Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trekkbil til campingvogn - Hjelp?


Anbefalte innlegg

Skal snart gå til innkjøp av ny større campingvogn på 2000kg og da trenger jeg en bedre bil. Men er veldig usikker på hva som er en god trekkbil til en billig penge.

 

Budsjettet ligger på 130000kr +/-

De jeg har kommet opp med:

 

Toyota Land Cruiser, 1999mod, 285000km, 116000kr

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49538320

 

Nissan Patrol, 2000mod, 289000km, 135000kr

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47574897

 

Volvo XC 90, 2003mod, 245000km, 132000kr

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49129522

 

BMW X5, 2001mod, 249000km, 126000kr

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48727826

 

Hovedsaklig er kravet at det er slitesterk motor og girkasse som tåler campingvogn og et par hundre(tusen) kilometer framover, med jevnlig service og skifting av deler.

Jeg lar meg ikke skremme av høye kilometertall, har allerede en Citroen C5 som snart runder 450000km på tellern med samme motor og girkasse, ei heller ikke mye med påkostninger.

 

Jeg er godt forberedt på dyre kostnader, vet veldig godt at det er et risikoprosjekt. :)

 

Takk for alle innspill på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mercedes E-klasse er et godt alternativ.

Alle E-klasse stasjonsvogn med originalt tilhengerfeste kan trekke 2100kg.

 

Selv trekker jeg vogn med min E-klasse hver vinter, og gjør da unna snaut 100 mil på en langhelg.

Forrige vogn var en Kabe 590 Safir XL elns, fra midt på 80-tallet.

Den ble pensjonert i vinter (gikk i oppløsning), og er nå byttet ut med en Cabby 582 GLX elns fra ca samme tid.

 

Diverse ZF-automatkasser har jeg NULL tro på at holder til bilen har gått 4-500kkm forresten.

 

Skal du først gå for SUV vil jeg mene at ML må være et godt alternativ, Mercedes kan automatkasser.

Lenke til kommentar

Alle dine eksempler er noen skikkelige utgiftsbomber. Spesielt X5 og XC90. De to andre eksemplene dine kan man komme greit unna med om man skrur selv, og hvis du skal ha bilen en stund så bør du være flink til å sveise rust også.

 

Jeg mener at en S211 er det beste kjøpet du kan gjøre med ditt budsjett. Hvis du kan strekke deg ørlitegrann så bør du absolutt ta en titt på denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49494066

Det var en utrolig bra pris, men går nok an å prute litt mer på den også.

 

I 2005 fikk 211 med 6 sylindret diesel motor nye og oppgraderte motorer og 7G-tronic, det er en 7-trinns girkasse. E280 CDI er en E320 CDI motor med redusert effekt. Motorkoden er den samme, bare at på E280 så er den etterfulgt av RED som antageligvis står for REDUCED.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tviler på at E-Klasse kommer til å slite med vognen din. Onkel har en Cabby på syv meter med en aksel, og trekker den uten problemer med en Superb med firehjulstrekk og manuell kasse.

Pass på at bilen ikke blir for høy, slik at vogna slår ned i bakken med baken.

Lenke til kommentar

Tror heller ikke du skal være redd for å trekke en slik vogn. En kumpis av meg har en Kia Sportage som trekker en Hobby 720 som røyk. Og han er storfornøyd med den kombinasjonen.

E-klassen er jo smått legendarisk som vogntrekker så der skal du iallefall ikke være nervøs for å la den ta på seg oppgaven.

Lenke til kommentar

E-klasse er uaktuelt når man skal trekke vogn alla Hobby 720, bilen skal "eie" vogna og ikke omvendt. :)

...Eller noen med erfaring med 720 og E-klase?

 

Så du tror disse liksomlastebilene er bedre?

Du vet rett og slett ikke hva du prater om...

Jeg trekker rett som det er drøyt 2 tonn biltransporthenger, det hender jeg trekker en liten gravemaskin, og jeg trekker altså campingvogn under særdeles krevende forhold (vinter, snø, is, trange småveier)

E-klasse ble valgt mye som en følge av at den kan trekke en skikkelig tilhenger uten problemer.

Det er en S211 jeg har.

Lenke til kommentar

Jeg er bare litt skeptisk på hva som skjer om en så stor vogn begynner å vingle og mister kontrollen, med en så liten bil som trekkbil. Min magefølelse sier meg at vogna kommer til å ta over styringa. Jeg har ikke noe skepsis på at E-klassen klarer det, men jeg tenker sikkerhet. Har selv sett kreftene i en så stor vogn nesten dra en Caravelle ut av veien, og det var ikke et hyggelig syn, og kunne blitt et mye værre syn...

 

I all hovedsak er jeg bare skeptisk på sikkerhet. Om bilen klarer det, at det er en god trekkbil, hvordan det er å trekke, etc, trur jeg på at er bra, og virker som en god trekkbil. :)

 

Angående rust: Hvordan er det på E-Klasse? Har dog planer om å tectylere bilen.

Lenke til kommentar

Om vogna begynner å vobble så tror jeg den en feil lastet. Eller det vil si, jeg er overbevist om at den er feil lastet. På Hobby 720 gjelder det å tømme vanntanken før start og så legge teltet over hjulene med tyngden forover og da tror jeg du unngår ubehageligheter. Den er uansett bra stabil pga. boggie hjulene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

211 er kjempe bra for rust. Er ikke uvanlig at rust kan forekomme på bakluka på S211. W211 (sedan utgave) har ikke dette problemet da koffertlokket er i aluminium.

 

På alle 211 er panser og forskjermer i aluminium. Mens bakluke på S211 er i stål og koffertlokk på W211 er i aluminium. Dette er vel mer rustpreventivt enn vektsparing antar jeg.

 

Etter skandalen 210 (forgjengeren til 211) som hadde enorme rustproblemer ble det mye strengere rustgaranti som gjelder. I år ble den enda bedre, da man slipper å benytte merkeverksted for å få sjans til å få rustproblemer dekket. Les mer her: http://www.tv2.no/underholdning/broom/mange-bileiere-faar-bedre-garanti-4189669.html

 

Om du skal titte på bilen, sjekk likevel for bobler/rust ved sprekken mellom bakskjerm og bakfanger.

Lenke til kommentar

Jeg er bare litt skeptisk på hva som skjer om en så stor vogn begynner å vingle og mister kontrollen, med en så liten bil som trekkbil. Min magefølelse sier meg at vogna kommer til å ta over styringa. Jeg har ikke noe skepsis på at E-klassen klarer det, men jeg tenker sikkerhet. Har selv sett kreftene i en så stor vogn nesten dra en Caravelle ut av veien, og det var ikke et hyggelig syn, og kunne blitt et mye værre syn...

 

I all hovedsak er jeg bare skeptisk på sikkerhet. Om bilen klarer det, at det er en god trekkbil, hvordan det er å trekke, etc, trur jeg på at er bra, og virker som en god trekkbil. :)

E-klasse er ingen liten bil, det er en stasjonsvogn med en lengde på ca 485cm.

Egenvekten er fra drøyt 1600 til ca 1900kg på disse bilene.

 

Hvorfor tror du det er bedre med høyt tyngdepunkt når tilhengeren begynner å slenge? Da er faktisk en bil med lavt tyngdepunkt helt gull!

 

Skal du først ha en stor bil til å trekke vogn må du for all del gå for en skikkelig stor bil, ikke noen liksomlastebil som XC90 og X5.

De to andre du har listet opp er bedre alternativer, men de har jo kjørekomfort som lastebiler da..

 

 

Om vogna begynner å vobble så tror jeg den en feil lastet. Eller det vil si, jeg er overbevist om at den er feil lastet. På Hobby 720 gjelder det å tømme vanntanken før start og så legge teltet over hjulene med tyngden forover og da tror jeg du unngår ubehageligheter. Den er uansett bra stabil pga. boggie hjulene.

Feillasting er som regel årsak til at tilhenger begynner å vobble ja, dessverre er det slik med toakslede tilhengere at det ofte er vanskelig å få bra nok kuletrykk til å kjøre trygt..

 

Hobby 720 har vel egentlig ikke boggie den heller, men to aksler ut fra hva jeg har fått med meg.

(Boggie-oppsett betyr at det er felles forankring til vognens ramme for de to akslingene, toakslet betyr at de har hver sin forankring til ramma)

 

Alt kan skje i trafikken, og selv med riktig lastet vogn kan man få vogna ut av kontroll ved feks brå unnasving for elg, eller annet som gjør at man kan få vogna ut av kontroll. Da vil jeg være sikker på at det er bilen som eier vogna, og ikke vogna som drar bilen avgårde.

Hvis du hadde sett min kjøring med disse vognene og tilhengerne jeg kjører med ville du forstått at det er E-klassen som eier vogna :)

 

Greit nok, både Kaben og Cabbyen veier vel bare drøyt 1500kg.. Kaben har et heftig antall ganger kommet sideveis gjennom svingene på diverse veier, og bilen har alltid hatt kontrollen :)

 

211 er kjempe bra for rust. Er ikke uvanlig at rust kan forekomme på bakluka på S211. W211 (sedan utgave) har ikke dette problemet da koffertlokket er i aluminium.

 

Om du skal titte på bilen, sjekk likevel for bobler/rust ved sprekken mellom bakskjerm og bakfanger.

Vel, kjempebra er de ikke.

Det er noen steder 211 ruster, og i tillegg til koffertlokk på stasjonsvogn er hjulbuene bak bra utsatt for rust.

Det er heller ikke uvanlig med rust nederst i døråpningen for bakdørene, da helt bakerst.

Lenke til kommentar

Jeg kjører for tiden en Citroen C5 med en Hobby 610, som veier 1500kg totaltvekt, greit nok å kjøre, stabilt, og klarer å holde den fin på veien, lett å rette opp, osv. Har kjørt en tur med en nyere Land Cruiser og 720, en drøm å kjøre med, dro godt. Stabilt og holdt seg på veien.

 

Er ikke tyngepunktet jeg tenker på, men tyngden på bilen, den skal gjerne veie mer enn vogna fullastet, da har man en skikkelig og trygg bil etter min mening.

Endret av KontorPult
Lenke til kommentar

Jeg kjører for tiden en Citroen C5 med en Hobby 610, som veier 1500kg totaltvekt, greit nok å kjøre, stabilt, og klarer å holde den fin på veien, lett å rette opp, osv. Har kjørt en tur med en nyere Land Cruiser og 720, en drøm å kjøre med, dro godt. Stabilt og holdt seg på veien.

 

Er ikke tyngepunktet jeg tenker på, men tyngden på bilen, den skal gjerne veie mer enn vogna fullastet, da har man en skikkelig og trygg bil etter min mening.

Jeg forstår at det ikke er tyngdepunktet du tenker på, for det har du fullstendig glemt.

 

Når du først har problemer er en lavere bil med personbilegenskaper å foretrekke, frem til dette kan disse halvlastebilene ha sine fordeler.

 

E-klasse er og blir et av de aller beste alternativene, de er nok tyngre enn de fleste vognene også i praksis..

Kjøper du en 320 eller noe sånt, gjerne med 4Matic i tillegg har den en oppgitt vekt på rundt 1900kg, ofte veier de 100-150kg mer enn oppgitt.

Lenke til kommentar

Ble litt sent svar, menmen. Saken er at vogna blir ofte fullastet da man skal ha med seg telt og teltstenger, dyner,puter,tallerkner,bestikk,utemøbler, grill,osv,osv.. Da blir den tung, og om da vogna veier 2T og bilen 1,9T blir vogna tyngre, det er det jeg tenker på, og da vil vogna dra bilen av veien ved en eventuell sleng, fordi tyngden fra vogna drar mest. Det er det jeg er spektisk på. Tyngdepunktet er greit, forstår det, men vekta har faktisk mer å si.

Lenke til kommentar

Jeg tror du konstruerer et problem du i praksis veldig skjeldent kommer opp i. Jeg har noen år bak meg med forskjellige vogner og biler på ferie. Riktignok bare på sommerføre men jeg har aldri opplevd det problemet som du beskriver. Mulig jeg ikke kjører slik at det skal oppstå men farstgrensen med henger er fremdeles 80 i Norge, og i de fleste veiene i utlandet, og da skal du kjøre veldig aggressivt for at hengeren skal ta av.

Og om vogna skulle få sleng så virker kraften rett frem sterkere en sideveise krefter. Jeg forutsetter da at du er i fart fremover siden det er vanskelig å få sleng når man står i ro. Selvfølgelig kan du forsterke slengeffekten til vognen ved å bremse, men selv da tror jeg det skal mye til for at vognen drar bilen av veien siden bilen enda er i fart fremover og da vil dra vognen inn i samme spor.

Selvfølgelig kan vognen tippe over og da dra bilen med seg, men da har du nok passert en masse grenser som vanlige sjåfører vil vegre seg for å bryte. Og da er det ikke vogna sin skyld at du drar av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...