Gå til innhold

Fedex og 675 i gebyr

Tempus

Anbefalte innlegg

Mottok en skjorte sendt via Fedex for et par uker siden. Verdien var ca. 380,- kr. Har nå fått en faktura fra Fedex på 675- for 'Toll-/skatteprosessavgift'. Fakturaen nevner ikke noe om mva og toll som jeg hadde forventet å betalt.

Fant avgiften på siden til Fedex: http://www.fedex.com/ancillary/go/service/?pt=cl&lc=en_US&wcc=no&dc=no som heter Post Clearance Entry Adjustment.

Noen andre som har opplevd tilsvarende fra Fedex?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant. Men pakken min ble levert raskt uten noe betydelig opphold i fortolling.

Jeg finner det usannsynlig at jeg ikke blir fakturert for mva og toll, men dette står det ingen ting på fakturaen om så jeg regner nesten med at det kommer en faktura til.

Har sendt e-post til Fedex og bedt de forklare fakturaen, så jeg får vente å høre hva de sier. Aldri opplevd tilsvarende før og jeg bestiller mye fra utlandet. Fakturaen er alltid på mva + evt. toll + et gebyr på 100-200 kr. For denne pakken så har jeg beregnet at det skal være ca. 110 kr i mva + ca. 40 kr i toll (klær). I så fall tar de over 500 i gebyr.

Lenke til kommentar

Sjekk dette: http://www.dinside.no/851150/derfor-vil-du-ha-varen-paa-doren

Jeg har ennå ikke fått regning fra Fedex, har lest at de tar så lite som 80kr i gebyr. Hvor kjapt kom regningen etter at pakken kom på døren? Det er sikkert en måned siden jeg fikk pakken og ingen regning ennå.

Ikke unormalt å ta over 500 i gebyr. Posten har fast sats for varer under 1000 kroner, men andre speditører tar langt mer enn det.

500kr i gebyr er svindel.

Posten tar 135kr for forsendelser under 1000kr. (vareverdi + frakt og forsikring)

270kr for forsendelser over 1000kr.

Lenke til kommentar

FedEX er cunts.

De krevde meg avgift for en fraktfri vare fordi den ikke var spesifisert frakt på og da mente de at de kunne beregne frakta selv og avgiftsbelegge den.

Selvfølgelig sånn at de kunne tjene på å gjøre tollbehandling.

Lenke til kommentar

Her er fakturaen. Noen som klarer å forklare den for meg?

Ikke mye som er spesifisert her, nei :hmm:

Skulle ha stått vareverdi, fraktverdi og moms av dette pluss gebyret til Fedex, dette er bare idiotisk.

Håper ikke jeg kommer ut for dette opplegget.

Tok det lang tid fra du mottok pakken til du fikk denne fakturaen?

Lenke til kommentar

Fikk svar fra Fedex nå. De har trekt kravet.

"Vi kan hermed informere om at vi har avsluttet vår gjennomgang av denne fakturaen, og at vi har valgt å kreditere hele fakturabeløpet og fakturaen har nå intet skyldig restbeløp."

Lenke til kommentar

Venter pakke sendt med Fedex i morra. De er raske, det skal de ha! Men blir spennende å se hva gebyret blir.

Lønner seg hvertfall å klage om du skulle få et eller annen ubegrunnet gebyr de ikke har rett til å ta.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Fikk akkurat den samme fakturaen på 675,- i posten etter levering fra FedEx her om dagen, og ringte dem så snart som mulig.

100% FedEx som har gjort en feil.

I mitt tilfelle hadde avsender sneket seg unna å betale fortolling, noe mange Asiatiske bedrifter gjør, ved å merke forsendelsen "gave" eller andre metoder som å feilinformere om verdier eller innhold i pakkene.

Fortolling er en tjeneste som koster penger avhenge av verdien på pakken, det er også her momsbeløpet blir kalkulert. Alle pakker fra utland med verdi over 200,- (privat gave over 1000,-) (noen unntak) skal fortolles, selv om mange utenlandske bedrifter sniker seg unna (hver gang du slipper å betale moms har noen jukset ;P).

Når bedrifter bruker FedEx er det bedriften som betaler for fortolling, mottaker betaler kun moms + 80,- "momsansvarsgebyr"!

FedEx ville ha en betalingsbekreftelse av meg pr. e-post før pakken kom, noe som bekreftet deres mistanke om avsenderens snusk, og fakturaen på 675,- var et slags "straffegebyr" til avsenderen, som de ved en feiltakelse sendte til meg istedenfor~

Da jeg ringte og oppklarte hørtes det ut som dette ikke er en uvanlig feil, orginalfakturaen skulle jeg se bort ifra, og jeg fikk tilsendt riktig faktura med moms + 80,- som forventet.

Haha, håper dette gjør noen der ute litt klokere :B

Endret av iKnewt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...