Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fartsbot. Spørsmål om personvernslov og klagefrist.

trondtang

Anbefalte innlegg

Hei. 7April i fjor ble jeg tatt i fotoboks. 66kmt i 50 sone. 4200kr og noen prikker. Jeg er da uenig med fartsmålingen og sendte inn klage og forespørsel og å få se bilde. Jeg sendte inn klage og ringte men hørte ingenting. Ingen purring ingenting ikke fakura absolutt ingen reaksjon. Og i dag den 26Juni fikk jeg tilsendt samme type papirer som første gang og jeg hadde mulighet til å klage.

Og ikke noe svar på klagen heller ingen bekreftelse på at de har mottatt klagen som jeg sendte for 14! måneder siden. Hvor lang behandlingstid er det egentlig? Og hva med personvernsloven har de mulighet til å oppbevare bildet lenger en 12måneder?

På forhånd takk.

Mvh Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. 7April i fjor ble jeg tatt i fotoboks. 66kmt i 50 sone. 4200kr og noen prikker. Jeg er da uenig med fartsmålingen og sendte inn klage og forespørsel og å få se bilde. Jeg sendte inn klage og ringte men hørte ingenting. Ingen purring ingenting ikke fakura absolutt ingen reaksjon. Og i dag den 26Juni fikk jeg tilsendt samme type papirer som første gang og jeg hadde mulighet til å klage.

Og ikke noe svar på klagen heller ingen bekreftelse på at de har mottatt klagen som jeg sendte for 14! måneder siden. Hvor lang behandlingstid er det egentlig? Og hva med personvernsloven har de mulighet til å oppbevare bildet lenger en 12måneder?

På forhånd takk.

Mvh Trond

Du har tre muligheter: Vedta, ikke vedta eller en tredje jeg kommer tilbake til under.

Dersom du vedtar et forelegg, er saken opp og avgjort, og saken er rettskraftig, som om det har falt dom i tingretten. Man slipper imidlertid anmerkninger på rulleblad for forenklet forelegg.

Du kan velge å ikke vedta. Vanlig prosedyre er at man blir anmeldt for forholdet. Påtalemyndighet kan velge å ta ut tiltale eller droppe saken, ut fra en vurdering av bevis som foreligger. Ved anmeldelse som fører til dom, vil du få anmerkning på rullebladet, så er en slags utpressing/belønning for å få deg til å vedta på stedet.

Dersom det hadde være annen sjåfør av bilen, ville det ha vært en realistisk mulighet for å slippe ved å nekte. Jeg skal ikke si at det ikke går an, men det hadde vært veldig spesielt om det kun var din bil som var utsatt for en feil ved fotoboksen. Jeg tror ikke du får tilsendt foto, så om du ønsker å se dette, er det vanlig å gjøre det på nærmeste politistasjon/lensmannskontor. Om du mener det ikke er du som har kjørt, vil de finne ut av det raskt. Politiet har ingen interesse av å kjøre en sak hvor det er opplagt at det ikke var du som kjørte. Vær obs på at om annen fører blir tatt etter at du har nektet, kan denne, om han/hun ikke melder seg, bli anmeldt.

En tredje mulighet er dersom forelegget er rettskraftig, kan du søke om benådning. Søknaden om benådning sender du inn via Statens innkrevningssentral etter at du har fått boten, og vil bli behandlet av jurist i det aktuelle politidistriktet. I søknaden argumenterer du som best mulig for hvorfor du bør slippe. Økonomi er ikke tema, men dersom du mener deg feilaktig dømt, eller at feilaktig lovbestemmelser er lagt til grunn, kan det føre fram.

Endret av Cascada81
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...