Gå til innhold

Hva synes vi om politi som har fartsmåling i camotelt?


Pjuuok

Anbefalte innlegg

Gode veier og trygge biler hjelper lite om bil møter fotgjenger. Særlig ikke om bilisten har null respekt for fartsgrensene, siden bilisten selv sitter såpass trygt i den nye fine bilen sin på den nye fine veien. Det er helt klart at vi må ha trafikkontroller av og til, og hvorfor ikke sitte i camotelt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er heilt umogleg å oppnå ein nullvisjon ved å forbetre vegnettet. Eg er heilt sikker på at om vegane hadde to kjøyrefelt i kvar retning belagt med perfekt asfalt, midtdeler, flombelysning og gjerde som hindrer dyr og liknande i å komme ut i vegen så er det ingen av bilistane som hadde funnet seg i å fortsatt berre kjøyre i 80 km/t på den vegen.

 

Då hadde folk kjøyrt endå fortare og vi hadde på nytt fått ulykker som koster liv og skaper store forsinkelser. Det hadde blitt eit folkekrav om at vegstandaren var for dårlig og med dertil krav om at myndigheitene må ta ansvar for å gjere dei endå betre.

 

Den einaste måten å kunne få ein nullvisjon i trafikken er at bilistane kjøyrer etter forholda. Det er klart at vegane bør holde god kvalitet jamnt over, men er vegen øydelagt av telehiv så hjelper det ikkje at det står 80-sone på skiltet når det ikkje er forsvarlig å kjøyre fortare enn 60 km/t på vegen for å unngå å miste kontrollen over kjøyretøyet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

At politiet sitter i camotelt og måler farten min i bil er en forferdelig betydningløs bekymring for meg.

At dette er en betydningsløs bekymring for deg sier egentlig mer enn du innser om deg selv.

Det betyr at du bagatelliserer alvorlig kriminalitet.

 

 

 

At.. Hæ?

 

Hvilken alvorlig kriminalitet er det jeg i følge deg bagatelliserer?

 

I tilfelle du har problemer med forståelsen din, så kan jeg opplyse om at jeg ikke har noe i mot fartskontroller overhodet, og at poenget mitt var at det spiller ingen trille for meg om de gjør det med refleksvest eller i kamotelt.

Lenke til kommentar

Fartskontrollmotstanderne argumenter gjerne med at fartskontroller krever så mye ressurser at all annen kriminalitet kommer helt ut av kontroll. Fra det kan man vel utlede at du, som synes fartskontroller er helt ok, eller tilmed en god idé, er tilhenger av dette.

Lenke til kommentar

 

En ung, sikker bilpark og gode, sikre veier hindrer ikke en sjåfør i å dundre i 150 igjennom 60-sonen. Da er politiets kontroller en fin ting å ha for å luke ut de farlige sjåførene.

 

Det er opp til bilister selv om de vil følge fartsgrensen eller ikke. De må derimot ta ansvaret hvis de blir tatt for det.

Hvis de nå hadde fokusert på de få som holder 150 i 60-sona skulle jeg hatt en viss forståelse for saken, men det er ikke de man er ute etter å ta her i landet.. Man er ute etter å ta han som holder 68 i 60-sona..

 

Det er virkelig enkelt for en bilist å senke farten fra 68 til 60 kilometer i timen. Et lett touch på bremsen ordner dette. Så hvorfor velger man da likevel å kjøre i 68?

Et tips: Det er likhet for loven. Politiet står der og måler alle som kjører forbi. Både han som kjører i 70, 80 og 150 får reaksjoner som passer til overtredelsen.

Lenke til kommentar

 

 

En ung, sikker bilpark og gode, sikre veier hindrer ikke en sjåfør i å dundre i 150 igjennom 60-sonen. Da er politiets kontroller en fin ting å ha for å luke ut de farlige sjåførene.

 

Det er opp til bilister selv om de vil følge fartsgrensen eller ikke. De må derimot ta ansvaret hvis de blir tatt for det.

Hvis de nå hadde fokusert på de få som holder 150 i 60-sona skulle jeg hatt en viss forståelse for saken, men det er ikke de man er ute etter å ta her i landet.. Man er ute etter å ta han som holder 68 i 60-sona..

 

Det er virkelig enkelt for en bilist å senke farten fra 68 til 60 kilometer i timen. Et lett touch på bremsen ordner dette. Så hvorfor velger man da likevel å kjøre i 68?

 

Et like lett touch på gasspedalen gir motsatt effekt.

Sitter man i andre tanker, prater med noen i bilen eller er blitt fartsblind etter å ligge i 80-90 i en lengre periode er det fort gjort.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at mange påstår at politiet straffeforfølger folk for bagateller. Jeg har passert utallige fartskontroller hvor jeg selv har sett at mitt eget speedometer vise opp til ca 5-12 km/t mer enn hva tillatt fartsgrense er. I følge fire forskjellige fartsmålere som står etter veier jeg normalt kjører har jeg bare 3km/t feilvisning i 80 på sommerhjul. Når man ikke blir stoppet for 2-9 faktiske km/t over tillatt fartsgrense lurer jeg på hva folk mener er bagateller.

 

Hadde jeg nå blitt stoppet for å kjøre 9km/t over tillatt fartsgrense hadde jeg tatt boten som en mann og akseptert at her har jeg faktisk ikke fulgt de reglene man i utgangspunktet er nødt til å lære seg for å få lov til å kjøre bil. Ikke sutret over at jeg hadde blitt tatt for det enkelte her mener er en bagatell.

 

Men der igjen da, så har jo enkelte av disse som mener dette er bagatell tidligere påstått at øverste tillatte fartsgrense er der grensen for førerkortbeslag går og da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

At politiet sitter i camotelt og måler farten min i bil er en forferdelig betydningløs bekymring for meg.

At dette er en betydningsløs bekymring for deg sier egentlig mer enn du innser om deg selv.

Det betyr at du bagatelliserer alvorlig kriminalitet.

 

Hvordan sier han det?

Han sier han ikke er bekymret for å bli tatt, da han ikke kjører 150 i 60 sona, som jo er alvorlig kriminalitet. Det er alvorlig at folk leker russisk rulett med andres liv. Hvordan kan politiet ta disse, hvis de ikke måler de?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

At politiet sitter i camotelt og måler farten min i bil er en forferdelig betydningløs bekymring for meg.

At dette er en betydningsløs bekymring for deg sier egentlig mer enn du innser om deg selv.

Det betyr at du bagatelliserer alvorlig kriminalitet.

 

Hvordan sier han det?

Han sier han ikke er bekymret for å bli tatt, da han ikke kjører 150 i 60 sona, som jo er alvorlig kriminalitet. Det er alvorlig at folk leker russisk rulett med andres liv. Hvordan kan politiet ta disse, hvis de ikke måler de?

 

 

Nei, jeg sier at jeg ikke er bekymret for samfunnet vi har i Norge,

Vi er trygge, rike, lykkelige og har i det store og hele bare bagateller å klage på.

 

Slik som kamotelt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er heilt umogleg å oppnå ein nullvisjon ved å forbetre vegnettet. Eg er heilt sikker på at om vegane hadde to kjøyrefelt i kvar retning belagt med perfekt asfalt, midtdeler, flombelysning og gjerde som hindrer dyr og liknande i å komme ut i vegen så er det ingen av bilistane som hadde funnet seg i å fortsatt berre kjøyre i 80 km/t på den vegen.

 

Då hadde folk kjøyrt endå fortare og vi hadde på nytt fått ulykker som koster liv og skaper store forsinkelser. Det hadde blitt eit folkekrav om at vegstandaren var for dårlig og med dertil krav om at myndigheitene må ta ansvar for å gjere dei endå betre.

 

Den einaste måten å kunne få ein nullvisjon i trafikken er at bilistane kjøyrer etter forholda. Det er klart at vegane bør holde god kvalitet jamnt over, men er vegen øydelagt av telehiv så hjelper det ikkje at det står 80-sone på skiltet når det ikkje er forsvarlig å kjøyre fortare enn 60 km/t på vegen for å unngå å miste kontrollen over kjøyretøyet.

Du tar feil, å oppnå denne såkalte nullvisjonen er faktisk umulig.

Men et bedre veinett som er dimensjonert for dagens trafikkmengde, fotgjengerunderganger og bruer der fotgjengere skal krysse veien, færrest mulig kryss, mm vil være med på å redusere risikoen vesentlig.

 

Flerfeltsveier med midtdeler i hovedveinettet er det første steget man må ta, høyere hastighet enn 80 her er null problem, gode avkjøringssoner og god siktsone på begge sider av veien vil også redusere risikoen for viltulykker.

 

I tillegg kan man innføre trafikkreduserende/hindrende tiltak på småveiene man ikke vil ha gjennomgangstrafikk på slik at bilister vil foretrekke bruk av flerfeltsveien.

 

Motorsykler må forbys om vi vil nærme oss null drepte og alvorlig skadde i trafikken.

 

 

Jeg synes det er rart at mange påstår at politiet straffeforfølger folk for bagateller. Jeg har passert utallige fartskontroller hvor jeg selv har sett at mitt eget speedometer vise opp til ca 5-12 km/t mer enn hva tillatt fartsgrense er. I følge fire forskjellige fartsmålere som står etter veier jeg normalt kjører har jeg bare 3km/t feilvisning i 80 på sommerhjul. Når man ikke blir stoppet for 2-9 faktiske km/t over tillatt fartsgrense lurer jeg på hva folk mener er bagateller.

Hastighetene som skal til for å miste lappen er i svært mange tilfeller bagatellmessige overtredelser.

I en god del tilfeller er også hastigheter som skal til for å få fengselsstraff også bagatellmessige overtredelser.

 

 

 

Han sier han ikke er bekymret for å bli tatt, da han ikke kjører 150 i 60 sona, som jo er alvorlig kriminalitet. Det er alvorlig at folk leker russisk rulett med andres liv. Hvordan kan politiet ta disse, hvis de ikke måler de?

Å kjøre for fort er ikke alvorlig kriminalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

 

Synes dette er flott! Ta ned skiltene på fotoboksene, og slutt å varsle om kontroller når dere først er i gang.

De som faktisk følger med på sider som varsler kontroller er jo ofte de som burde blitt tatt.

Du er klar over at det er en overordnet hensikt at fotoboksene skal ha en lokalpreventiv effekt? Altså at de skal redusere farten på et gitt område? Den mest hensiktsmessige måten å få til dette er definitivt ved å gjøre folk oppmerksom på at man holder på med akkurat det.

 

Ja, men jeg er også klar over at det ikke skal så mye til før folk lærer seg hvor fotboksene er. Jeg mener at den beste måten å gjøre folk oppmerksome på at de burde holde fartsgrensen er å gi dyre bøter og strengere straffer, samt ha hyppige uanmeldte og umerkede kontroller. For å gi fotoboksene full effekt burde de jo blitt flyttet på minst 1 gang i året! Om du mister lappen, eller får 5 sifrede beløp i bøter, så lærer man nok ganske fort.

 

Du kan jo sikkert se på ditt eget tilfelle, og tenke over hvor ofte du holder fartsgrensen, og om du alltid demper farten når du ser et fotboksskilt, eller om du venter til du sen fotoboksen.

 

 

Jeg synes det er viktigere å redde liv i form av å gjøre trafikanter til fotgjengere enn å passe på at folk ikke blir ranet! De fleste har forsikring som dekker det du blir ranet for, men ingen forsikring kan erstatte et menneskeliv.

Har du blitt utsatt for ran noen gang?

Selv har jeg blitt utsatt for ran på jobb ved en anledning (mens jeg jobbet i butikk ved siden av skolegang), og to ganger senere i livet.

 

Ran er en ganske så traumatisk sak, særlig der det er trusler med våpen av ulik art.

 

Ran kan også ofte ende med voldsbruk, blant annet knivstikking (jeg har et familiemedlem som ble ranet og knivstukket til tross for at han ikke valgte å yte motstand)

 

Dine uttalelser er forkastelige, og viser at du har svært liten respekt for dine medmennesker.

 

Nei, det er der du tar feil! Jeg unner ingen å bli utsatt for et ran, men jeg er glad både du og andre som er blitt ranet forsatt er i livet. Blir du derimot utsatt for et trafikkuhell, enten som fotgjenger, sykkelist eller billist, så skal det ikke så mye til før ting går galt, i værstefall at liv går tapt.

 

Usikker på om du kommer til å gjøre det, men håper du ser filmene jeg har lagt ved. Husk at det ikke bare er deg i trafikken! Om ikke filmene hjelper deg å forstå, så kommer du til å skjønne det når du eller noen du er glad i er innvolvert i en ulykke, uavhengig om det er som offer eller sjåfør.

 

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=bvLaTupw-hk

Endret av Slettet-jS6upa
Lenke til kommentar

Det er heilt umogleg å oppnå ein nullvisjon ved å forbetre vegnettet. <..>

 

Den einaste måten å kunne få ein nullvisjon i trafikken er at bilistane kjøyrer etter forholda. <..>

Det er en vesentlig forskjell på en visjon og en målsetting. Det er ikke meningen visjonen skal nåes, slik det er med mål.

Lenke til kommentar

 

Å kjøre for fort er ikke alvorlig kriminalitet.

Nå er det forøvrig ikke du som bestemmer om noe er alvorlig kriminalitet eller ikke.

 

 

Du tar altså alle definisjoner laget av det offentlige for god fisk, uten å tenke over det selv, om å kjøre for fort virkelig er alvorlig kriminalitet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du tar altså alle definisjoner laget av det offentlige for god fisk, uten å tenke over det selv, om å kjøre for fort virkelig er alvorlig kriminalitet?

Vel, er det tross alt ikke loven som bestemmer hva som er alvorlig kriminalitet - eller er det hvermannsen?

 

Husk at man også får forelegg når man kjører litt over fartsgrensen til en viss grad. Definisjonen av forelegg anbefales å leses.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Å kjøre for fort er ikke alvorlig kriminalitet.

Så hvis noen dreper en familie når de har 150 i 60 sone, så er det ikke alvorlig altså?

 

Jo, klart det er alvorlig.

Men det er det da for pokker om man dreper en familie 50km/t i 60-sona også!

 

 

Å kjøre for fort er ikke alvorlig kriminalitet.

Nå er det forøvrig ikke du som bestemmer om noe er alvorlig kriminalitet eller ikke.

 

Nei, men så anses da ikke det å kjøre for fort som kriminelt i det hele tatt, det er forseelser av forskjellig alvorlighetsgrad.

Lenke til kommentar

Har du blitt utsatt for ran noen gang?

Selv har jeg blitt utsatt for ran på jobb ved en anledning (mens jeg jobbet i butikk ved siden av skolegang), og to ganger senere i livet.

 

Ran er en ganske så traumatisk sak, særlig der det er trusler med våpen av ulik art.

 

Ran kan også ofte ende med voldsbruk, blant annet knivstikking (jeg har et familiemedlem som ble ranet og knivstukket til tross for at han ikke valgte å yte motstand)

 

Dine uttalelser er forkastelige, og viser at du har svært liten respekt for dine medmennesker.

Etter å ha bodd i over 20 år på en relativt ulykkesutsatt strekke fordi folk ikke greier å respektere 80 sona her på to lange strekker som er sammensydd ved hjelp av en S-sving har jeg alt for mange ganger i løpet av mine 25 år vært i situasjoner hvor jeg faktisk har kjempen en kamp mot klokka for å redde liv, jeg har vært med på å dekket til døde folk så færrest mulig forbikjørende skal se hva som har skjedd og ikke minst hvem det har skjedd med.

 

Om du mener et ran eller to er traumatisk så skal jeg love deg det at det garantert er noe småting i forhold til å se kjentfolk ligge døde fordi en eller annen tulling skulle tøffe seg å kjøre 20-30 over fartsgrensa.

Og hvor traumatisk må det ikke være for han som faktisk kjørte og overlevde da? Leve resten av livet med en dom som drapsmann for noe folk mener er bagatelliserende?

 

Jeg er fristet til å gå ut å gi samtlige betjenter en klem hver gang jeg ser det er kontroll på disse strekkene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...