Gå til innhold

Fire av ti dropper ut av studiene, - trekker den eldre generasjonen stigen opp etter seg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok også at strykprosenten først og fremst kommer av at "alle" skal studere, samtidig som mange gir litt faen, og jeg har egentlig lenge irritert meg over studentorganisasjoner, som skal representere meg, som skylder på alt mulig annet.

 

Samtidig er jeg enig i at det i mange tilfeller virker som man drar stigen opp etter seg, som i de eksemplene trådstarter nevner. Jeg reagerer også da på at man er så uvillig til å gi noe, som økt pensjonsalder osv, når man vet at disse kostnadene kommer før eller siden, og at det blir vi som må rydde opp i det rotet den utgående generasjonen eventuelt etterlater seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes at studiestøtten burde ha vært økt. Min mor tok bachelorgrad som sykepleier på 80-tallet. Da satt hun igjen med et studielån på 25000 som hun lett betalte ned. Det var billige hybler til leie. Ja, kroneverdien var høyere da enn nå - men likevel stor forskjell. De kunne studere på fulltid. Nå må jeg nesten bruke hele studielånet mitt som jeg får utdelt i måneden på leie. Jeg må jobbe og få støtte fra mine foreldre for å overleve. Sistnevnte forsøker jeg så godt som mulig å unngå. Det er veldig mange i klassen min som jobber ved siden av.

 

Det har dessverre blitt slik at "alle" må studere. I mange tilfeller er det vanskelig å skaffe seg jobb dersom man går yrkesfag. Norge har den ulempen med at arbeidskraften er dyr. Det er også vanskelig å gå gradene igjennom en bedrift nå til dags også. Derfor må vi spesialisere oss for å få en god jobb. Det er ikke alle som kan gå på Høgskole. Men det er klart at mange føler et visst press på seg for å kunne "bli noe".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min far gikk gradene fra hjelpegutt - sveiser - formann - prosjektleder - direktør. Og det kun med fagbrev som sveiser og med to år på teknisk fagskole. Er det noen som ser for seg at dette er realistisk nå til dags?

 

Ja... Mangen ingeniører som kun har fagbrev i dag, etter litt erfaring er det lett å komme seg over på prosjekt/avdelingsleder osv. Det er fult mulig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror sammenhengen har en del med at mange av de som studerer absolutt ikke burde ha gjort det.

 

Ja, men konkurransen om ufaglærte jobber er også økende.

 

 

Det samme gjelder for faglærte, både fra diverse out-sourcing til lavkostland og automatiseringer. Og det kommer sannsynligvis til å bli bare verre i fremtiden. Spesielt det med automatiseringer. Det samme gjelder for ufaglærte og selvsagt.

Lenke til kommentar

Er nok mye sannhet i hva du skriver, men det går jo helt fint å studere uten å ha jobb ved siden av! Med litt planlegging og viljestyrke kan du tilogmed "slippe" å jobbe om sommeren, og likevel betale leie i 12 måneder. Dersom man i tillegg får litt sponset transport til mor i høytidene kan man leve vel så godt på studielånet - det gjør jeg nemlig selv. Så når jeg hører om studenter som dumpser diver for å få mat, klipper håret sitt hjemme, og som deler spotify, netflix og mobil med hele kollektivet så må jeg bare le.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok mye sannhet i hva du skriver, men det går jo helt fint å studere uten å ha jobb ved siden av! Med litt planlegging og viljestyrke kan du tilogmed "slippe" å jobbe om sommeren, og likevel betale leie i 12 måneder. Dersom man i tillegg får litt sponset transport til mor i høytidene kan man leve vel så godt på studielånet - det gjør jeg nemlig selv. Så når jeg hører om studenter som dumpser diver for å få mat, klipper håret sitt hjemme, og som deler spotify, netflix og mobil med hele kollektivet så må jeg bare le.

 

De finnes jo de som ikke ønsker å bruke 30år av livet sitt på å betale ned studiene også, som kun takker ja til stipendet... Så "dumpster diverne" ler nok av deg i mange år fremover :)

Lenke til kommentar

Jeg studerte også uten å jobbe ved siden av. Det handler bare om prioriteringer. Etter husleie, strøm og internettet var betalt hadde jeg 550 kroner igjen som skulle vare resten av måneden. Det er bare å leve sparsomt. Man overlever fint på en 20-kroning med mat om dagen. Bruker man hele månedbeløpet sitt på leie, så får man rett og slett flytte til ett billigere sted. Bo sammen med 3-4-5 andre funker også. Sparer mye på sånt.

 

Hvis man ikke liker den livsstilen, så får man ta seg en jobb ved siden av. Det er opp til hver enkelt. :)

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

 

Er nok mye sannhet i hva du skriver, men det går jo helt fint å studere uten å ha jobb ved siden av! Med litt planlegging og viljestyrke kan du tilogmed "slippe" å jobbe om sommeren, og likevel betale leie i 12 måneder. Dersom man i tillegg får litt sponset transport til mor i høytidene kan man leve vel så godt på studielånet - det gjør jeg nemlig selv. Så når jeg hører om studenter som dumpser diver for å få mat, klipper håret sitt hjemme, og som deler spotify, netflix og mobil med hele kollektivet så må jeg bare le.

 

De finnes jo de som ikke ønsker å bruke 30år av livet sitt på å betale ned studiene også, som kun takker ja til stipendet... Så "dumpster diverne" ler nok av deg i mange år fremover :)

 

Et kjapt google søk sa at jeg får under 40 000 i året som omgjøringslån. Dersom vi på magisk vis ikke bruker penger i det hele tatt i sommermånede (juni og juli) så ligger vi på under 4000 i måneden. Det er mindre enn jeg betaler i leie, og leien min er uten strøm og internett. Ved å dele stipendet på alle 12 månedene er jeg nede i nesten 3200 kr. Dersom man klarer å fikse leie billigere enn dette (noe jeg ikke tror jeg har hørt om, men jeg har hørt noe i nærheten), og i tillegg overlever gjennom ett helt år er det uten tvil imponerende. Vel, dvs like imponerende som å bo på hytta hele året uten inntekt, og dyrke all mat selv. Det er helt sikkert utfordrende, men kom ikke og klag til media når du må vaske klær i det lokale tjernet, eller leke gjemsel med deg selv fordi du "ikke har råd til underholdning".

 

Såvidt jeg har skjønt finnes det ikke en eneste god grunn til å ikke søke om fullt lån og stipend, da du ikke betaler noen renter før etter du er ferdig å studere, og kan dermed FÅ renter på disse pengene. Selv sett bort fra det er studielånet norges (kanskje verdens?) beste lån. Og med en solid, fremtidsrettet utdannelse i et fortsatt voksende arbeidsmarked er det nok nettopp jeg som ler i årene fremover :)

Lenke til kommentar

 

 

Er nok mye sannhet i hva du skriver, men det går jo helt fint å studere uten å ha jobb ved siden av! Med litt planlegging og viljestyrke kan du tilogmed "slippe" å jobbe om sommeren, og likevel betale leie i 12 måneder. Dersom man i tillegg får litt sponset transport til mor i høytidene kan man leve vel så godt på studielånet - det gjør jeg nemlig selv. Så når jeg hører om studenter som dumpser diver for å få mat, klipper håret sitt hjemme, og som deler spotify, netflix og mobil med hele kollektivet så må jeg bare le.

 

De finnes jo de som ikke ønsker å bruke 30år av livet sitt på å betale ned studiene også, som kun takker ja til stipendet... Så "dumpster diverne" ler nok av deg i mange år fremover :)

 

Et kjapt google søk sa at jeg får under 40 000 i året som omgjøringslån. Dersom vi på magisk vis ikke bruker penger i det hele tatt i sommermånede (juni og juli) så ligger vi på under 4000 i måneden. Det er mindre enn jeg betaler i leie, og leien min er uten strøm og internett. Ved å dele stipendet på alle 12 månedene er jeg nede i nesten 3200 kr. Dersom man klarer å fikse leie billigere enn dette (noe jeg ikke tror jeg har hørt om, men jeg har hørt noe i nærheten), og i tillegg overlever gjennom ett helt år er det uten tvil imponerende. Vel, dvs like imponerende som å bo på hytta hele året uten inntekt, og dyrke all mat selv. Det er helt sikkert utfordrende, men kom ikke og klag til media når du må vaske klær i det lokale tjernet, eller leke gjemsel med deg selv fordi du "ikke har råd til underholdning".

 

Såvidt jeg har skjønt finnes det ikke en eneste god grunn til å ikke søke om fullt lån og stipend, da du ikke betaler noen renter før etter du er ferdig å studere, og kan dermed FÅ renter på disse pengene. Selv sett bort fra det er studielånet norges (kanskje verdens?) beste lån. Og med en solid, fremtidsrettet utdannelse i et fortsatt voksende arbeidsmarked er det nok nettopp jeg som ler i årene fremover :)

 

 

Jeg skjønner ikke helt poenget du prøver å få frem her? Så lenge en bruker opp lånet er det en god grunn til å ikke søke...

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke helt poenget du prøver å få frem her? Så lenge en bruker opp lånet er det en god grunn til å ikke søke...

 

Her må du prøve en gang til, eller så må jeg gå og legge meg, fordi jeg skjønner ikke hva du sier.

 

 

Altså det jeg mente var at det finnes folk som både jobber vedsiden av studiene og spinker å sparer for å unngå å legge seg i gjeld under utdanningen.

Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å se hvorfor man skal gi studenter mindre i lån enn man gir sosialklienter gratis

Kan man ikke bare gasse på litt da det meste kommer jo tilbake i kassa uansett

Sikkert noe jeg ikke skjønner

 

Det er lett å se når de stemmeberettigede tyter over av sympati for uføretrygdede og eldre, hvor det klages over hvor dårlig råd disse har - mens en student, men langt lavere inntekt, han får mange gode tips om hvordan denne kan spise mat til 20 kr om dagen og bo billig. Skal vi hive de som får sosialstønad inn i bokollektiv? Det er jo koselig, det... og lever man sparsomt kan utbetalingene kuttes betydelig.

Lenke til kommentar

 

Klarer ikke helt å se hvorfor man skal gi studenter mindre i lån enn man gir sosialklienter gratis

Kan man ikke bare gasse på litt da det meste kommer jo tilbake i kassa uansett

Sikkert noe jeg ikke skjønner

 

Det er lett å se når de stemmeberettigede tyter over av sympati for uføretrygdede og eldre, hvor det klages over hvor dårlig råd disse har - mens en student, men langt lavere inntekt, han får mange gode tips om hvordan denne kan spise mat til 20 kr om dagen og bo billig. Skal vi hive de som får sosialstønad inn i bokollektiv? Det er jo koselig, det... og lever man sparsomt kan utbetalingene kuttes betydelig.

 

 

Dette er det værste jeg har lest på lenge, herregud

Lenke til kommentar

 

Klarer ikke helt å se hvorfor man skal gi studenter mindre i lån enn man gir sosialklienter gratis

Kan man ikke bare gasse på litt da det meste kommer jo tilbake i kassa uansett

Sikkert noe jeg ikke skjønner

Det er lett å se når de stemmeberettigede tyter over av sympati for uføretrygdede og eldre, hvor det klages over hvor dårlig råd disse har - mens en student, men langt lavere inntekt, han får mange gode tips om hvordan denne kan spise mat til 20 kr om dagen og bo billig. Skal vi hive de som får sosialstønad inn i bokollektiv? Det er jo koselig, det... og lever man sparsomt kan utbetalingene kuttes betydelig.

 

Uføretrygdede og eldre har ikke valgt den situasjonen de har havnet i. Det har studenter. Og det er uansett bare midlertidig. Og det er noe man gjør tidlig i livet, mens man fremdeles er sprek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...