Gå til innhold

Omskolering!


Eidemz

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

jeg er 24 år og må dessverre prøve å omskolere meg fra platearbeider til noe annet!

 

Har jobbet som platearbeider i over 4 år, vis man teller med lærlingetiden (Kværner Verdal)

 

Har allergi og sliter med hals, nese og øyner når jeg jobber i støvete områder, noe det er mye av innen dette faget. Hvertfall hos oss...

 

Kom over Fu/ROV operatør på utdanning.no og syntes det hørtes interessant ut.

 

Gikk Vg1 Tip og Vg2 industriteknologi som dere sikkert vet.

Jeg var ikke den mest "skoleglade" gutten på den tiden, så jeg husker minimalt av av de to årene..

 

Spørsmålet er:

Er/blir VG2 automasjon vanskelig/krevende for meg?
Hva er det mest krevende isåfall?

Noen tips som jeg kan gjøre i forkant av skoleåret?

Hvilken bøker trenger man? (vurderer å kjøpe)

 

Dere som er Rov/FU operatører, hva er en vanlig dag for dere??

Jobber dere stort sett i team?

 

Har dere noen andre ideer om hva jeg kan gå, så setter jeg stor pris på det

 

 

På forhånd takk! :)

Endret av Eidemz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke VG2 automasjon blir for krevende for deg, nei. Jeg har selv både elektro grunnkurs og tip grunnkurs i bagasjen. Jeg tror nok du burde greie å hoppe rett på VG2 automasjon. Det med forbehold at du er motivert for å jobbe godt med fagene :)

Men hva er egentlig ønsket ditt fremover, med tanke på yrkesvalg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ønske mitt er jo selvfølgelig å komme ut som lærling så fort som mulig med minst mulig skolegang.

Lønn spiller inn selvfølgelig, men er ikke derfor jeg synes FU operatør høres interessant ut :)

 

Er vanskelig å vite hva jeg ønsker siden jeg ikke har prøvd så mye. Er jo så mye man har lyst til å prøve :)

 

Men det at jeg tror FU operatør passer meg er at det er et allsidig yrke, for noen dager styrer du fartøyet å andre dager vedlikeholder du det, vis jeg forstår det rett?

 

Kan også ta med at Stillasmontør høres interessant ut, men er redd at det kan bli en del støv der også??

Hvertfall de montørene som jobber på/for Kværner.

 

Liker å jobbe i team, men kan også arbeide selvstendig..

 

Takk for svar Prozak :)

Endret av Eidemz
Lenke til kommentar

Okei, jeg skjønner. Men har du undersøkt hvor vanskelig det er for deg å komme inn? Dersom du ikke har ungdomsrett vil du havne bak i køen, uansett hvor høyt snitt du eventuelt skulle ha.

Det er også slik at enkelte bedrifter ikke tar inn folk uten ungdomsrett - dette er noe du burde undersøke før du hiver deg på en ny utdanning. Så slipper du å kaste bort et helt år på skolebenken!

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

jeg er 24 år og må dessverre prøve å omskolere meg fra platearbeider til noe annet!

 

Har jobbet som platearbeider i over 4 år, vis man teller med lærlingetiden (Kværner Verdal)

 

Har allergi og sliter med hals, nese og øyner når jeg jobber i støvete områder, noe det er mye av innen dette faget. Hvertfall hos oss...

 

Kom over Fu/ROV operatør på utdanning.no og syntes det hørtes interessant ut.

 

Gikk Vg1 Tip og Vg2 industriteknologi som dere sikkert vet.

Jeg var ikke den mest "skoleglade" gutten på den tiden, så jeg husker minimalt av av de to årene..

 

Spørsmålet er:

Er/blir VG2 automasjon vanskelig/krevende for meg?

Hva er det mest krevende isåfall?

Noen tips som jeg kan gjøre i forkant av skoleåret?

Hvilken bøker trenger man? (vurderer å kjøpe)

 

Dere som er Rov/FU operatører, hva er en vanlig dag for dere??

Jobber dere stort sett i team?

 

Har dere noen andre ideer om hva jeg kan gå, så setter jeg stor pris på det

 

 

På forhånd takk! :)

 

Er/blir VG2 automasjon vanskelig/krevende for meg? : Ja det er klart det blir om du ikke husker noe fra årene du gikk tip.

De fleste som kommer fra tip sliter også med Elektro biten(Som det er mye av) da de ikke har særlig erfaring med det fra tip. Men står du på så klarer du det såklart, men automasjon er generelt ett vanskelig fag og ett veldig stort ett! Her skal man kunne alt fra generell mekanisk arbeid, elektro, automasjon/måleteknikk og programmering. Det er mye som skal inn.

 

Hva er det mest krevende isåfall? Om du ikke har særlig interesse fra elektro fra før så vill nok dette være mest krevende i starten. De andre som kommer fra elektro vill kunne det meste fra første året mens dere må lære alt helt i starten. Noen sliter også med programmeringen og gjerne det og forstå signalbehandling.

 

Noen tips som jeg kan gjøre i forkant av skoleåret? Lese på elektro, prøv å lær deg småting som ohm's lov og beregning av kabel og vern. Trenger ikke kunne alt hundre prosent før du starter, men ha litt kjennskap til det så får du en enklere start.

 

Hvilken bøker trenger man? (vurderer å kjøpe) Fant en bokliste på nett, usikker på om den stemmer for i dag. men måle og reguleringsteknikk og elektriske anlegg + NEK håndboka ville jeg startet med. Måle og reguleringsteknikk finner du masse av på nett også(Deler av boka).

 

Når dette er sagt er ikke jobben du tenker på fri fra støv heller, arbeidsplassen din vill være en båt/rigg som kan være nedlesset i støv der man jobber på ROV'en.

 

Jeg har selv tatt mekanisk grunnkurs(reform 94), vg1 elektro, vg2 & 3 automatisering og er utdannet automatiker. Har ikke jobbet som ROV pilot enda dog.

 

EDIT: Snittet for å komme inn på auto er ofte høyt, da det er mangen som vill gå og lite plasser. Det var iallefall slik når jeg gikk(Rogaland).

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Takk for meget utfyllende svar! :)

Får sette meg i tenkeboksen igjen :p

 

 

Hei folkens!

 

jeg er 24 år og må dessverre prøve å omskolere meg fra platearbeider til noe annet!

 

Har jobbet som platearbeider i over 4 år, vis man teller med lærlingetiden (Kværner Verdal)

 

Har allergi og sliter med hals, nese og øyner når jeg jobber i støvete områder, noe det er mye av innen dette faget. Hvertfall hos oss...

 

Kom over Fu/ROV operatør på utdanning.no og syntes det hørtes interessant ut.

 

Gikk Vg1 Tip og Vg2 industriteknologi som dere sikkert vet.

Jeg var ikke den mest "skoleglade" gutten på den tiden, så jeg husker minimalt av av de to årene..

 

Spørsmålet er:

Er/blir VG2 automasjon vanskelig/krevende for meg?

Hva er det mest krevende isåfall?

Noen tips som jeg kan gjøre i forkant av skoleåret?

Hvilken bøker trenger man? (vurderer å kjøpe)

 

Dere som er Rov/FU operatører, hva er en vanlig dag for dere??

Jobber dere stort sett i team?

 

Har dere noen andre ideer om hva jeg kan gå, så setter jeg stor pris på det

 

 

På forhånd takk! :)

Er/blir VG2 automasjon vanskelig/krevende for meg? : Ja det er klart det blir om du ikke husker noe fra årene du gikk tip.

De fleste som kommer fra tip sliter også med Elektro biten(Som det er mye av) da de ikke har særlig erfaring med det fra tip. Men står du på så klarer du det såklart, men automasjon er generelt ett vanskelig fag og ett veldig stort ett! Her skal man kunne alt fra generell mekanisk arbeid, elektro, automasjon/måleteknikk og programmering. Det er mye som skal inn.

 

Hva er det mest krevende isåfall? Om du ikke har særlig interesse fra elektro fra før så vill nok dette være mest krevende i starten. De andre som kommer fra elektro vill kunne det meste fra første året mens dere må lære alt helt i starten. Noen sliter også med programmeringen og gjerne det og forstå signalbehandling.

 

Noen tips som jeg kan gjøre i forkant av skoleåret? Lese på elektro, prøv å lær deg småting som ohm's lov og beregning av kabel og vern. Trenger ikke kunne alt hundre prosent før du starter, men ha litt kjennskap til det så får du en enklere start.

 

Hvilken bøker trenger man? (vurderer å kjøpe) Fant en bokliste på nett, usikker på om den stemmer for i dag. men måle og reguleringsteknikk og elektriske anlegg + NEK håndboka ville jeg startet med. Måle og reguleringsteknikk finner du masse av på nett også(Deler av boka).

 

Når dette er sagt er ikke jobben du tenker på fri fra støv heller, arbeidsplassen din vill være en båt/rigg som kan være nedlesset i støv der man jobber på ROV'en.

 

Jeg har selv tatt mekanisk grunnkurs(reform 94), vg1 elektro, vg2 & 3 automatisering og er utdannet automatiker. Har ikke jobbet som ROV pilot enda dog.

 

EDIT: Snittet for å komme inn på auto er ofte høyt, da det er mangen som vill gå og lite plasser. Det var iallefall slik når jeg gikk(Rogaland).

Lenke til kommentar

Takk for meget utfyllende svar! :)

Får sette meg i tenkeboksen igjen :p

 

En ting kan jeg iallefall si, automasjon er ett fag med mange muligheter. Personlig vill jeg anbefale å ta både vg2 og 3 for så å gå ut som automatiker. Da har man utrolig mange flere valg enn om man "kun" går ut som ROV/FU pilot. Det er utrolig mange bransjer som trenger automatikere så man kan på en måte velge å vrake. Selv startet jeg som service ingeniør etter en måned med fagbrev, så det er ett godt fagbrev å ha! Det er også "lett" å komme seg ut som ROV pilot med automatiker fagbrev, kjenner selv flere som har gjort dette, og da kan man også ta det fagbrevet når man har opparbeidet seg nok erfaring. Win win..

Lenke til kommentar

Du sier noe der. Får begynne å kjøpe bøker å se hvor interessant det er :)

 

Hvor mye av det du lærte på skolen bruker du nå som arbeider?

 

per i dag bruker jeg ikke så mye av det jeg lærte, dette er mest pga utdanningen baserte seg på olje/gass industrien mens jeg nå jobber innenfor robotics/logistikk. Men jeg har jo bruk for generelle kunnskaper innenfor mekaniskarbeid/forståelse, elektro, programmering og signalbehandling.

 

Men da jeg gikk som lærling(Gassanlegg) var jeg borti samme utstyr som på skolen hver dag.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Automasjon fikser du helt fint om interessen er der. Satt lange dager hjemme på hybelen med en lånt PLS og programmerte og kosa meg. Er interessen der så er det ingen problem. Offshore vil du jobbe 12 timers skift med alt tenkelig. Akkurat nå jobber vi med å assistere et innleid selskap som skal drille å sjekke forholdene langt under sjøbunn for at det skal lages en tunnell der som skal ferdigstilles i 2023. Mye av språket mellom avdelingen ombord på båter går ofte på engelsk, og noen gang også innad i teamet. Alt ettersom hvem man jobber ilag med. Noen dager er heltisk, noen dager er så rolig at man rekker å gå gjennom hele internett. Jobbet på plattform i 6mnd før jeg sluttet der sidem det var sålite å gjøre. Spennende fagfelt som betaler godt og fin arbeidsrotasjon om man velger riktig firma. Anbefales på det sterkeste. Vil du så kan du!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...