Abigor Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Om det står en fotoboks på en vei med fartsgrense på 60 km/t, hva skjer om man med motorsykkel kjører i for eksempel 70 km/t? Skiltene er jo bak sykkelen og fotoboksen tar bilde forfra. Og hvor fort må man kjøre før fotoboksen knipser? 65? 68? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 (endret) Bildet blir tatt forfra. Det er også krav om at ansiktet skal være synlig. Dette blir dekket av hjelmen. Jeg er usikker på hvor fort man kan kjøre før fotoboksen knipser. Edit; http://www.klikk.no/motor/bil/article699132.ece – Det er lagt inn en teknisk feilmargin på tre km/t i fotoboksene, opplyser Anne Beate Budalen, senioringeniør i Vegdirektoratet. Endret 27. juni 2014 av Quote 1 Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Så dette betyr at man egentlig kan gi faen i fotobokser sålenge man er tildekket nok og ikke kjører slik at dem setter i gang en aksjon om å finne deg?Det kan vel ikke være så lett å slippe unna? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 (endret) Tenker du på bil? I så fall blir skiltene tatt bilde av, og eieren av bilen vil få et brev i posten. Hvis de var noen andre som kjørte bilen, så blir bileier oppfordret til å nevne navn på den andre føreren. Du kan lese om denne prosessen her: https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tatt-i-fotoboks/ Hvis du gjør dette ofte, så er jeg rimelig sikker på at de faktisk vil være ute etter å ta deg. Det er opp til politiet å bevise at du har gjort noe galt. Det å skjule ansiktet sitt hjelper uansett ikke mot vanlige laserkontroller. Så da er man egentlig like langt, og kan ikke "kjøre slik man vil" hele tiden. Endret 27. juni 2014 av Quote Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Mener å ha hørt at nye fotobokser slik som står i festningstunellen(?(gjennom Oslo)) tar bilde begge rettninger. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Man kan ikke bli tatt av fotoboks på motorsykler, da de kun tar bilde forfra. Gjelder både på vanlige fotobokser og fotobokser som måler gjennomsnittfarten. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Mener å ha hørt at nye fotobokser slik som står i festningstunellen(?(gjennom Oslo)) tar bilde begge rettninger. Hjelper ikke når man fortsatt ikke blir identifisert, så jeg tipper det ikke er riktig. AtW Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Motorsykler er for små til å utløse sensorene til vanlige norske fotobokser. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Motorsykler er for små til å utløse sensorene til vanlige norske fotobokser. Ligger ikke sensorene på veien? Var hvertfall sånn før i tiden å da blinket det når jeg kom med knallerten forbi en fotoboks Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Motorsykler er for små til å utløse sensorene til vanlige norske fotobokser. Ligger ikke sensorene på veien? Var hvertfall sånn før i tiden å da blinket det når jeg kom med knallerten forbi en fotoboks Jo, jeg antar det er med vilje lagd slik at det ikke slår inn på motorsykler, man vil jo ikke ha masse unødvendig arbeid. AtW Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 (endret) Det er visstnok en induktiv sensor som fanger opp hvilke kjøretøy som passerer. For å slå ut må objektet som passerer ha en viss masse. Det er fullt mulig å fange opp motorsykler også, men følsomheten er skrudd litt ned siden man uansett ikke får straffet disse førerne. http://en.wikipedia.org/wiki/Inductive_sensor På MC kan man få problemer ved enkelte trafikklys, som også benytter seg av slike sensorer og ikke gir grønt hvis det ikke er nødvendig. Endret 27. juni 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Tenker du på bil? I så fall blir skiltene tatt bilde av, og eieren av bilen vil få et brev i posten. Hvis de var noen andre som kjørte bilen, så blir bileier oppfordret til å nevne navn på den andre føreren. Du kan lese om denne prosessen her: https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tatt-i-fotoboks/ Hvis du gjør dette ofte, så er jeg rimelig sikker på at de faktisk vil være ute etter å ta deg. Det er opp til politiet å bevise at du har gjort noe galt. Det å skjule ansiktet sitt hjelper uansett ikke mot vanlige laserkontroller. Så da er man egentlig like langt, og kan ikke "kjøre slik man vil" hele tiden. Jeg mente med motorsykkel. Siden om man ikke kan bli gjenkjennt eller har skilter så kan man jo bare kjøre som man vill. Så blir det nok ikke noe aksjon til samme sykkel blir tatt mange ganger eller kjørte ekstremt farlig for fort. Fikk litt svar her, men fremdeles litt rart. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 På akkurat samme måte man kan "kjøre som man vil", om man følger med på skilter og ser hvor det er skiltet om fotobokser, men så har det seg sånn at de fleste ikke råkjører hele tida allikevel, hverken med bil eller MC. AtW Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Man må ikke alltid råkjøre heller. Bare ligge 10km/t over grensen er ikke råkjøring. Av og til kan det være råkjøring om man ligger på grensen eller under siden det kommer ann på forholdene.Jeg mener nå at noen veier i Norge bare er latterlig skiltet, Ligge på lange rette sletter i 80 selv om man kunna lett ha kjørt 90 eller 100 og vært like trygg siden sikten og veien er god. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Jeg mente med motorsykkel. Siden om man ikke kan bli gjenkjennt eller har skilter så kan man jo bare kjøre som man vill. Så blir det nok ikke noe aksjon til samme sykkel blir tatt mange ganger eller kjørte ekstremt farlig for fort. Fikk litt svar her, men fremdeles litt rart. Du kan kjøre så fort som du bare vil fremfor fartskamera. Hvordan ville du ha løst det da? Be motorsyklister om å fjerne hjelmer og plassere skilter frempå sykkelen når man nærmer seg? Motorsyklister kan ikke kjøre så fort som de vil. Det hjelper lite at fotoboksen ikke tar deg hvis det ligger en politibil bak deg eller hvis man kjører inn i en laserkontroll. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Man må ikke alltid råkjøre heller. Bare ligge 10km/t over grensen er ikke råkjøring. Av og til kan det være råkjøring om man ligger på grensen eller under siden det kommer ann på forholdene. Jeg mener nå at noen veier i Norge bare er latterlig skiltet, Ligge på lange rette sletter i 80 selv om man kunna lett ha kjørt 90 eller 100 og vært like trygg siden sikten og veien er god. Poenget er at de fleste folk følger reglene sånn ca, selv om det er ganske liten sannsynlighet for å bli tatt i kontroll. AtW Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 Råkjøring av motorsyklister er mindre alvorlig enn råkjøring med bil da det er mindre masse og størrelse i bevegelse samt potensiellt færre passasjerer, og dermed lavere sannsynlighet for større antall skader. Men misforstå ikke. Motorsykler er fortsatt store og raske nok til at de preresenterer en vesentlig fare (Ikke minst ovenfor seg selv) Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Ikke for å oppfordre til råkjøring, men jeg kan bekrefte at man ikke kan bli tatt i fotoboks på MC. Selv om et bilde skulle bli tatt (noe jeg aldri har opplevd), får ikke bildet med seg verken skilt eller ansikt. I praksis gjelder dette også for bil, både skilt og ansikt må være på bildet. Eieren av bilen (som skiltet er registrert på) vil få boten i posten, og så kan han si "Jeg kjørte ikke bilen, vet ikke hvem som gjorde", deretter vil politiet ta en titt på bildet, og om de ikke kan identifisere noen har de ingen sak. Kan også bekrefte det som ble nevnt om at visse trafikkryss ikke vil ha sensorer som vil oppfatte MC, derfor kan man (om man er alene, les: ingen biler tilstede) stå i timevis på rødt om det ikke er hovedvei som naturlig stilles tilbake til grønt, og man blir nødt å kjøre på rødt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå