Pewbz Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Hei folkens! Sitter idag med 2x ReadyNAS 4-bay for lagring, men disse er ikke akkurat "top of the line" nas bokser så de sliter mye med IOPS og høy filoverførings hastighet. Har da tenkt å gå for innkjøp av hjemmesnekret NAS, og det eneste jeg kommer til å beholde er mine eksisterende disker. Men ser for meg at rundt 8-disker i utgangspunktet vil holde da jeg kommer til å oppgradere de minste diskene etterhvert. Ønsker at systemet skal være fleksibelt sånn at jeg enkelt kan ha mulighet til å bytte til bedre hardware om noen år. Samt ekspandere raidet med flere disker i fremtiden. Hva jeg lurer: ----------------------------------- FreeNAS vs unRAID - Hva burde jeg satse på for å få best mulig fleksibilitet med tanke på utnyttelse av lagringskapasitet og redundans? Raid-z? Hovedkort+CPU+ram - Noen forslag til ett oppsett som holder? Har sett på "Asrock C2750" med 16-32gb ECC minne som en kandidat. Kabinett - Viktig at det den er fysisk liten(bor i leilighet), men lydnivå er ikke viktig da den vil stå i en bod. Har sett på "Silverstone DS380" som ett alternativ. Raid controller - Vil jeg trenge det? Fordel og ulemper med software/hardware raid ved bytte av hardware i senere tid? Plex server - mulig å få inn? Hva jeg har av disker: ----------------------------------- 2x WD RED 3TB 2x Samsung Spinpoint F3/F2 1.5TB(husker ikke helt) 4x Samsung Spinpoint F3 2TB Dagens oppsett blir brukt til lagring av film og serier, samt jeg kjører en Plex server på min hovedmaskin. Litt usikker på om jeg vil flytte Plex serveren til nye boksen eller beholde den på den andre maskinen, da det trengs litt cpu kraft for å transkode 1080p materiell. Idag er det maks 2-3 streams samtidig så er litt usikker på hvor mye kraft dette tar. Angående budsjett så vil jeg jo holde det billigst mulig, men rundt 4-6k(uten disker) og mer er mulig visst det er mye å hente på å gå opp ett hakk. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 (endret) Ren nas? FreeNAS og ZFS, trenger ikke raid kontroller, bare HK med mange nok sata porter! Sjekk ut Fractal Design Node serien Endret 26. juni 2014 av MariusJS Lenke til kommentar
weebl Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Tror at dette hovedkortet du har sett på skal duge til transcoding, så uansett ganske badass ut!FreeNAS og ZFS er helt klart å anbefale og da har du som det sies ikke noe behov for raidkontroller.Det som er negativt med ZFS er at du ikke kan øke størelse på et disk pool med enkeltdisker, om du vil f.eks. utvide et pool på 4 * 2tb disker må du da bytte ut disse fire diskene en etter en.Jeg ser ikke noen grunn til at transcodinga skal kreve så groteskt mye ressurser, kjører selv plex på en server med en i5-4670 og den har mye guffe å gå på i alle fall.Det du bør ta hensyn til ved bruk av ZFS er at det er veldig glad i ram, 16gb vil være et minimum til et slikt oppsett, du bør også kjøpe ECC ram så det kan bli en ganske dyr investering men ut ifra personlige erfaringer er ZFS stødige greier og mye enklere å ha med å gjøre enn hardware raid. Lenke til kommentar
jonny Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Hvis du går for ZFS, er det nok mest fleksibelt å gå for RAID10 (flere sett av 2 speilede disker). Det blir enklere å utvide (trenger bare 2 nye disker hver gang, eller bytte ut 2 disker med større disker før du får nytte av den økte plassen). Du "kaster" selvfølgelig bort 50% av diskplassen, det er ulempen. Selv benytter jeg raidz2 (4+2 disker, der jeg kan miste opptil 2 av diskene uten å miste data). Ulempen er at jeg må bytte ut alle diskene med større disker for å øke plassen (en disk om gangen), noe som er tidkrevende og belaster diskene ekstra. Lenke til kommentar
IceHeim Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Du kan vel også legge til et raidset (vdev) til poolen for å øke plassen. Det blir fort like mange nye disker da, for det er anbefalt å legge til et likt oppsett. Lenke til kommentar
jonny Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 En zpool kan bestå av 1 eller flere vdev, data blir "stripet" over alle vdevs. Mister du et vdev, mister du alle data. Det er anbefalt å kjøre like vdevs (samme type vdev og samme antall disker) i en zpool for å få best ytelse. Her er de forskjellige typene vdevs: - enkel disk (ingen feiltoleranse) - speiling (2 eller flere disker, du kan miste N-1 disker, plassen blir like stor som den minste disken) - raidz1 (minst 2 disker, anbefalt 3, 5, 9 eller 17, du kan miste 1 disk og plassen blir like stor som den minste disken multiplisert med N-1) - raidz2 (minst 3 disker, anbefalt 4, 6, 10 eller 18, du kan miste 2 disker og plassen blir like stor som den minste disken multiplisert med N-2) - raidz3 (minst 4 disker, anbefalt 5. 7, 11 eller 19, du kan miste 3 disker og plassen blir like stor som den minste disken multiplisert med N-3) Et vdev med enkel disk eller speiling kan du utvide med en ekstra disk når som helst for bedre sikkerhet (men du får ikke mer plass) eller redusere med en disk helt til du ikke lenger har speiling og dermed heller ingen feiltoleranse. Med raidz kan du ikke endre antall disker etter at vdev'et er opprettet (du kan imidlertid f.eks. opprette et raidz2-vdev der 1 av diskene er en null-device, slik at du kjører med en for lite disk og redusert feiltoleranse for så å senere legge til den manglende disken). Lenke til kommentar
Pewbz Skrevet 27. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2014 Takker for svar så langt, men hvilket type raid jeg skal gå for er fortsatt ett lite problem. Jeg hadde som plan å kjøpe inn 3x 3TB disker og sette de inn i nye NASen. Og så overføre filer fra gammel NAS til ny sånn at mine gamle harddisker blir tomme sånn at jeg får brukt de i den nye serveren. Dette må gjøres 2 ganger da jeg har 2 eksisterende NAS med 4-disker hver, og vil gjerne bruke disse diskene. Totalt tenker jeg 8-10 disker hvor jeg har mulighet til å miste 2-3 disker samtidig, vet ikke om dette lar seg gjøre på en god måte? Jeg vet at raidet ikke vil bli maksimalt utnyttet med det første pga forskjellig størrelse på diskene, men har tenkt å kjøpe inn nye på sikt når det trengs mer plass eller de dauer. Lenke til kommentar
jonny Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 Hvis du går for ZFS ville jeg valgt å gå for raidz2 med 10 disker (8+2). Du kan evt. klare deg med 9 disker en stund hvis det hjelper deg noe, som jeg forklarte i forrige post. raidz3 krever mer prosessorkraft da mer paritetsdata må regnes ut, mens raidz1 kan bli litt risikabelt med så store disker man bruker i dag (det tar lang tid å bytte ut en disk som har feilet, og man risikerer en ny feil mens dette pågår --> katastrofe hvis man ikke har backup). Uansett må du ha dataene dine på disker som ikke er del av det nye NAS-oppsettet, hvis dette skaper problemer er muligens det enkleste å kjøre raid10, så kan du kopiere over dataene gradvis. Evt. kan du gå for raid50 (raidz1) med 3 og 3 disker. Lenke til kommentar
Pewbz Skrevet 28. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2014 Hvis du går for ZFS ville jeg valgt å gå for raidz2 med 10 disker (8+2). Du kan evt. klare deg med 9 disker en stund hvis det hjelper deg noe, som jeg forklarte i forrige post. raidz3 krever mer prosessorkraft da mer paritetsdata må regnes ut, mens raidz1 kan bli litt risikabelt med så store disker man bruker i dag (det tar lang tid å bytte ut en disk som har feilet, og man risikerer en ny feil mens dette pågår --> katastrofe hvis man ikke har backup). Uansett må du ha dataene dine på disker som ikke er del av det nye NAS-oppsettet, hvis dette skaper problemer er muligens det enkleste å kjøre raid10, så kan du kopiere over dataene gradvis. Evt. kan du gå for raid50 (raidz1) med 3 og 3 disker. Jeg tenkte først på raidz2 med 10 disker, men skal prøve å finne en løsning for å få alle diskene inn i maskinen på engang sånn at jeg får 1 raid istede for 2-3. Regner med at det blir enklere å holde styr på, må bare få lånt meg noen disker til midlertidig backup kanskje. Er det verdt å skaffe en 60-120gb SSD for caching til FreeNAS? Lenke til kommentar
jonny Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Beklager sent svar, har vært på ferie. Jeg har selv ingen erfaring med bruk av SSD som cache ifm ZFS, men tror verdien av dette avhenger veldig av hvordan du bruker serveren. Selv har jeg 6x4TB (raidz2) og 16 GB RAM, og det holder godt til mitt bruk (få brukere, stort sett video/musikk på serveren). Selv ville jeg nok heller valgt å legge pengene i mer RAM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå