Gå til innhold

Er religion eit samfunnsproblem?

Anbefalte innlegg

Personlig trur eg verden hadde vert ein bedre plass å leve uten religion, men det er min personlige oppfatning.

Eg meiner ikkje at religion er roten til alt vondt, men det er da roten til masse vondt. Og det er ikkje snakk om enkelttilfeller lenger, ser nesten ukentlig om selvmordsbombere i midtøsten, og eg kan ikkje tenke meg andre grunner til å utføre ein slik handling enn å vere drevet av sin religion. Ekstreminister liker eg å kalle dei.

Dette var på ingen måte meint som at religion er bare krig og uro. Mange kristne eg kjenner er gode mennesker osv, men det er når det blir religionkultur-kollisjon det går galt. Når religiøse fra land der de tror på Islam, eller we religion kjem til Norge som er ganske kristent-rettet (KrF i regjeringen osv) og skal fortsette å føre sin kultur og religion. I sine heimland reagerer ingen på om ein far dreper sin datter fordi ho ikkje vil tvangsgifte seg, men dette er jo særdeles uhørt her i Norge og medfører hard straff. Du kan ikkje sei at det er kulturkollisjon fordi æresdrap grunner i religion.

Bush har sagt det som psilocybe quoter og eg har sett taler der han sier "We will win this war against terror with the help from God". Ta Hitler, som drap 6 millioner jøder.

Og Bin Laden trur eg det var erklærte Jihad, hellig krig mot vesten eller USA. Og eg ser stadig fjeset til han Ho...Ho..Hossan(?), glemte navnet i farten, uansett, han er leder for ei religiøs gruppe i midtøsten. Og det er jo slike grupper som faktisk inrømmer at de står bak bombeaksjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når religiøse fra land der de tror på Islam, eller we religion kjem til Norge som er ganske kristent-rettet (KrF i regjeringen osv) og skal fortsette å føre sin kultur og religion. I sine heimland reagerer ingen på om ein far dreper sin datter fordi ho ikkje vil tvangsgifte seg, men dette er jo særdeles uhørt her i Norge og medfører hard straff. Du kan ikkje sei at det er kulturkollisjon fordi æresdrap grunner i religion.

Oh really? Du påstår altså at æresbegrepet (som er drivkraften i æresdrap) ikke ville ha oppstått hvis det ikke hadde vært for religion? Jeg tror kanskje det er en smule mer komplisert enn som så. Arrangerte ekteskap er mer av praktisk art enn noe annet. Det handler om økonomi og opprettholdelse av tradisjoner. Religion kommer selvfølgelig inn i bildet, men er langt i fra den eneste faktor.

Så... stammer æresdrap fra religiøst regelverk, eller er det det religiøse regelverket bygd rundt den eksisterende tradisjonen? Hva kom først? Æresdrap eller religion?

Tror ikke du finner mange islamske ledere som hevder at Koranen påbyr æresdrap. Dog har du kanskje rett i en ting. Det at religion kan brukes som middel til å forsterke tradisjoner (som vi kanskje helst skulle sett oss foruten), kan nok ses på som en uting. Tror man imidlertid at religion er eneste opphav til diverse problemer, ignorerer man at en god del mennesker/kulturer er ganske så tradisjonsbundne.

Lenke til kommentar

Det som er hovedpoenget i de fleste religionene er jo ikke å utrydde flest mulig andre religioner.

I kristendommen for eksempel, er et av de mest sentrale stikkordene kjærlighet. Det første jeg som kristen gjør for å få andre til å skjønne hvor veien går, er ikke å fly et-par fly inn i bygninger i uniten.

Tror ikke det handler så mye om religioner, det som f.eks. skjer i Norge, det er vel mer kultur (som det har blitt nevnt en god slump ganger). Men det er vel klart og tydelig at mange strider har utspring i religionsuenigheter.

Det går an å gjøre noe en ting på tre måter: Du kan bruke den, misbruke den eller la være å bruke den. Jeg mener at de som "lager" kriger pga. religion har misforstått en god del, for de verdiene som de store religionene står for, har lite med krig å gjøre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...