Gå til innhold

Hva skjer om motorsykkel blir tatt i fotoboks?


Abigor

Anbefalte innlegg

Om det står en fotoboks på en vei med fartsgrense på 60 km/t, hva skjer om man med motorsykkel kjører i for eksempel 70 km/t? Skiltene er jo bak sykkelen og fotoboksen tar bilde forfra.

 

Og hvor fort må man kjøre før fotoboksen knipser? 65? 68?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildet blir tatt forfra. Det er også krav om at ansiktet skal være synlig. Dette blir dekket av hjelmen.

 

Jeg er usikker på hvor fort man kan kjøre før fotoboksen knipser.

 

Edit; http://www.klikk.no/motor/bil/article699132.ece

 

– Det er lagt inn en teknisk feilmargin på tre km/t i fotoboksene, opplyser Anne Beate Budalen, senioringeniør i Vegdirektoratet.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker du på bil? I så fall blir skiltene tatt bilde av, og eieren av bilen vil få et brev i posten. Hvis de var noen andre som kjørte bilen, så blir bileier oppfordret til å nevne navn på den andre føreren. Du kan lese om denne prosessen her: https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tatt-i-fotoboks/

 

Hvis du gjør dette ofte, så er jeg rimelig sikker på at de faktisk vil være ute etter å ta deg. Det er opp til politiet å bevise at du har gjort noe galt.

 

Det å skjule ansiktet sitt hjelper uansett ikke mot vanlige laserkontroller. Så da er man egentlig like langt, og kan ikke "kjøre slik man vil" hele tiden.

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Mener å ha hørt at nye fotobokser slik som står i festningstunellen(?(gjennom Oslo)) tar bilde begge rettninger.

Lenke til kommentar

 

Motorsykler er for små til å utløse sensorene til vanlige norske fotobokser.

Ligger ikke sensorene på veien? Var hvertfall sånn før i tiden å da blinket det når jeg kom med knallerten forbi en fotoboks

 

 

Jo, jeg antar det er med vilje lagd slik at det ikke slår inn på motorsykler, man vil jo ikke ha masse unødvendig arbeid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er visstnok en induktiv sensor som fanger opp hvilke kjøretøy som passerer. For å slå ut må objektet som passerer ha en viss masse. Det er fullt mulig å fange opp motorsykler også, men følsomheten er skrudd litt ned siden man uansett ikke får straffet disse førerne.

http://en.wikipedia.org/wiki/Inductive_sensor

 

På MC kan man få problemer ved enkelte trafikklys, som også benytter seg av slike sensorer og ikke gir grønt hvis det ikke er nødvendig.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Tenker du på bil? I så fall blir skiltene tatt bilde av, og eieren av bilen vil få et brev i posten. Hvis de var noen andre som kjørte bilen, så blir bileier oppfordret til å nevne navn på den andre føreren. Du kan lese om denne prosessen her: https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/tatt-i-fotoboks/

 

Hvis du gjør dette ofte, så er jeg rimelig sikker på at de faktisk vil være ute etter å ta deg. Det er opp til politiet å bevise at du har gjort noe galt.

 

Det å skjule ansiktet sitt hjelper uansett ikke mot vanlige laserkontroller. Så da er man egentlig like langt, og kan ikke "kjøre slik man vil" hele tiden.

Jeg mente med motorsykkel.

 

Siden om man ikke kan bli gjenkjennt eller har skilter så kan man jo bare kjøre som man vill.

Så blir det nok ikke noe aksjon til samme sykkel blir tatt mange ganger eller kjørte ekstremt farlig for fort.

 

Fikk litt svar her, men fremdeles litt rart.

Lenke til kommentar

Man må ikke alltid råkjøre heller. Bare ligge 10km/t over grensen er ikke råkjøring. Av og til kan det være råkjøring om man ligger på grensen eller under siden det kommer ann på forholdene.

Jeg mener nå at noen veier i Norge bare er latterlig skiltet, Ligge på lange rette sletter i 80 selv om man kunna lett ha kjørt 90 eller 100 og vært like trygg siden sikten og veien er god.

Lenke til kommentar

Jeg mente med motorsykkel.

 

Siden om man ikke kan bli gjenkjennt eller har skilter så kan man jo bare kjøre som man vill.

Så blir det nok ikke noe aksjon til samme sykkel blir tatt mange ganger eller kjørte ekstremt farlig for fort.

 

Fikk litt svar her, men fremdeles litt rart.

Du kan kjøre så fort som du bare vil fremfor fartskamera. Hvordan ville du ha løst det da? Be motorsyklister om å fjerne hjelmer og plassere skilter frempå sykkelen når man nærmer seg?

 

Motorsyklister kan ikke kjøre så fort som de vil. Det hjelper lite at fotoboksen ikke tar deg hvis det ligger en politibil bak deg eller hvis man kjører inn i en laserkontroll.

Lenke til kommentar

Man må ikke alltid råkjøre heller. Bare ligge 10km/t over grensen er ikke råkjøring. Av og til kan det være råkjøring om man ligger på grensen eller under siden det kommer ann på forholdene.

 

Jeg mener nå at noen veier i Norge bare er latterlig skiltet, Ligge på lange rette sletter i 80 selv om man kunna lett ha kjørt 90 eller 100 og vært like trygg siden sikten og veien er god.

 

Poenget er at de fleste folk følger reglene sånn ca, selv om det er ganske liten sannsynlighet for å bli tatt i kontroll.

 

AtW

Lenke til kommentar

Råkjøring av motorsyklister er mindre alvorlig enn råkjøring med bil da det er mindre masse og størrelse i bevegelse samt potensiellt færre passasjerer, og dermed lavere sannsynlighet for større antall skader.

 

Men misforstå ikke. Motorsykler er fortsatt store og raske nok til at de preresenterer en vesentlig fare (Ikke minst ovenfor seg selv)

Lenke til kommentar

Ikke for å oppfordre til råkjøring, men jeg kan bekrefte at man ikke kan bli tatt i fotoboks på MC. Selv om et bilde skulle bli tatt (noe jeg aldri har opplevd), får ikke bildet med seg verken skilt eller ansikt. I praksis gjelder dette også for bil, både skilt og ansikt må være på bildet. Eieren av bilen (som skiltet er registrert på) vil få boten i posten, og så kan han si "Jeg kjørte ikke bilen, vet ikke hvem som gjorde", deretter vil politiet ta en titt på bildet, og om de ikke kan identifisere noen har de ingen sak.

Kan også bekrefte det som ble nevnt om at visse trafikkryss ikke vil ha sensorer som vil oppfatte MC, derfor kan man (om man er alene, les: ingen biler tilstede) stå i timevis på rødt om det ikke er hovedvei som naturlig stilles tilbake til grønt, og man blir nødt å kjøre på rødt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...