rosemarie99 Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Jeg er en jente på 19 som nettopp er ferdig på videregående. Jeg har i løpet av de siste par årene vært helt sikker på at jeg ønsker å utdanne meg til sosionom eller barnevernspedagog. Jeg har søkt på begge to, men har ennå noen få dager igjen på å kunne omprioritere ønskene mine.Her jeg bor har vi en høgskole som tilbyr barnevernspedagog-utdanning. Dersom jeg vil studere sosialt arbeid (sosionomutdanningen), blir jeg nødt til å flytte. Ergo vil det være mer fornuftig økonomisk sett å bli boende hjemme, ta barnevernspedagog-utdanning og kunne ha kapital til å kjøpe meg leilighet etter endt bachelor. Men, så hører jeg at man som sosionom har mange, mange flere muligheter. Er det virkelig så mange? Jeg vet om en skole (husker ikke akkurat hvem) her til lands som tilbyr begge utdanningene. Der har de 2 + 3. året felles fordi det er så likt. Jeg har fremdeles ingen spesifikke tanker om akkurat hva jeg ønsker å bruke mesteparten av yrkeskarrieren min på. Men, jeg ønsker å være der for noen som trenger en. En som kan gi håp, en å prate med, en som støtter og råder. Mennesker som er i vanskelige livssituasjoner, mennesker som har opplevd vonde ting. Akkurat hvilken aldersgruppe er jeg fremdeles usikker på. Jeg har også gjort meg tanker om å jobbe innenfor barne- og ungdomspsykiatrien. Vil det da kunne gå med bachelor i barnevern? Jeg vet at det jobber en del (kliniske) sosionomer på f.eks. BUP, men har barnevernspedagoger også mulighet til dette? For meg høres det logisk ut i og med at utdanningen i større grad retter seg mot barn, ungdom og deres familier. Vil gjerne ha deres tanker og innspill! Lenke til kommentar
Råttis Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Har du vurdert vernepleierutdannindgen? Mener de har lettere for å få jobb enn både sosionom og barnevernspedagog. Samt at de passer inn i den beskrivelsen av hvilken jobb du ønsker. Men de har vel igjen noen vanskeligere fag enn barnevernspedagog og sosionom. (Sykdomslære, anatomi og medikament). Lenke til kommentar
Lasagne Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Tviler på at vernepleierutdanning passer beskrivelsen hun gir, ville selv gått for sosionom, men tviler på at du blir skuffet med verken den ene eller andre Lenke til kommentar
rosemarie99 Skrevet 30. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2014 Tviler på at vernepleierutdanning passer beskrivelsen hun gir, ville selv gått for sosionom, men tviler på at du blir skuffet med verken den ene eller andre Det stemmer - vernepleierutdanning er nok utelukket. Har ikke søkt på det heller! Satser mer og mer på barnevernspedagog, og i morgen går fristen for omprioritering ut. Lar jeg barnevernspedagog stå på nr. 1 kommer jeg 99 % inn på det . Har uansett mulighet for de samme videreutdanningene! Lenke til kommentar
rosemarie99 Skrevet 30. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2014 Tviler på at vernepleierutdanning passer beskrivelsen hun gir, ville selv gått for sosionom, men tviler på at du blir skuffet med verken den ene eller andre Har du vurdert vernepleierutdannindgen? Mener de har lettere for å få jobb enn både sosionom og barnevernspedagog. Samt at de passer inn i den beskrivelsen av hvilken jobb du ønsker. Men de har vel igjen noen vanskeligere fag enn barnevernspedagog og sosionom. (Sykdomslære, anatomi og medikament). Hei! Jeg har lest mye frem og tilbake, men vernepleier har aldri vært aktuelt for meg. Dette til tross for at utdanningen virker utrolig spennende. Vernepleier, sosionom og barnevernspedagog er ganske likt, men likevel noe ulikt også, vil jeg tørre å påstå. Tror nok de tingene jeg ønsker å jobbe med faller mer under de to andre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå