskudd på ca 27-35k(?). Dette kommer sannsynligvis skattetaten til å karakterisere som næringsvirksomhet. Dette betyr at: -virksomheten er mva-pliktig -virksomheten må føre regnskap -coins du bruker selv kan betraktes som uttak av næringsvirksomheten Salg av coins til mottaker bosatt i utlandet skal det ikke beregnes norsk moms på. Om det skal betales moms på salget i landet til mottakeren, reguleres av landets egne regler på området. Du trenger ikke sende ut faktura, men du må lage en faktura for handelen som du legger inn som et bilag i regnskapet. Regnskapet fører du elektronisk i et godkjent program. Du kan bruke ditt eksisterende enkelmannsforetak til denne næringsvirksomheten, men du må sannsynligvis endre næringskoden i enhetsregisteret. Når du kjøper inn 2 mill coins for 400 kr og selger 1,5 mill for 500 kr: Du har kjøpt 1,5 mill coins for 300 kr og videresolgt for 500. Resten er uttak som det skal betales moms og skatt på. 500k coins kjøpt for 100 kr skal da selges til deg for kr 208,33 herav skal 41,67 kr betales i moms. Dette salget må du lage faktura på og legge inn i regnskapet. Totalt har du nå kjøpt coins for 400 kr og solgt dem for (ehm) 666,67 kr (eks.moms) med tillegg av 41,67 i moms. Regnskapet i næringsvirksomheten ser nå slik ut (ca.tall): Totalt omsatt coins: 667 - innkjøp av coins: 400 Overskudd: 267 Gang opp tallene med antall ganger du gjøre dette i løpet av et år, f.eks. 400 (ca. tall): Totalt omsatt coins: 267000 - innkjøp av coins: 160000 Overskudd: 106800 Overskuddet skal skattlegges. Dersom du ikke har andre inntekter så blir skatten på dette ca. 22000 kroner. Uttaksmomsen blir ca. 400x42 = 16800. Er det fristende å fortsette virksomheten nå? 1 Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 27. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2014 (endret) Takk for svar. Du opererer nok med et helt annet salgsvolum enn det som er realistisk. Jeg har bare hatt to kjøpere så langt og det er grenser for hvor mye coins de trenger. Om jeg får flere kunder eller ikke er vanskelig å vite, men der heller det mer mot nei enn ja. Når ikke mva-grensen i hvert fall. Mine to kunder er nok snart fornøyde mtp FIFA 14 og da skjer det kanskje ikke noe mer før FIFA 15 til høsten. Vet ikke om de vil kjøpe når den tid kommer, for prisen vil bli justert opp temmelig kraftig (på grunn av økte priser på mine innkjøp). Hvis jeg begynner med næringsvirksomhet og enkeltpersonforetaket mitt, skal de salgene jeg allerede har gjort også bli registrert inn på noen måte? Frister ikke å styre så fælt for beskjedne inntekter, men får tenke på det. Endret 27. juni 2014 av oscrue10 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 (endret) En annen måte å se dette på er dersom overskuddet er under 39600 kr/år og du heller ikke har andre arbeidsinntekter. Da skal du uansett ikke betale skatt og trygdeavgift på inntektene. Dersom omsetningen også er under 50k årlig slipper du også momsproblematikken. Ved omsetning under 50k årlig så trenger du heller ikke føre regnskap, men du må lage bilag for salgene. De salgene du allerede har gjort skal inngå. Endret 27. juni 2014 av mobile999 2 Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 27. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2014 Takk igjen. Det blir veldig vanskelig eller umulig for meg å registrere de salgene jeg har gjennomført, særlig med tanke på uttak av coins til eget bruk. Så jeg tror jeg bare må starte på scratch og late som at jeg ikke har solgt noe. Jeg får heller ta støyten om jeg blir tatt for å ikke rapportere inn alle inntekter. Har som sagt ikke tjent noe særlig pengemessig så langt. Må være formildende at det er temmelig ubetydelige summer og at jeg har vist interesse for å gjøre dette riktig. Jeg får opprette en firmaklubb og registrere uttak derifra helt nøyaktig hver gang. Da må jeg bare registrere en omtrentlig verdi på det jeg tok ut, basert på prisene til min leverandør? Pris per coin avhenger av mengden coins, men jeg kan kanskje bruke regresjon? Hvis jeg må ha bilag, kan det bare være en avtale jeg sender ut på e-post og så tar jeg vare på en svar-mail hvor det står at vilkårene er akseptert? Bilag på uttak til meg selv kan være et elektronisk lagret skjermbilde? Fakturaen jeg lager må lagres i et system? Jeg kan ikke bare lage en faktura og lagre den på et random sted på dataen min? Dersom jeg har tjent 2 mill coins og vil ta ut 500k til meg selv (la oss si at det tilsvarer en verdi på 100 kr), hvordan skal jeg føre det i min oversikt? Da er det jo egentlig en nedgang i varebeholdningen. Hvordan er det med avskrivning/nedskrivning til høsten når mine coins faller veldig i verdi? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Jeg ser ikke at det skal være nødvendig å opprette en firmaklubb. De coins du skal ha selv kan du vel overføre til deg selv på samme måte som du gjør til andre? Prisen på coins du tar ut skal være den samme som til andre kjøpere. Du må ha dokumentasjon (bilag) på salgene (også på salg/uttak til deg selv) i form av kvittering eller lignende. Dette kan være et elektronisk lagret skjermbilde av paypal transaksjonen eller lignende eller du kan lage en faktura. Dersom du lager faktura som dokumentasjon for salgene gjelder egne regler for dette. Såkalt avskrivning/nedskrivning er begreper som ikke er relevant for deg. 2 Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 27. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2014 Jeg ser ikke at det skal være nødvendig å opprette en firmaklubb. De coins du skal ha selv kan du vel overføre til deg selv på samme måte som du gjør til andre? Prisen på coins du tar ut skal være den samme som til andre kjøpere. Du må ha dokumentasjon (bilag) på salgene (også på salg/uttak til deg selv) i form av kvittering eller lignende. Dette kan være et elektronisk lagret skjermbilde av paypal transaksjonen eller lignende eller du kan lage en faktura. Dersom du lager faktura som dokumentasjon for salgene gjelder egne regler for dette. Såkalt avskrivning/nedskrivning er begreper som ikke er relevant for deg. Firmaklubb hadde kanskje bare gjort det mer oversiktelig for meg, er ikke sikkert at det egentlig var nødvendig. Klubben hvor jeg skal bruke verdiene hadde tapt litt på det, men for firmaklubben spiller det ingen rolle. Er 5 % skatt på transaksjonene i spillet. Men en slik skriftlig avtale per e-post, som har kommet tilbake med "akseptert" skrevet av kunden holder som bilag? Eller må det være en kvittering på betalingen? Kan man bare ta skjermbilde av siste transaksjoner i nettbanken og bruke det som bilag? Og så måtte jeg bare ha en faktura for meg selv som kunden aldri trenger å vite om? Gratisprogrammer hvor jeg kan ordne dette? MÅ man betale forskuddsskatt på salg i så liten skala? Salgsinntekter er det veldig vanskelig å spå, og det er som sagt veldig lite inntekter. Snakket med kundene og det ser ut til at de ikke skal ha noe mer de neste månedene. Da blir det evt andre kunder eller salg først til høsten igjen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Dokumentasjon/bilag må være en kvittering på transaksjonen eller en faktura som du lager (det trenger ikke å være begge deler og kunden trenger ikke å se fakturaen). Et skjembilde av siste transaksjoner i nettbanken er ikke nok. https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/Krav-til-bilag/ Forskuddsskatt må betales. https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Skatt-og-avgift/Foretakets-skatt/Skatt-for-enkeltpersonforetak-forskuddsskatt/ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå