Gå til innhold

Bruke mobil som mp3 spiller?

Anbefalte innlegg

Har en jente på 9 år. Hun trenger en ny mp3 spiller, men så tenkte jeg at dette kanskje kan kombineres med en mobil med kontantkort.

For man må vel ha et simkort i mobilen for at den skal funke?

Ser ut som det er bare Telenor som har kontantkort. De andre har kontankort med min 199kr måneden.

Ser litt på Samsung Galaxy Trend Plus til en 1000 lapp. Kan denne sette inn ekstra micro SD minnekort?

Hvordan fungerer denne telefonen som mp3 spiller? Hvordan er Samsung Galaxy Core i forhold? Andre aktuelle.

Har selv Samsung Galaxy S4 og er fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må man ikke slå en kode på mobilen for å komme inn å det er koden på simkortet?

Men tror det må bli et kontantkort uten faste kostnader pr måned. Slik at jeg kan få tak i henne. Men slike kontantkort er det ikke mange igjen av.

Lenke til kommentar

Begge to støtter minnekort og begge to vil fungere utmerket som MP3-spiller med og uten sim-kort. Galaxy Trend Plus er litt nyere og kjører en nyere versjon av Android (4.2) enn Galaxy Core.

Med tanke på hvor lite disse "fri bruk" abonnementene koster skal det godt gjøres å forsvare kjøp av kontantkort. Har du telenor fra før kan du opprette fri familie og bestille et "U21" abonnement til 99 kr/mnd som inkluderer fri bruk av tale og sms.

Uansett hva du velger bør du også sette deg inn i hvordan du setter opp telefonen for et barn. Bl.a. bør mobildata sperres slik at hun kun kan bruke data over wifi (som er gratis). Dette er ikke noe jeg har utforsket veldig bredt, men det finnes sikkert noen gode guider på nettet.

Med det sagt hadde jeg også vurdert en av de rimelige Windows Phone modellene i samme prisklasse. F.eks Nokia Lumia 520 eller Huawei Ascend W1. Windows Phone er nok noe mer lettfattet for et barn enn hva Android er, men utvalget av morsomme spill og apps er nok noe mer begrenset her enn med en Android telefon.

Lenke til kommentar

Mobildata kan du sperre på nettsidene til leverandør.

Windows Phone 8 har forøvrig en innebygget "barnemodus", hvor du setter opp at telefonen bare kan åpne det og det programmet og ringe den og den personen.

Har forstått det slik at IOS8 får en del av denne funksjonen når det kommer (iPhone).

F.eks at hvis barnet prøver å kjøpe et program på sin telefon, får foreldre opp på dies telefon om de vil godkjenne kjøpet.

Fleste smartmobiler har forøvrig innebygget "find my.." funksjon som gjør at dere kan sjekke på nettet hvor deres datter er. Denne funksjonen finnes på alle de tre største systemene innenfor mobiltelefoni.

Lenke til kommentar

Takk for mye bra info.

Kontantkort for meg er 0 i faste utgifter. Bruker man ikke mobilen blir det ikke dyrt.

Men disse nye kontantkortene som koster 199kr pr måned kan man jo like gjerne ha et vanlig abonnement til 199kr? eller er det noe jeg ikke har fått md meg?

Har tele2 nå grunnet gratis surfing i Sverige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Forslag til løsninger basert på erfaringer med egne barn:

Dersom 9-åringen skal ha en musikkspiller, ville jeg kjøpt en iPod Touch (ny, ev. masse på finn.no), eller en iPod mini eller shuffle dersom hun ikke skal bruke apper (en iPod Touch er, som de fleste vet, en iPhone som ikke har mobilfunksjon, ellers virker de aller fleste iOS-apper på den). Fra iOS 7 støtters tilgangskontroll av apper "barnesikring" under Innstillinger/Generelt/Restriksjoner, med dette krever iPod Touch 5th generasjon eller iPhone.

Dersom 9-åringen skal ha mobiltelefon, ville jeg skaffet en enkelt mobil med kontantkort, og en MP3-spiller i tillegg, stor eller liten etter behov. Da slipper du at mobilen er uladet etter musikkspilling når du skal ringe henne.

Husk at selv om en mobiltelefon ikke har SIM-kort kan den ringe nødnummer (112).

Lenke til kommentar

Takk for mye bra info.

Kontantkort for meg er 0 i faste utgifter. Bruker man ikke mobilen blir det ikke dyrt.

Men disse nye kontantkortene som koster 199kr pr måned kan man jo like gjerne ha et vanlig abonnement til 199kr? eller er det noe jeg ikke har fått md meg?

Har tele2 nå grunnet gratis surfing i Sverige.

Du kan kjøpe netcom simkort på rimi. Koster 29 kr hvis jeg husker riktig. Så er det 50 eller 100kr på det. Det kan du fylle på selv ved å kjøpe kontantkort til netcom i butikken.

Lenke til kommentar

Det er korrekt, eit kontantkort koster deg 0 kr i måneden dersom du ikkje bruker det, men det koster vanligvis litt å opprette kontantkortabonnementet pluss at du må betale ein sum som startsum på kontantkortet. Dei fleste operatørane stenger også SIM-kortet dersom du det ikkje blir påfylt på 12 måneder (då mister du det som eventuellt står på kontoen).

Eit slikt 199 kroners abonnement er ein god mellomting sidan ein fort kjem opp i same pris dersom ein har kontantkort som ein bruker litt. Fordelen med slike abonnement er at du for denne 200 lappen har nesten ubegrensa med bruk.

Alle operatørane som eg kjem på tilbyr vanlige kontantkort, men enkelte har dette litt skjult på sidene sine sidan dei helst vil selge vanlige abonnement.

Så det du må spørre deg om er:

- Treng ho ein mobiltelefon, eller held det med ein rein mp3 spelar?

- Kva skal ho bruke telefonen til, ein mobiltelefon kan heilt fint brukast utan SIM kort men då er ho avhengig av å være innanfor eit wifi-nettverk (som er gratis). Sjølv om telefonen er utan SIM-kort så vil det fungere å ringe nødnummer, men ein 9 åring er gammal nok til å vite at det er galt å ringe slike nummer utan at det er ein nødsituasjon.

- Om ho skal bruke telefonen så må du vurdere kva ho har bruk for, og kva du vil at ho skal få bruke. Vanligvis så er kontantkort ei litt dyrare løysning på sikt, men fordelen er at du har veldig god oversikt over forbruket og at telefonen berre vil slutte å "virke" når ho prøver å surfe eller ringe utan at det er penger på kontoen. Men i dag har dei fleste operatørane løysninger som gjer at du som forelder får varsel ved stort forbruk.

Lenke til kommentar

199 kr i måneden er faktisk 4,8 ganger mer enn telefonen koster (1000 kr) dersom du regner fire års brukstid. Jeg vil si det er en vesentlig forskjell på 199 kr/mnd og en løsning til for eksempel 29 kr/mnd eller et kontantkort man husker på å fylle ofte nok til at det ikke annuleres. Det er antagelig ikke så lenge til hun kommer til å ringe litt rundt og da er det bare sunt å merke overforbruket i form av "utringeforbud" frem til neste påfylling. Nødnummer har hun som nevnt uansett tilgang til og innringemuligheten forsvinner ikke når hun går tom for penger på kortet.

Lenke til kommentar

Gå for Trend Pluss, den er bedre enn Core, og kjøp med et minnekort slik at det er plass til musikken, bruker du f.eks Telenor selv kjøper du et kontantkort fra Telenor og opprett FriFamilie slik at hun på 9år kan ringe deg gratis dersom kontantkortet er tomt for penger.

Mange operatører tilbyr kontantkort uten faste avgifter, og mange av dem har også slike familie løsninger, så sjekk med operatøren du selv bruker først.

Man kan ha PIN-kode på både SIM-kort og på selve telefonen, begge delene er valgfritt, og de feste av dagens smarttelefoner fungerer godt som mp3 spillere, og har et godt utvalgt av musikk tjenester mm.

Edit: Fikk ikke med meg at du brukte Tele2, som ikke lenger tilbyr vanlig kontantkort, dessverre. Så da blir gratis ringing mellom dere vanskelig uten at det blir en fast månedpris, med mindre du bytter operatør selv. Om det er andre enn tele2 som tilbyr rimelig surfing i norden har jeg ikke helt oversikt over.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...