Gå til innhold

Hva synes vi om politi som har fartsmåling i camotelt?

Pjuuok

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Latterlig. Hva er vitsen med fotobokser og kontroller? Det er bare idiotisk at politiet bruker ressurser på å gi bøter til folk som kjører 5 km/t for fort istedenfor å bruke tid på å holde freden i samfunnet. Folk får jo vold og voldtektssaker henlagt fordi politiet ikke har ressurser nok. Folk blir ranet i gatene og folk kommer ikke igjennom på 112, men å gi ut bøter, det er de god på.

Få politiet vekk fra veiene, de har bedre ting å gjøre på. Fjern også alle fotobokser, de er bare en distraksjon på veien. Folk bråbremser og skaper farlige situasjoner istedenfor å holde øyene på veiene og sørge for fin flyt.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo hele poenget, de avslører kontrollen så folk roer ned og da er hele målet oppnådd.

Hos vår nabo er det andre regler, her har polisen boksene i søppeldunker og til og med egne hengere de setter hvor de føler for det.

Her hjemme må boksene varsles med skilt ol.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde man heller hatt skikkelige veier i dette landet så hadde folk kunne foretatt sikre forbikjøringer uten å risikere liv og helse. Dessverre er penger viktigere enn liv for politikerne.

Jeg vil da vitterlig si at det å fokusere på at bilister holder fartsgrensen i 60-soner er en måte å forhindre tap av liv på.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe nytt at politibetjenten som opererer laseren har prøvd å skjult seg slik at han ikke synes. Synes det er et flott tiltak at de tar i bruk camotelt slik at de ikke er å spotte med det blotte øye på flere hundre meters hold. Kanskje de til og med kan bevege seg ut i regnværet og nå!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde man heller hatt skikkelige veier i dette landet så hadde folk kunne foretatt sikre forbikjøringer uten å risikere liv og helse. Dessverre er penger viktigere enn liv for politikerne.

Jeg vil da vitterlig si at det å fokusere på at bilister holder fartsgrensen i 60-soner er en måte å forhindre tap av liv på.

Selvølgelig bør man forvente dette fra bilistene, men for at alle skal slavisk holde fartsgrensene må man nesten gjøre det ulovlig for bilister å kjøre og alle må ha en egen politimann som kjører bilen for dem. Det er ganske urealistisk. Kanksje man har selvkjørende biler om 40 år, men ikke i dag. Da får vi heller sørge for at vi har en ung og sikker bilpark og gode og sikre veier.

Lenke til kommentar

En ung, sikker bilpark og gode, sikre veier hindrer ikke en sjåfør i å dundre i 150 igjennom 60-sonen. Da er politiets kontroller en fin ting å ha for å luke ut de farlige sjåførene.

Det er opp til bilister selv om de vil følge fartsgrensen eller ikke. De må derimot ta ansvaret hvis de blir tatt for det.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jo, fartskontroller vil ha en preventiv effekt. Hvis man vet at det er sjanse for at man mister lappen, havner i fengsel og får bot hvis man blir tatt, så har dette en preventiv effekt. Det at man etterhvert med økende modenhet forstår hvorfor det faktisk eksisterer 60-soner, vil også ha en preventiv effekt.

Hvilken rolle spiller bilparken og veistandarden for et menneske som blir kjørt ned av en bil i 150 kilometer i timen? Veistandard og bilpark er kun et hjelpemiddel for å kunne nærme seg en nullvisjon om null drepte i trafikken. Hovedansvaret ligger på bilistene.

Det eneste politiet kan gjøre er å forverre situasjonen ved å sette i gang en farlig biljakt.

Det å starte en biljakt er det eneste politiet kan gjøre? Ehm. Nei. Som oftest har de en kontrollpost etter laseren som vinker inn biler. Skal politiet virkelig slutte med fartskontroller fordi de risikerer at noen er dumme nok til å ikke stoppe?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Synes dette er flott! Ta ned skiltene på fotoboksene, og slutt å varsle om kontroller når dere først er i gang.
De som faktisk følger med på sider som varsler kontroller er jo ofte de som burde blitt tatt.

Folk blir ranet i gatene og folk kommer ikke igjennom på 112, men å gi ut bøter, det er de god på.

Jeg synes det er viktigere å redde liv i form av å gjøre trafikanter til fotgjengere enn å passe på at folk ikke blir ranet! De fleste har forsikring som dekker det du blir ranet for, men ingen forsikring kan erstatte et menneskeliv.

Med de yttringene du har over her, virker det kanskje som du er en typisk person som burde blitt tatt i en slik kontroll.

Lenke til kommentar

Veistandard og bilpark er kun et hjelpemiddel for å kunne nærme seg en nullvisjon om null drepte i trafikken. Hovedansvaret ligger på bilistene.

Hvis hovedansvaret om en nullvisjon ligger på bilistene, hvorfor tar politiet og vegvesen hovedansvaret da?

Jeg har aldri hørt noen av mine nære snakke om at de jobber for en nullvisjon om null drepte i trafikken, kanskje nettopp på grunn av at de har blitt fratatt det ansvaret.

Lenke til kommentar

Penger og liv er to sider av samme sak i samfunnsøkonomiske vurderinger, forøvrig dør det mye flere i trafikken per år enn det dør folk av ulovlig voldsbruk.

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ser ikkje noke problem med bruken av camo-telt. Politiet sitter vanligvis i ei busk eller liknande når dei foretar fartsmålingane, så då må det vell være heilt innanfor å ta med sin eigen "busk" der det ikkje er nokon gode gjøymeplassar.

Det som derimot er idiotisk er at fotoboksane er skilta, dei hadde hatt mykje betre effekt om dei hadde vært både flyttbare og umerka, gjerne kammoflert som andre ting.

At det alltid er ein risiko for å bli tatt overalt gjer at folk er litt meir forsiktige med å kjøyre for fort. Særlig i 60-soner og lavare er det viktig at politiet gjer ein innsats for å stoppe råkjøyrerane, det er i desse områda at dei mjuke trafikkantane ferdast, og dei har verken sikkerheitsbelter eller airbag.

I 80-soner og høgare fartsgrenser kan ein tøye strikken litt meir i forhold til maksfart, men i lavhastigheitssoner har ein ikkje så mykje å gå på.

Lenke til kommentar

Hvis hovedansvaret om en nullvisjon ligger på bilistene, hvorfor tar politiet og vegvesen hovedansvaret da?

Jeg har aldri hørt noen av mine nære snakke om at de jobber for en nullvisjon om null drepte i trafikken, kanskje nettopp på grunn av at de har blitt fratatt det ansvaret.

Jeg mente at bilistene må passe på seg selv, og har ansvaret for å følge lover og regler. Ingen har fratatt deg ansvaret som medfølger føring av et kjøretøy.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man trenger jo strengt tatt ikke foreta forbikjøringer i det hele tatt. Utålmodighet er ikke viktigere enn liv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg så nettopp at dette ble postet på Facebook blant en av kontrollgruppene som jeg følger:

Er det bare jeg som synes dette er helt hinsides/galt?

Det er ikke bare deg nei, faktisk er hele konseptet med å straffeforfølge folk for bagatellmessige forseelser i seg selv helt på trynet.

En ung, sikker bilpark og gode, sikre veier hindrer ikke en sjåfør i å dundre i 150 igjennom 60-sonen. Da er politiets kontroller en fin ting å ha for å luke ut de farlige sjåførene.

Det er opp til bilister selv om de vil følge fartsgrensen eller ikke. De må derimot ta ansvaret hvis de blir tatt for det.

Hvis de nå hadde fokusert på de få som holder 150 i 60-sona skulle jeg hatt en viss forståelse for saken, men det er ikke de man er ute etter å ta her i landet.. Man er ute etter å ta han som holder 68 i 60-sona..

Synes dette er flott! Ta ned skiltene på fotoboksene, og slutt å varsle om kontroller når dere først er i gang.

De som faktisk følger med på sider som varsler kontroller er jo ofte de som burde blitt tatt.

Du er klar over at det er en overordnet hensikt at fotoboksene skal ha en lokalpreventiv effekt? Altså at de skal redusere farten på et gitt område? Den mest hensiktsmessige måten å få til dette er definitivt ved å gjøre folk oppmerksom på at man holder på med akkurat det.

Jeg synes det er viktigere å redde liv i form av å gjøre trafikanter til fotgjengere enn å passe på at folk ikke blir ranet! De fleste har forsikring som dekker det du blir ranet for, men ingen forsikring kan erstatte et menneskeliv.

Har du blitt utsatt for ran noen gang?

Selv har jeg blitt utsatt for ran på jobb ved en anledning (mens jeg jobbet i butikk ved siden av skolegang), og to ganger senere i livet.

Ran er en ganske så traumatisk sak, særlig der det er trusler med våpen av ulik art.

Ran kan også ofte ende med voldsbruk, blant annet knivstikking (jeg har et familiemedlem som ble ranet og knivstukket til tross for at han ikke valgte å yte motstand)

Dine uttalelser er forkastelige, og viser at du har svært liten respekt for dine medmennesker.

Det er helt innlysende at vedkommende du her siterer bommer stygt.

Ansvaret for en nullvisjon vil, skal og MÅ ligge på staten i form av at de må bygge et veinett som gjør det sannsynlig å oppnå et slikt mål.

I tillegg til dette må det gjøres mulig for det norske folk å få seg biler som gjør dette mulig.

Viljen til dette har i mange tiår vist seg å ikke være tilstede.

Menneskelige feil er det umulig å sikre seg mot, men systemfeil er det faktisk mulig å sikre seg mot..

Problemet i dag er at vi har en enkel sikkerhetsbarriere som lett kan brytes, man bør ha (minst) doble sikkerhetsbarrierer om man skal kunne sikre seg godt.

Single point of failure er en fin garanti for at feil oppstår :)

At politiet sitter i camotelt og måler farten min i bil er en forferdelig betydningløs bekymring for meg.

At dette er en betydningsløs bekymring for deg sier egentlig mer enn du innser om deg selv.

Det betyr at du bagatelliserer alvorlig kriminalitet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...