Gå til innhold

Hva synes vi om politi som har fartsmåling i camotelt?

Pjuuok

Anbefalte innlegg

Ja, men jeg er også klar over at det ikke skal så mye til før folk lærer seg hvor fotboksene er. Jeg mener at den beste måten å gjøre folk oppmerksome på at de burde holde fartsgrensen er å gi dyre bøter og strengere straffer, samt ha hyppige uanmeldte og umerkede kontroller. For å gi fotoboksene full effekt burde de jo blitt flyttet på minst 1 gang i året! Om du mister lappen, eller får 5 sifrede beløp i bøter, så lærer man nok ganske fort.

Den lokale effekten blir ikke mindre av at fotoboksene er kjent.

Jeg har selvsagt fotoboksvarsling mens jeg kjører bil, selv om jeg er oppmerksom nok til å få med meg hvor boksene er.

Jeg skal ærlig si at om lappen min ryker vil jeg fortsette å kjøre, men da trolig ikke med mine mest oppsiktsvekkende biler, og trolig noe saktere og sløvere enn vanlig.

5-sifrede beløp i bøter er ikke så skremmende, selv i dag er jo høyeste fartsbot uten å miste lappen på 9k.

Du kan jo sikkert se på ditt eget tilfelle, og tenke over hvor ofte du holder fartsgrensen, og om du alltid demper farten når du ser et fotboksskilt, eller om du venter til du sen fotoboksen.

Jeg er flink til å kjøre etter forholdene uten å stole blindt på hva noen andre har bestemt at er ok.

Nei, det er der du tar feil! Jeg unner ingen å bli utsatt for et ran, men jeg er glad både du og andre som er blitt ranet forsatt er i livet. Blir du derimot utsatt for et trafikkuhell, enten som fotgjenger, sykkelist eller billist, så skal det ikke så mye til før ting går galt, i værstefall at liv går tapt.

Så du mener altså at å kjøre for fort er verre enn ran med knivstikking og annen våpenbruk..

Snakker om å mangle gangsyn!

Usikker på om du kommer til å gjøre det, men håper du ser filmene jeg har lagt ved. Husk at det ikke bare er deg i trafikken! Om ikke filmene hjelper deg å forstå, så kommer du til å skjønne det når du eller noen du er glad i er innvolvert i en ulykke, uavhengig om det er som offer eller sjåfør.

Jeg gidder neppe å se filmene, men jeg vet godt hvordan konsekvensene av en ulykke kan bli.

Jeg har mistet mennesker jeg er glad i som følge av trafikkulykker, og jeg har selv uhelbredelig skader som følge av en alvorlig trafikkulykke.

Vel, er det tross alt ikke loven som bestemmer hva som er alvorlig kriminalitet - eller er det hvermannsen?

HVOR i loven står det at det er grov kriminalitet å bryte fartsgrensene?

En slik definisjon vil jo si at nær sagt alle lovbrudd er alvorlig kriminalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha bodd i over 20 år på en relativt ulykkesutsatt strekke fordi folk ikke greier å respektere 80 sona her på to lange strekker som er sammensydd ved hjelp av en S-sving har jeg alt for mange ganger i løpet av mine 25 år vært i situasjoner hvor jeg faktisk har kjempen en kamp mot klokka for å redde liv, jeg har vært med på å dekket til døde folk så færrest mulig forbikjørende skal se hva som har skjedd og ikke minst hvem det har skjedd med.

Hva som har skjedd bør man faktisk la folk se, hvem det har skjedd med bør ikke folk få se.

Om du mener et ran eller to er traumatisk så skal jeg love deg det at det garantert er noe småting i forhold til å se kjentfolk ligge døde fordi en eller annen tulling skulle tøffe seg å kjøre 20-30 over fartsgrensa.

Du kan ikke gradere PTSD på den måten du gjør her, et ran er et godt eksempel på noe som kan medføre psyiske skader for livet i tillegg til de fysiske skadene man kan få av knivstikking mm.

Kjentfolk dør ikke fordi noen kjører 20-30km/t for fort, men fordi noen ikke kjører etter forholdene.

Og hvor traumatisk må det ikke være for han som faktisk kjørte og overlevde da? Leve resten av livet med en dom som drapsmann for noe folk mener er bagatelliserende?

Nå bommer du på blinken.

Det er ikke bruddet på fartsgrensen som er problemet, men at man ikke kjørte etter forholdene.

At det står 80 på skiltet betyr ikke nødvendigvis at det er forsvarlig å kjøre såpass fort heller, det kan godt være at 50 er så fort det er forsvarlig å kjøre..

Jeg er fristet til å gå ut å gi samtlige betjenter en klem hver gang jeg ser det er kontroll på disse strekkene.

Ja, litt kosemosing på betjentene hjelper nok.

Jeg tenker vi får løst flere alvorlige forbrytelser da.

Lenke til kommentar

Hva som har skjedd bør man faktisk la folk se, hvem det har skjedd med bør ikke folk få se.

Folk får som regel høre og se det i ettertid, men det er ingen poeng at foreldrene og/eller familien til den som kjører av får høre det som et rykte før politiet har tatt kontakten. Normalt sett dukker det opp en artikkel i lokalavisa et par dager senere om uhellet hvor man får sett hva som har skjedd, så det er ikke et problem.

Ellers så har jo flere av de som har sluppet unna med skrekken og til nød et kort sykehusopphold i ettertid lært av sin idioti og bruker dette aktivt som eksempel i forelesninger på skoler i områdene rundt her fordi dem ikke ønsker at andre skal gjøre det samme.

Du kan ikke gradere PTSD på den måten du gjør her, et ran er et godt eksempel på noe som kan medføre psyiske skader for livet i tillegg til de fysiske skadene man kan få av knivstikking mm.

Kjentfolk dør ikke fordi noen kjører 20-30km/t for fort, men fordi noen ikke kjører etter forholdene.

Og hvor mye større er sjansen for å bli skadet i et ran kontra et trafikkuhell? Og skulle man være ute for et trafikkuhell av en alvorlig sort, du tror virkelig ikke at dette kan gi psykiske skader for livet i tillegg til de fysiske her heller?

Har du statistikk på dette så sleng de gjerne ut!

Men om problemet er nettopp det at fartsgrensen er 80km/t her, og ikke 100km/t av en veldig god grunn. For allerede ved 100km/t har man brukt opp mange marginer man i utgangspunktet hadde i 80km/t.

Nå bommer du på blinken.

Det er ikke bruddet på fartsgrensen som er problemet, men at man ikke kjørte etter forholdene.

At det står 80 på skiltet betyr ikke nødvendigvis at det er forsvarlig å kjøre såpass fort heller, det kan godt være at 50 er så fort det er forsvarlig å kjøre..

¨

Er ikke fartsgrensen en del av forholdet da? Det er ikke slik at man har lov til å kjøre fortere enn 80km/t uansett hva forholdene tilsier her på strekkene.

Og det er helt fint å kjøre 80km/t der de fleste ulykkene pleier å skje. Det er først når man passerer 90km/t marginene forsvinner og risikoen for ulykken øker. Drastisk.

Hadde forholdene her tilsvart at det ikke var fornuftig å kjøre fortere enn 50 så hadde fartsgrensen vært justert til dette og.

Ja, litt kosemosing på betjentene hjelper nok.

Jeg tenker vi får løst flere alvorlige forbrytelser da.

Du har virkelig problemer med at folk uttrykker sin takknemlighet for at politiet bruker ressurser på å ta fartsyndere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis noen dreper en familie når de har 150 i 60 sone, så er det ikke alvorlig altså?

Jo, klart det er alvorlig.

Men det er det da for pokker om man dreper en familie 50km/t i 60-sona også!

Store sannsynligheter for at den familien har overlevd hvis farten har vært lavere enn 150 (fulgt 60 grensa) og dermed er det farten som er det alvorlige lovbruddet.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...