ExuZ Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 (endret) Hovedsaklig bruker jeg pcen til å spille battlefield 4, og jeg ser for meg å spille de kommende versjonene av det med en oppgradering. Pcen jeg har i dag var for dårlig til bf 4, og fikk derfor et nytt skjermkort i høst. Desverre hadde ikke det helt den effekten jeg håpte på, og klarer rundt 40 fps, ca 10 mer enn med 2x ati 5770 som jeg hadde fra før. En ting som er litt rart med dagens oppsett er at når jeg sjekker minnet i cpu-z så står slot 1 og 3 oppført som pc 8500 minne mens slot 2 og 4 står oppført som pc 10600. Usikker på hvorfor men sjekket alle minnemodulene og det står pc12800 på alle. Jeg har fått igjen penger på skatten, men har ikke lyst til å bruke mer enn nødvendig. Tenker maks 8000, med mindre noen har geniale forslag. Jeg skal også ha en htpc, så om jeg kjøper mye nytt så kan det meste fra den gamle pcen gjenbrukes der. I dag har jeg denne pcen AMD Phenom x4 955 GIGABYTE GA-890FXA-UD5 DDR3 AM3 ATX 2x CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL8 (2X2GB) Gigabyte Radeon R9 280X 3GB GDDR5 sdd + 3hdd for lagring Alternativ 1: kjøpe ny prosessor, feks AMD A10-7850k. Da slipper jeg unna med en billig oppgradering, men føler litt jeg står i fare for å spare meg til fant. Jeg får heller ikke noe særlig med deler til htpc, så må da vurdere å kjøpe en intel NUC (så ut som et ok tilbud) Totalkostnad: ca 3500 Alternativ 2 Ta utgangspunkt i spilleren men skrelle vekk unødvendige ting. Det som er nødvendig: Asus Maximus VII Ranger Cooler Master Hyper 212 Evo Cooler Master V650S Fractal Design Define R4 Intel Core i5-4690K Kingston DDR3 HyperX Beast 8GB 2400 MHz Eventuelt kan jeg dobble til 16gb minne, eller kanskje spare noe på et billigere hovedkort? Her er jeg litt usikker. totalkostnad: ca 5500 Oppsummering: Alt 1: Billig, og støtter underdogen amd Alt 2: kraftigere og bedre rustet for morgendagen. Hva ville dere valgt? Endret 26. juni 2014 av ExuZ Lenke til kommentar
weebl Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Nå skal jeg være ærlig å si at jeg har ramlet av lasset med tanke på generasjoner og modellnavn på prosessorfronten helt hos AMD men det spørs om CPU er problemet her ja, har du sett på CPU last under spilling?forresten så er vel 7850k på socket fm2+ mens hovedkortet ditt er am3+?Nå er jo Hovedkort, RAM og CPU allerede rundt tre år gammelt så om du nå så kjøper en nyere og kraftigere CPU så vil du nok ganske fort bli akterutseilt igjen ytelsesmessig så jeg ville i alle fall ha bytta ut HK, RAM og CPU i en nyere generasjon. 1 Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Alternativ 2 er jo klart best, og mye mer framtidsrettet. Med skjermkortet du har og resten av delene i det alternativet har du god pc over lengre tid. 16gb ram er ikke nødvendig, men kjekt hvis du kan ta deg råd. Jeg kjøpte nettopp ny, med da et billigere hovedkort, og 16gb ram istedenfor. Men det blir jo et valg du må ta selv. Med alternativ 1 vil det løse problemet ditt idag, men spørs hvordan ting blir om et år f.eks. Det vil ikke bli et problem med alternativ 2. Har du penger til det er det jo ingen tvil om hva du burde gå for. 1 Lenke til kommentar
jonny Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Er A10-7850K noe raskere enn Phenom II X4 955 da? Jeg ville overklokka prosessoren hvis du ikke har gjort det (kjøp en ny CPU-kjøler hvis den du har er for svak), og forsikret meg om at minnet kjører på 1600 MHz før du evt. går til innkjøp av nytt utstyr. 1 Lenke til kommentar
ExuZ Skrevet 27. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2014 Takk for svarene Weebl: Du har rett, prosessoren passer ikke på hovedkortet mitt. cpu lasten er rundt 90-100 når jeg spiller. En annen ting som jeg ikke har nevt i første posten er at pcen yter like bra eller bedre på high/ultra som på low. (målt etter fps) Fiskerdigg: Hvilket hovedkort gikk du for? jonny: Overklokking er definitivt en mulighet: Jeg har en kraftigere kjøler en boxed, men jeg husker ikke hvordan jeg stiller fsb optimalt mot minnehastigheten. Spesielt siden jeg ikke er helt sikker på om minnet yter som det skal på hovedkortet. Byttet plassering på minnemodulene, men fortsatt slot 1 og 3 som ikke yter 100% Jeg har allerede skrudd opp multipleren noe, så prosessoren yter 3500Mhz Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 (endret) BF4 flerspiller er veldig CPU-avhengig. http://www.sweclockers.com/image/diagram/4972?k=e8aa42172467cb2cd80bf9b990a30284 Du vil tjene mye på å oppgradere CPU, da Phenomen ikke akkurat er state of the art lenger. Og ja, selv om A10-7850k hadde passet, som den nevnt ikke gjør, er ikke oppgraderingen allverdens. Disse prosessorene er laget med (relativt) sterk integrert GPU, mens CPU-delen ligger en del bak f.eks storebrødrene i FX-serien. Overklokke kan du jo også gjøre, men du vil vel iofs ikke se den helt store økningen. Endret 27. juni 2014 av Smirnoff 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 BF4 flerspiller er veldig CPU-avhengig. http://www.sweclockers.com/image/diagram/4972?k=e8aa42172467cb2cd80bf9b990a30284 6 FPS høyere middelverdi på en prosessor som er mer enn 6000 kroner dyrere (4960X VS 4670K). Det er passe sykt .. Til TS: Bruk ca. 2500,- på et billig Z97 hovedkort og en 4690K prosessor. Så er du good to go. 1 Lenke til kommentar
ExuZ Skrevet 27. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2014 Takk for alle tipsene, nå er ny pc bestillt. Det ble:4690K, ASUS Z97-K, 16gb minne pluss kabinett strømforsyning og Cooler Master Hyper 212 Evo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå