Gå til innhold

Hvilken skole veier mest?

Dapp47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forutsetter du nå at du faktisk gjør det bra på studiene, eller bare at du overlever? NHH tror jeg er den beste innenfor økonomiutdanning i Norge. Selv om jeg ikke har hørt utelukket positive ting om studiemiljøet der, for å si det sånn...

Lenke til kommentar

I utganspunktet så bør du sjå på kva type jobb du er ute etter, og kva bakgrunn sjefen der har.

Veldig ofte så vil ein arbeidsgiver helst ha ansatte som er av samme typen som han/ho sjølv, med mindre den ansatte skal fylle ei rolle der det er nødvendig med anna bakgrunn.

Så ein arbeidsgiver med BI bakgrunn vil være veldig positivt innstilt til BI-studenter.

Men eg veit også at ein del arbeidsgivere forbinder BI med ein "party skule" for personer som enten har eller liker å late som at dei har mykje penger og ville jobbe innanfor "økonomi, eller salg eller noe". Så blant anna BI har litt blanda rykte i forskjellige miljøer.

Det finnes fortsatt mange som rister på haudet og skylder på "blårussen" når det blir bestemt at noke skal gjerast på ein anna måte enn dei sjølv vil.

Så med utdanning for BI vil du nok være veldig attraktiv innanfor BI-dominerte arbeidsplasser der det er eit fagmiljø, men du vil nok kunne oppleve litt større motvilje dersom du søker jobb i andre bedrifter der du blir den einaste, eller ein av få med slik bakgrunn.

Lenke til kommentar

I utganspunktet så bør du sjå på kva type jobb du er ute etter, og kva bakgrunn sjefen der har.

Veldig ofte så vil ein arbeidsgiver helst ha ansatte som er av samme typen som han/ho sjølv, med mindre den ansatte skal fylle ei rolle der det er nødvendig med anna bakgrunn.

Så ein arbeidsgiver med BI bakgrunn vil være veldig positivt innstilt til BI-studenter.

Men eg veit også at ein del arbeidsgivere forbinder BI med ein "party skule" for personer som enten har eller liker å late som at dei har mykje penger og ville jobbe innanfor "økonomi, eller salg eller noe". Så blant anna BI har litt blanda rykte i forskjellige miljøer.

Det finnes fortsatt mange som rister på haudet og skylder på "blårussen" når det blir bestemt at noke skal gjerast på ein anna måte enn dei sjølv vil.

Så med utdanning for BI vil du nok være veldig attraktiv innanfor BI-dominerte arbeidsplasser der det er eit fagmiljø, men du vil nok kunne oppleve litt større motvilje dersom du søker jobb i andre bedrifter der du blir den einaste, eller ein av få med slik bakgrunn.

Ja, det har mye å si hva man skal sikte seg inn på, personlig ler jeg av tanken på at noen av "økonomiskolene" er tungveiende i det hele tatt :) Men det er vel andre folk som tenker annerledes.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

personlig ler jeg av tanken på at noen av "økonomiskolene" er tungveiende i det hele tatt :)

Hvorfor det?

Er bare litt fjas fra min side, men den delen av økonomifaget som mange av disse skolene sikter seg inn på er ikke så vanvittig godt vitenskapelig fundamentert at det gjør noe. I tillegg er det endel folk som får jobber som ikke bidrar til samfunnet etter å ha gått på slike instutisjoner.

AtW

Lenke til kommentar

Kan du utdype nøyaktig hva du har hørt?

En del snobberi. Veldig fokus på prestasjoner, og skarpe albuer. I en del miljøer der, muligens ikke alle, er det viktigste hva slags kontakter du har, ikke hvordan du er som person.

Lenke til kommentar

Fokus på prestasjoner kan gå så langt at det går utover klassemiljøet. Egoisme, sabotasje, osv.

Tja.. Jeg gikk i en ganske prestasjonsorientert klasse (vgs). Resultatet ble en sunn konkurranse der vi pushet hverandre. Men jeg ser hvordan et ekstremt fokus på prestasjoner blandet med en fin dose egoisme kan resultere i noe negativt.

Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at det i stor grad er en sunn konkurranse på NHH. Men studentforeningen og det sosiale miiljøet er kritisert for at de passer godt på de som raskt får en fot innenfor, men ekskluderer de som ikke er aktive i studentforeningen eller er sent ute med å prøve å finne sin plass. I tillegg er enkelte av gruppene og underutvalgene statusbetont og legger kanskje, som Imlekk sier, vekt på hvem man kjenner fremfor hvem man er. Men jeg har lite grunnlag for å si om den sistnevnte kritikken er berettiget.

Lenke til kommentar

Spørsmålet jeg egentlig stiller:

Vil en type skole veie mere enn noen andre når det kommer til å få jobb senere? (Innenfor økonomi).

Not really, tror NTNU er den eneste skolen som gir deg lettere jobb når det kommer til teknologi-fag osv. Men tror virkelig ikke at hvor du tar økonomi utdanningen vil ha noe som helst påvirkning på å få jobb. Det er heller karakterene og bachelor projektet som er viktig å score bra på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...