Gå til innhold

Angrerett ved kjøp fra stand?


Anbefalte innlegg

Alle har vel vært utsatt for agressive selgere på stands her i landet. For folk flest er det sikkert enkelt å bare riste på hodet og gå videre. Jeg for min del sliter skikkelig med dette. Jeg har ikke lyst på produktet, men når selgerne nærmest presser deg opp i et hjørne og "nekter" å la deg gå, ender det som oftest med at jeg kjøper produktet. Det høres skikkelig teit ut, og jeg skjønner det ikke selv, men når jeg står i det er det akkurat som å bli handlingslammet. Jeg vil bare ut av situasjonen, og det er lettere sagt enn gjort når selgerne trykker kortterminalen opp i trynet ditt. Finner som oftest fram mobilen og later som jeg snakker i den i det jeg går forbi, men en sjelden gang kommer selgerne overraskende på.

 

Det skjedde i går, da de prakket på meg et hudpleieprodukt til 1000kr. Jeg har kvittering, og produktet er uåpnet. Spørsmålet er om jeg har angrerett på dette, og kan kreve pengene tilbake. Hvordan skal jeg i såfall gå fram? Det er utenlandske selgere, men de står på samme sted hver dag.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt trist at folk svarer på spørsmål uten forbehold, når de ikke aner hva de snakker om.

 

Angrerettloven (både ny og gammel) gir deg angrerett ved salg utenfor fast utsalgssted. Se lovens kapittel 8, spesielt § 38:

§ 38.Angreretten ved salg utenom faste forretningslokaler

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen ved å gi melding til den næringsdrivende innen 14 dager etter at de opplysningene som kreves etter § 32 er mottatt på foreskreven måte. Bestemmelsene i § 20 første og tredje ledd og § 6 gjelder tilsvarende.

Departementet kan i forskrift fastsette særlige regler om angreretten, herunder gjøre unntak fra angreretten for bestemte typer tjenester.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Litt trist at folk svarer på spørsmål uten forbehold, når de ikke aner hva de snakker om.

 

Angrerettloven (både ny og gammel) gir deg angrerett ved salg utenfor fast utsalgssted. Se lovens kapittel 8, spesielt § 38:

§ 38.Angreretten ved salg utenom faste forretningslokaler

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen ved å gi melding til den næringsdrivende innen 14 dager etter at de opplysningene som kreves etter § 32 er mottatt på foreskreven måte. Bestemmelsene i § 20 første og tredje ledd og § 6 gjelder tilsvarende.

Departementet kan i forskrift fastsette særlige regler om angreretten, herunder gjøre unntak fra angreretten for bestemte typer tjenester.

Ser at noen er ute etter å fornærme. Beklager at jeg tok feil o store helligdom.

 

Ett hint til deg også; lenge leve høfligheten. Jeg er kapabel for feil som de fleste andre. Korriger meg gjerne, men vis respekt.

Endret av Strato
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Litt trist at folk svarer på spørsmål uten forbehold, når de ikke aner hva de snakker om.

 

Angrerettloven (både ny og gammel) gir deg angrerett ved salg utenfor fast utsalgssted. Se lovens kapittel 8, spesielt § 38:

§ 38.Angreretten ved salg utenom faste forretningslokaler

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen ved å gi melding til den næringsdrivende innen 14 dager etter at de opplysningene som kreves etter § 32 er mottatt på foreskreven måte. Bestemmelsene i § 20 første og tredje ledd og § 6 gjelder tilsvarende.

Departementet kan i forskrift fastsette særlige regler om angreretten, herunder gjøre unntak fra angreretten for bestemte typer tjenester.

 

Takk! Da får jeg skrive ut den paragrafen og ta den med ned på standen.

Lenke til kommentar

 

 

Takk! Da får jeg skrive ut den paragrafen og ta den med ned på standen.

Tror ikke du kan ordne dette på standen. Firmaet har sikkert en kundeservice-avdeling du kan ta kontakt med.

 

Han har krav på å få ordne det på standen, se angrerettloven § 39.

 

Regner med du mener punkt e.

 

"e) er varen levert på annen måte, skal den stilles til den næringsdrivendes rådighet for avhenting på det stedet varen ble mottatt. Er varen i disse tilfellene levert på et annet sted enn i forbrukerens hjem, kan det avtales at varen skal sendes eller leveres på en annen måte som ikke medfører urimelig ulempe for forbrukeren,"

 

Stands som selger varer kan flyttes litt rundt omkring, og eksisterer gjerne litt nå og da. Og hvor mye styring de som står på slike stands har på diverse typer papirer og slikt er jeg usikker på, så det sikreste er å ta kontakt med firmaets kundeservice og avtale at varen sendes tilbake i posten på firmaets regning.

 

Det som er uklart for meg er hva som menes med at det "kan avtales" og om selger i enkelte tilfeller kan kreve dette så lenge det ikke medfører urimelig ulempe, for eksempel om standen ikke lenger er aktiv på det aktuelle stedet.

Lenke til kommentar

 

 

Takk! Da får jeg skrive ut den paragrafen og ta den med ned på standen.

Tror ikke du kan ordne dette på standen. Firmaet har sikkert en kundeservice-avdeling du kan ta kontakt med.

 

Han har krav på å få ordne det på standen, se angrerettloven § 39.

 

§ 39 gjelder kun finansielle tjenester ref. kapittel overskriften "Kapittel 8. Angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler av finansielle tjenester".

 

I dette tilfellet må vi se på Kapittel 6 og § 25:

 

Kapittel 6. Angrerett for avtaler som ikke gjelder finansielle tjenester

 

§ 25.Forbrukerens forpliktelser når angreretten brukes ved avtale om levering av varer

 

"Forbrukeren skal uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding etter § 20 ble gitt, sende varene tilbake, eller overlevere dem til den næringsdrivende dersom den næringsdrivende ikke har tilbudt seg å hente varene.

 

Forbrukeren skal bare betale de direkte kostnadene ved å returnere varene. Den næringsdrivende skal likevel dekke disse kostnadene hvis denne har påtatt seg å betale disse eller ikke har opplyst forbrukeren om at forbrukeren skal betale returkostnadene. [...]"

 

Du kan dermed velge om du vil returnere varen på standen, eller sende den i posten. Hvis du ikke har blitt opplyst (skriftlig på papir eller varig medium, ref § 11 og § 8i.) om at du må dekke returkostnadene kan du kreve at bedriften dekker porto.

 

Se http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27 for hele angrerettloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...