Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trekkbil til campingvogn - Hjelp?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Støtter posten over.

Se noen demovideoer fra Alko(?) er det det de heter?

Vognene pleier ikke å dra bilen med seg.

Se Snylters innlegg, kjøreegenskapene på en gammel Landcruiser kontra en E-klasse er stor.

Landcruiseren innbyr ikke akkurat til aktiv kjøring. Sier ikke nødvendigvis at E-klasse ble designet for det formålet, men den er en del bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble litt sent svar, menmen. Saken er at vogna blir ofte fullastet da man skal ha med seg telt og teltstenger, dyner,puter,tallerkner,bestikk,utemøbler, grill,osv,osv.. Da blir den tung, og om da vogna veier 2T og bilen 1,9T blir vogna tyngre, det er det jeg tenker på, og da vil vogna dra bilen av veien ved en eventuell sleng, fordi tyngden fra vogna drar mest. Det er det jeg er spektisk på. Tyngdepunktet er greit, forstår det, men vekta har faktisk mer å si.

Jeg forstår, bilen er tom mens alt lastes inn i vogna.. Det er en snodig måte å gjøre det på, de fleste har passasjerer og bagasje i bilen.

Lenke til kommentar

Jeg kjører for tiden alene og liker å kjøre litt stort, selv om jeg egentlig ikke ar bruk for det. Hva er egentlig vitsen å pakke ut av vogna og inn i bilen for her gang man skal reise? Man kan da likegodt beholde alt i vogna, enn å pakke alt ut og inn i bilen. Ihvertfall min tankegang.

 

Bytrollet: Hvis man feks på svinge kjapt unna en elg, et møtende bil, eller havner oppi en nestenulykke kan alt skje, som sagt lengre opp har jeg vært vitne til at cm har gjort at en Caravelle ikke har blitt dratt av veien av en 720. Han måtte svinge unna et rådyr, og fikk en god sleng på vogna. Om det ikke hender ofte er det viktig å ha alt riktig på rett tidspunkt. Hvis ikke kan alt skje.

 

Er ingen aggresiv sjåfør selv, liker å holde det rolig, da en tross alt kan møte på hva som helst i trafikken. Jeg tenker ikke bare på meg selv, men den uheldige som kan bli innblandet i en eventuell ulykke. :)

Lenke til kommentar

Vel siden jeg er Toyota mann så får jeg nevne den Land Cruiseren du linker der. Det er jo en stor, stødig sak hvor du får plass til enda mer skrot. Du sitter høyt og har god klaring så du kan få vogna ut på et jordet osv. Praktisk bil til formålet. Nye dekk osv.

 

Nissan Patrol er også en bra bil, men jeg syntes de er litt mer plaget enn Land cruiseren. Problemer med gløding og at toppen alltid røyk ved 300 000km på forrige generasjon er det jeg husker. De ruster også kanskje litt mer? Men det er en skikkelig traktor.

 

Det eneste jeg har notert meg rundt den Land crusieren er at den motoren går ekstremt pent til å være japsediesel og sånn vil jeg ha. De er også tett sammenskrudd når man ser fra undersiden og det ser ut som et helvette å skru på. Med all den tectylen osv. Heldigvis er dette noe man aldri gjør. Det er knot å bytte parklyspærer foran. Solide greier. Det er en ekte japaner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man får den store slengen er det man mest av alt ønsker seg rett og slett MYE motor.. På den måten kan man faktisk klare å trekke inn igjen slenginga, og det er vesentlig enklere enn å bremse den inn med riktig timing.

 

 

Men jeg har forstått at trådstarter ønsker seg en slik traktor, og da er jo det det rette å kjøpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke en stor suv, men det er det tryggeste å trekke ei 720 med, derfor vil jeg ha en suv. Stor motor hjelper ikke stort om man får sleng, da forværrer man bare slengen. Det er ved høge hastigheter man får fortere sleng.

Menmen: Smak og behag.

 

Uansett. Erfaringer med trekking av vogn med Land Cruiser og Patrol? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Men TS, du sier selv at det er viktig å ha alt riktig på rett tidspunkt. Uansett hvilken bil du har, vil lasting av bil og vogn være langt viktigere enn hva slags bil du kjører.

Ting du laster i vognen har lett for å flytte på seg i vanskelige situasjoner, noe som ikke er gunstig i en sleng. Last tunge ting i bilen, dersom det er mulighet for det.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke en stor suv, men det er det tryggeste å trekke ei 720 med, derfor vil jeg ha en suv. Stor motor hjelper ikke stort om man får sleng, da forværrer man bare slengen. Det er ved høge hastigheter man får fortere sleng.

Menmen: Smak og behag.

 

Uansett. Erfaringer med trekking av vogn med Land Cruiser og Patrol? :)

Du tar altså feil, det blir ikke tryggere å trekke den 720-vogna med en SUV enn med en god personbil.

 

Jeg kan legge til at jeg selv har rettet opp en slik sleng ved hjelp av motorkraft (jeg har en tendens til å kjøre relativt motorsterke biler), men jeg har også rettet opp en heftig sleng ved hjelp av pulserende bremsing til riktig tid (langt vanskeligere)

 

Min trekking av vogn er stort sett på krevende vinterføre, det er da du virkelig får utfordret deg selv, bilen og vogna :)

 

 

Som sagt, har kjørt Citroen C5 med Hobby 610 i gode tider, o har opplevd at vognen svaier i høgere hastigheter, samt blir ustabil. En gang vognen har slengt litt over i andre kjørebane. Men ellers har jeg sett på og hørt erfaringer fra min far.

Hvis du opplever at vogna svaier og blir ustabil er dette noe du vil oppleve uansett trekkvogn, dette er nemlig et resultat av for høy hastighet for den aktuelle ekvipasjen.

Årsaken til at dette blir for høy hastighet kan være så enkel som at du har feillastet vogn (for lite kulevekt for eksempel).

 

 

Når jeg laster tunge ting i vogn lastes det fornuftig, selvfølgelig. Det stroppes fast, slik at det ikke har en stor mulighet for å flytte seg. Samt at man pakker slik at det blir stabilt, riktig vekt, osv. Det vet jeg er viktig :)

Men du kjører jo alene, hvor mye klarer du egentlig å dra med når du skal på campingtur alene?

 

Jeg sliter enda litt mer med å forstå poenget i å ha en vogn på over 7 meter om man er alene på tur.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tryggere om man blir dratt av veien, SUVer er tyngre, og holder lettere på vognen, enn en stasjonsvogn. Det er ihvertfall min erfaring, og min fars.

 

Vet det er vanig at vogna svaier, men siden du spurte om erfaring, så nevnte jeg det.

 

Jeg kjører alene ja, men man har fortsatt et tungt fortelt, teltstenger som veier mye, grill, utemøbler, osv. Det veier endel bare det.

Og hvis du har vanskelig or å forstå at jeg vil kjøre med 7 meter vogn, så må du nesten bare forstå det, jeg liker å kjøre med stor vogn. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det hjelper jo lite at bilen veier mye når bilen har kjøreegenskaper som en traktor.

Men hvis du er av den oppfatning av at store biler er beste å slepe vogn med, så stoler du kanskje mer på bilen. Som igjen gjør at du kjører med sikkert.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...