Zeph Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Eg ser ukentlig om drap her og der, og sjølv om det ikkje blir sagt så er det som oftest religion inn i bildet. Såg ein dokumentar på TV2 om ein skule i Oslo som hadde 80% med 2 morsmål, og jentene på den skulen fikk ikkje lov til å snakke med reporterene fordi brødre, fettere, onkler, fedre sa at de ikkje fikk lov til det. Dette ligger jo langt bak i religionene, men blir det eit problem når slike situasjoner kommer i dagens lys he i Norge? Der jentene har heilt andre holdninger og får lov til det de vil på lik linje med guttene. Desse krigene i midtøsten også, det ligger som oftest religion i grunnen. Ta Jihad, hellig krig som eit eksempel. Eg er personlig ikkje-religiøs (ateist?aetist?), men har følelsen av at når religioner krasjer blir det store saker ut av det. Når folk er villig til å ta selvmord for å detonere ei bombe midt i eit folkehav så må det vere noko som driver de. Det er jo fleire saker i Norge og Sverige med fardatter forholdet som tyder på at noko må vere galt. Når fedre dreper sine døttre fordi de har norsksvensk kjæraste. Og dersom eg ikkje har totalt feil oppfatning så er det religion som er konflikten. I sine respektive land er ikkje det så stort problem fordi det er likt for alle, og ingen tør å stå imot, mens når de kjem til Norge så ser de jo såklart norske jenter gjøre kva de vil og kle seg hvordan de vil. Eg respekterer de som er religiøse og kler seghandler av fri vilje, men det er personer der ute som ikkje har noko behov for religionen. Eg såg ein film som heiter East is East og den viste dette forholdet ganske bra synest eg, den var kategorisert som komedie, og den hadde morsomme punkt, men eg synest den viste det ganske bra. Det var om ein familie med 6-7 barn der faren var sterkt religiøs og hadde klare tanker om hvordan barna hans skulle få det. Han skulle bestemme ektefeller osv.... Kva synest dere andre om religionen og samfunnet? Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Eg ser ukentlig om drap her og der, og sjølv om det ikkje blir sagt så er det som oftest religion inn i bildet. Uff nei, æresdrap og lignende er forårsaket av kulturkollisjon, ikke religion. Må det være mulig å heve seg over dette med religion snart. Såg ein dokumentar på TV2 om ein skule i Oslo som hadde 80% med 2 morsmål, og jentene på den skulen fikk ikkje lov til å snakke med reporterene fordi brødre, fettere, onkler, fedre sa at de ikkje fikk lov til det. Sure. Så dette forbudet stod ikke i Koranen? Greit. Dette ligger jo langt bak i religionene, men blir det eit problem når slike situasjoner kommer i dagens lys he i Norge? Der jentene har heilt andre holdninger og får lov til det de vil på lik linje med guttene. Ja, helt riktig. Kul-tur-koll-i-sjon. Slik uttaler man det ordet. Desse krigene i midtøsten også, det ligger som oftest religion i grunnen. Ta Jihad, hellig krig som eit eksempel. Hva i Herrens navn er det du rører om? "Disse" krigene i midtøsten? Er det _kun_ palestinernes frigjøringskamp du prater om, eller har du _ett_ annet eksempel? Dessuten er _ikke_ den konflikten "Jihad". Hvis du ønsker å diskutere "Jihad", kom med _ett eneste_ eksempel på når "Jihad" ble erklært sist. Eg er personlig ikkje-religiøs (ateist?aetist?), men har følelsen av at når religioner krasjer blir det store saker ut av det. Yeah, men undertrykkelse og konflikter mellom ideologier fikser mer kvalm i det lange løp. Nord-Irland og 2. Verdenskrig dasker fint inn i skallen min akkuratt nå. Når folk er villig til å ta selvmord for å detonere ei bombe midt i eit folkehav så må det vere noko som driver de. Uh-hu, stikkordet her er "undertrykkelse". Forestill deg et knøttlite sekund hvordan det er å være _d'rittfattig_ i hele livet, og kun slippe ut av huset ditt 4 timer i uka fordi portforbud gjelder resten av tida. Tror nok også jeg hadde klikket litt på det. Hadde jeg i tillegg levd under presset av at fremmede mennesker stjal landet mitt bit for bit (samt masse annet), da hadde jeg hatt nemma problema med å sprenge meg selv i fillebiter så lenge jeg kunne tatt med meg en gatekro i slengen.* Og dersom eg ikkje har totalt feil oppfatning så er det religion som er konflikten. Det har du. ..mens når de kjem til Norge så ser de jo såklart norske jenter gjøre kva de vil og kle seg hvordan de vil. Ja. Hege Storhaug har skrevet endel bøker om "feminisme og pakistanere og sånt". Kva synest dere andre om religionen og samfunnet? Jeg synes vel at den ultra-ortodokse jødedommen medfører at mange liv går tapt i palestina og de okkuperte områdene. Når det gjelder den fundamentalistiske kristendommen i amerika, er det trist å se at dem blander religion, militær, og statstyring, som fører til at dem til stadighet velger konflikter (i land med rike naturressurser) fremfor konfliktløsning, Shinto har vel ikke laget noen problemer siden 1945, Islam... hum. Opplys meg. * Skal man kunne uttrykke støtte for statsstyrt terrorisme på dette forumet, må det også være rom for å uttrykke støtte for "dugnadsarbeid"-terrorisme. Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Jeg mener personlig at det ikke er noe galt i religion(hverken kristendommenm islam eller andre), men det er når man misbruker sin religion eller beskytter seg bak den at det blir feil! Se på Al-qaida, palestinerne, Israel og Bush jr. ikke minst! Dette er alle eksempler på misburk av deres religion på det sterkeste, noe som igjen er med på å gi religionen et dårlig rykte, etter min mening, men de om det! Både kristendommen og islam er fredsoppfordrende religioner (kom ikke og si noe annet) men det er igjen snakk om fundamentalister på begge sider som tolker sine hellige bøker bokstavelig der de vil, og gir blaffen i resten bare de får frem sitt synspunkt på saken (Misbruk!) Når det kommer til andre ting som blandt annet kvinneundertrykking, æresdrap o.l. så kommer mye av dette grunnet kulturen, men man skal også huske på at kulturen i mange av disse områdene/landene er islamsk (store deler) og religionen spiller inn en stor del her (Se bare på Iran) Ville verden vært ett bedre sted uten religion? Det vil jeg tro, men det kan desverre aldri bevises! Men som sagt, det er og forblir misbruk av religioner som er det største problemet og ikke religionen i seg selv! Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Er helt enig. Jeg mener religion er farlig, og at religion holder oss tilbake som art. Tenk hvilke høyder vi kunne nå, dersom vi bare kunne legge religion bak oss, og innse at vi alle er ganske så like(verdige)! Det er på tide å legge fra seg den suttekluten som religion er. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Desse krigene i midtøsten også, det ligger som oftest religion i grunnen. Ta Jihad, hellig krig som eit eksempel. Hva i Herrens navn er det du rører om? "Disse" krigene i midtøsten? Er det _kun_ palestinernes frigjøringskamp du prater om, eller har du _ett_ annet eksempel? Dessuten er _ikke_ den konflikten "Jihad". Hvis du ønsker å diskutere "Jihad", kom med _ett eneste_ eksempel på når "Jihad" ble erklært sist. Osama og co. erklærte da Jihad mot Vesten? Eller tar jeg feil? Nå er nå ikke Osama og co. offisielle talsmenn for noe som helst, men... Lenke til kommentar
Decline Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 og Bush & co. erklaerte korstog mot islam...mer eller mindre Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 (ateist?aetist?) Det heter ateist Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Religion = Krig En vakker dag vil verdensmaktene ta bort all religion i sitt siste forsøk på fred Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 En vakker dag vil verdensmaktene ta bort all religion i sitt siste forsøk på fred Er det foer eller etter dem har fjernet naturressurser, forskjeller mellom folkegrupper, samt oekonomi? Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Vel, fjerner de religionen er de på god vei til fred. At enkelte land ikke hadde så god økonomisk sans for mange herrens år siden kan man gjøre lite med. Noe har med slave handel og noe med religion. Slett all relgion i et u-land, hiv inn noen amerikanske eller skandinaviske ledere å start på nytt! At vi og andre land sender penger er via u-hjelp er bare tull. Vedder på at en god del av de pengene går til våpen, desverre.. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Tror ikke religion noengang blir "fjernet". Desverre. Alt for mange mennesker må ha noe å tro på (les: overlate skyld og ansvar til). Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 og Bush & co. erklaerte korstog mot islam...mer eller mindre Saklig argument ja. Ja, for USA utrydder alle muslimer i Irak nå, yup. Og Bush har spesielt sagt at kristne er bedre enn muslimer, og at muslimer på dø, yup... Mer eller mindre? Ehm, mindre. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Religion er ikke noe annet enn overklassens undertrykkings apparat.En fin måte å lede massene på. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Religion i seg selv er ikke farlig, like lite som en hammer i seg selv er det. Den blir først farlig i det den misbrukes. Man får imidlertid IMO et problem den dag man skal fjerne alt som _kan_ misbrukes. Skal vi eksempelvis forby motorkjøretøy fordi de bare i Norge dreper/lemlester/skader et titalls tusen mennesker i året? Hvor mange det er snakk om på verdensbasis tør jeg ikke tenke på en gang. Tror ikke religion noengang blir "fjernet". Desverre.Alt for mange mennesker må ha noe å tro på (les: overlate skyld og ansvar til). At noen mener å ha funnet en mening med livet, betyr ikke nødvendigvis at de har funnet seg en universell syndebukk. Edit: redigert dobbel negasjon.. negering.. nnngh.. whatever Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Saklig argument ja. More recently I've been quoting Lt. General Jerry Boykin, the deputy undersecretary of Defense under Rumsfeld. About a year ago he was giving a talk with photos taken in Mogadishu - one of the photos had a dark mark over the city. He interpreted it literally, "This is your enemy. It is the principalities of darkness. It is a demonic presence in that city that God revealed to me as the enemy. There was a man in Mogadishu named Osman Atto. He said, "They'll never get me because Allah will protect me. Allah will protect me." Well, you know what? I knew that my God was bigger than his. I knew that my God was a real God and his was an idol. [Other nations] have lost their morals, but America is still a Christian nation." "[They hate us] because we're a Christian nation. We are hated because we are a nation of believers. [Our] spiritual enemy will only be defeated if we come against them in the name of Jesus. I want to impress upon you that the battle that we're in is a spiritual battle. Satan wants to destroy this nation, he wants to destroy us as a nation, and he wants to destroy us as a Christian army." Boykin believes the world is in good hands under Bush, because, "[bush is] a man who prays in the Oval Office. George Bush was not elected by a majority of the voters in the United States ? He was appointed by God." This all plays out in an apocalyptic game that Boykin almost sounds like he's looking forward to, saying, "We in the army of God, in the house of God, and in the kingdom of God. We have been raised for such a time as this. Anyone who puts on the armor of God becomes a target for Satan. Be ready. He will be coming. He'll try to stop you from doing what God wants you to do. But you knew that already. " Rumsfeld says that he won't do anything to stop him, because he doesn't want to interfere with "free speech" ? what he of course ignores is that when a highly decorated general who's getting promoted to higher and higher positions says these things in uniform, he's saying them for all Americans... in effect telling terrorists that, yes, this is a war of Jews and Christians trying to destroy Islam (which I don't believe it is, but Boykin probably does). Og her går vi nok offtopic igjen.. Lenke til kommentar
EC Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Religion er ikke noe annet enn overklassens undertrykkings apparat.En fin måte å lede massene på. Mener du det seriøst? HVOR har jeg hørt det der før? Nå må dere kommunister lære dere nye gloser, gitt! (PS: jeg har intet i mot kommunister som sådan, men er litt oppgitt over de ensformede talemåtene) Anyway: Religion er ikke et samfunnsproblem. Det er, som det er nevnt andre steder i tråden, ekstremister som ødelegger. Nå har jeg ikke lest koranen, men mener bestemt å huske at min religionslærer fortalte at i følge koranen var selvmord ensbetydende med evig pine. I kristendommen går turen "oppover" dersom du dør for din tros skyld. Dersom Islam har noe liknende, kan jeg forstå at enkelte skrullinger tror de gjør Allah en stor tjeneste ved å futte av i en selvmordsaksjon. Dersom min teori stemmer: They'll get much wiser in a split second! :hirr: Det gjelder å plassere skylden der den hører hjemme. I dette scenarioet er det ikke religion, men enkeltpersoner som er problemet. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg mener det seriøst ja. Det er mulig religion i tidligere tider, der man trodde på tre guden og sjø guden og slike ting at det ikke var noe undertrykkingsapparat, men rett og slett frykt for en dårlig avling o.l, men de siste par-tre tusen årene er relligion blitt brukt som undertrykkings apparat. Se på hvor mye makt kirken har hatt, se på bibelen, den er jo det perfekte manipulasjonsverktøy! Det samme gjelder Islam, kanskje i enda større grad! Når det er sagt, så er det mye fint som står i bibelen, det er mange gode leveregler. Jeg har ikke noe imot kristne, så lenge de er bevisst sitt valg og stoler på seg selv i større grad enn bibelen. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 @Psilocybe Er detta virkelig en korrekt gjengivelse av hva karen sa: George Bush was not elected by a majority of the voters in the United States ? He was appointed by God." Jeg trodde i min barnlige uskyld, at folk i denne tiden ikke klarte å gjøre seg selv så subjektivt forenklende. *rister litt på hodet* @yummy Det gjelder å plassere skylden der den hører hjemme. I dette scenarioet er det ikke religion, men enkeltpersoner som er problemet. Amen. Men når det er sagt, bidrar alle ideologier til å opprettholde et reisverk av dogmer. Folk kan da lett benytte dogmer til å understreke ideologiske forskjeller, og dra fordel av det. Ta bare hvordan USA har fått hele verden til å tro at land uten demokrati har illegitime styresett ("regimer" ), samtidig som dem selv ikke har et demokrati i praksis. Ren, skjær utnyttelse av ideologiske spenninger. Som at det er "riktig" i seg selv å gå til krig mot en islamsk nasjon fordi vår nasjon er kristen. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 og Bush & co. erklaerte korstog mot islam...mer eller mindre Bush sa noe sånt som at "This is our crusade" eller noe sånt. Han sa det om krigen mot terror. men tenkte ikke på/visste ikke at korstogene var kriger for å utslette muslimer. Det med Jihad kan jeg ikke nok om, men når det gjelder Osama, Mullah Omar og resten av de som styrte Afghanistan, så hadde størstedelen av disse fått "Korantrening" i flyktningeleirer i Pakistan mens Sovjeterne okkuperte landet deres. Gjett hvem som underviste? Menn som ikke kunne lese, og som bare fortalte det de husket. I de leirene der dette foregikk, ble kvinner og menn holdt adskilt. Da blir det straks mye lettere for en gutt som ikke kan huske å ha sett kvinner å tro på at kvinnene bare eksisterer for å mislede ham fra Allahs rette vei. Det er tydelig at dette ikke har noe med Islam å gjøre, men med noen maktsyke gamlinger som heller vil ha geiter enn damer... Allikevel ble Islam fremstilt som en OND :hirr: religion av medier og statsledere, og mange trodde at krigen mot Afghanistan egentlig var en krig mot Islam. (Noe jeg HÅPER at Bush og administrasjonen hans ikke mente at det var) [Off topic] Når jeg allerede er inne på Afghanistan: Taliban tok makta i 1994. Etter dette knuste de samtlige kameraer, kassettspillere, TV-er o.l. Ingen i verdenssamfunnet reagerte. Så forbød de ALL form for sport og underholdning, og Kabul stadion ble gjort om til et skafott. Ingen i verdenssamfunnet reagerte. Så innførte de den ekstreme Sharija-loven, som bl.a. sier at kvinner må gå med burqa, og menn må ha langt skjegg. Ingen i verdenssamfunnet reagerte. Slik fortsatte det inntill talibanstyret hengte den tidligere presidenten i landet. Bildene fra innsmuglede kameraer gikk verden rundt, men INGEN I VERDENSSAMFUNNET REAGERTE sterkere enn å vifte litt med fingeren. Selvfølgelig måtte det kvinner til, for kvinnedagen i 1998 ble viet de afghanske kvinnenes frigjøringskamp. Da våknet verdenssamfunnet litt. Men hva sa Amerika? Sa de "Oi, de undertrykker folket sitt, vi må stoppe dem!"? Nei, for samme året fant de ut at Afghanistan skjulte Bin Laden (Som i 1998 ble mistenkt for å stå bak bombingen av de to Amerikanske ambasadene i Øst-Afrika. (Kenya og ?)) . Så de bestemte seg for å spe på statsbuidsjettet sitt litt ved å bøtelegge Afghanistan. Dette førte igjen til at Taliban påla bøndene i landet en skatt på 60%! Med tørke i landet var det allerede på kanten til hungersnød. Hva tror dere skjedde? Katastrofe! I månedene før 11.9.2001 var det 2 000 000 interne flyktninger i Afghanistan, og 2 000 000 flyktninger i nabolandene Pakistan og Iran. Men ingen gjorde noe... Det som verdenssamfunnet reagerte på, var sprengningen av de to Buddha-statuene som hadde stått på samme sted i omtrent 2100 år. DA først reagerte samfunnet i resten av verden, men det krevde 3000 uskyldige AMERIKANERE før Verden bestemte seg for å gjøre noe drastisk med situasjonen. Det var nemlig ikke nok med de 15-20 millionene som har lidd av sult i årevis... Dette var vel bare et eksempel på at det ikke er religion som er farlig, men de som vrir og tolker religionene som de selv vil, slik at de kan misbrukes til å feillede et helt folk. [/Offtopic] Når det gjelder selvmordsbombere så sier Koranen noe sånt som at det er edelt å ofre livet for religionen, men at det er selvmord dersom man dør før fienden sin. Og selvmord er en grov og forbudt synd i følge koranen. (Alt det som står om koranen er ikke noe jeg selv har lest, men tatt fra div. bøker om religion, undervisning på skolen etc. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 psilo, fint eksempel på å ta ting ut av en sammenheng. Ja, så vidt jeg vet er det der ekte, men... det er ikke "Bush og Co." som sa det, det var én general... Det er ikke som "Bush og Co" har erklært krig mot Islam. "This is our crusade" Ja. Mot terror ja. Så vidt jeg vet er terror != Islam. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå