Shruggie Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Jeg er ingen snekker, men fra tid til annen trenger jeg en drill, og akkurat nå trenger jeg en vinkelsliper, så siden feriepengene akkurat kom på konto har jeg prøvd å gjøre litt research på verktøy slik at jeg ikke kaster bort penger. Men dette er jo en jungel, og jeg har ikke den minste peiling på hva som er kvalitet og hva som er shit. Jeg har gjort følgende funn, men ser ikke bort fra at alt er feil: * Makita er visstnok det beste på markedet, men så dyrt at det er bortkastet for meg som hobbyist å bruke penger på. * Bosch er overvurdert, men helt greit for de som bruker verktøyet noen få ganger i året. * Det er LANGT enklere å bruke ledningsverktøy, for ikke å snakke om billigere, men jeg kommer ikke til å gjøre det, fordi jeg vet at jeg kommer til å bli gal av å flytte rundt på skjøteledninger hele tiden. * Når man først skal ha et batteriverktøy er det like greit å satse på det merket/systemet du kommer til å bruke de neste ti årene, for det blir for dyrt å kjøpe ny lader/batteri til hver dings Så hvilket system burde jeg bruke? Bosch 18 virker som det åpenbare valget, men jeg frykter at jeg har falt i den vanlige gruven "litt kunnskap er en farlig ting" og at de som vet bedre ville valgt noe annet. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Vinkelsliper ville jeg neppe kjøpt batteridrevet, selv om det kan virke aldri så praktisk. Jeg har riktignok aldri prøvd, men tror den vil sluke batteri rimelig fort. Men det kommer naturligvis an på bruken... Blå Bosch (grønn er mer billig hobbyserie), Makita, Milwaukee, Hitachi, Metabo er bra merker. Sikkert andre også... "Alle" verktøyprodusenter har en serie med 18V-verktøy, men batteriene (og dermed verktøyet) er dessverre ikke krysskompatible, og verktøyutvalget varierer fra merke til merke. (noen har batteridrevet bajonettsag, men ikke fugepistol, andre har fugepistol men ikke bajonettsag, og så videre...) Det ville etter min mening vært særdeles ønskelig om det kom en ISO-standard for ladbare verktøybatterier, sånn at alt gikk overens... Metabo har rykte på seg for gode vinkelslipere, i alle fall med ledning. Batteridrevet vinkelsliper har jeg som sagt ikke prøvd, men batteridrillen, og arbeidslampa, fra Metabo er jeg godt fornøyd med, i likhet med de ledningsdrevne vinkelsliperene (5" og 9"). 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 Men når du sier at grønn bosch er en hobbyserie, så ser ikke jeg problemet. Jeg jobber med IT, det er der jeg bruker proffutstyr. Jeg kjøper ikke en oppvaskmaskin til 40.000 bare fordi den er bedre enn den jeg har hjemme, så hvorfor skal jeg bruke så mye penger på en drill jeg bruker seks ganger i året? Jeg ser Makita er veldig billig i USA. en pakke med 6 dingser, to batterier og en lader koster f.eks. under 3.000 norske. For det samme får du ikke en gang en drill med batteri og lader her. Men frakten blir jo kjempedyr og du må bytte laderen til en 240v... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Det kan godt hende grønn Bosch er mer enn godt nok til ditt bruk, og jeg har heller ikke satt meg særlig inn i prisforskjellen mellom grønn og blå. (jeg har heller ingen personlige erfaringer med noen av fargene, annet enn Metabo-grønt, som ikke er lik Bosch-grønt...) Men som sagt, grønn er hobby, blå er proff. Hvilken av kategoriene du velger er opp til deg. 2 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Ville ikke kjøpt noe dyrt batteridrevent visst du bare skal bruke det av og til. Batteriene blir dårligere over tid selv når de ikke er i bruk. Sitter med en Dewalt drill jeg kjøpte 2008 som er lite brukt, men batteriene er elendige i dag. Skulle borre 2stk hull til ventiler i kåken å brukte opp begge batteriene på den lille jobben. Ledning kan være irriterende, men du sparer hvertfall penger på å kjøpe nye batterier som koster skjorta. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Makita er billig i danmark, jeg jobber som håndverker og vi tar jevnlige turer dit for å handle verktøy Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 Det er godt mulig jeg kjøper en vinkelsliper med kabel, jeg ser poenget med at akkurat den vil ha godt av det, men boremaskin kommer til å være batteridrevet. Det er i og for seg ikke sikkert at jeg kommer til å kjøpe så mange verktøy til, jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å trenge noen sager, og jeg har en kjekk liten IXO-skrutrekker fra Bosch som tar seg av det som er for fiklete til å bruke boremaskinen til... Jeg var på Clas Ohlson i dag, og så at de solgte boremaskin med batteri og lader i sin LXC serie til 499 - det virker ærlig talt som det beste tilbudet så langt, selv om kvaliteten selvsagt vil være lavere enn Bosch, vil den ikke være en fjerdel av kvaliteten til Bosch, slik prisen er. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 (endret) Har gjort noe av samme vurderingene selv for en liten stund siden. - Det som er litt av problemet dersom du skal ha noe skikkelig, men ikke sliter det ut som håndtverker, er at det er et generasjonsskifte på gang nå med børsteløse motorer. - Men de er litt dyre ennå :=) Sikler litt på en Bosch GSR 18V EC, men synes som sagt den er litt dyr ennå http://www.bosch-professional.com/gb/en/gsr-18-v-ec-34799-ocs-p/ Endret 26. juni 2014 av kjetilkl Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 27. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2014 Ah, enda mer jeg må sette meg inn i Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Ville ikke kjøpt noe dyrt batteridrevent visst du bare skal bruke det av og til. Batteriene blir dårligere over tid selv når de ikke er i bruk. Sitter med en Dewalt drill jeg kjøpte 2008 som er lite brukt, men batteriene er elendige i dag. Skulle borre 2stk hull til ventiler i kåken å brukte opp begge batteriene på den lille jobben. Ledning kan være irriterende, men du sparer hvertfall penger på å kjøpe nye batterier som koster skjorta. Det kommer an på kvaliteten. Har en gammel Makita 6311D der batteriene enda holder fint. Dette er da en relativt gammel borremaskin. Finner også tak i nye batterier til denne på tross av alderen. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Ville ikke kjøpt noe dyrt batteridrevent visst du bare skal bruke det av og til. Batteriene blir dårligere over tid selv når de ikke er i bruk. Sitter med en Dewalt drill jeg kjøpte 2008 som er lite brukt, men batteriene er elendige i dag. Skulle borre 2stk hull til ventiler i kåken å brukte opp begge batteriene på den lille jobben. Ledning kan være irriterende, men du sparer hvertfall penger på å kjøpe nye batterier som koster skjorta. Det kommer an på kvaliteten. Har en gammel Makita 6311D der batteriene enda holder fint. Dette er da en relativt gammel borremaskin. Finner også tak i nye batterier til denne på tross av alderen. Dewalt er jo et kvalitetsmerke. Betalte 4000 for den å da var prisen satt ned fra 5000kr. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Tydelig at batteriene ikke er Dewalt sin sterke side da, værtfall ikke på den modellserien du har valgt. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Ville ikke kjøpt noe dyrt batteridrevent visst du bare skal bruke det av og til. Batteriene blir dårligere over tid selv når de ikke er i bruk. Sitter med en Dewalt drill jeg kjøpte 2008 som er lite brukt, men batteriene er elendige i dag. Skulle borre 2stk hull til ventiler i kåken å brukte opp begge batteriene på den lille jobben. Er enig i det første du skriver. Men at DeWalt har dårlige batterier, har jeg ikke noe tro på. Jeg har selv en 12V 2,0 Ah fra tidlig på 2000 tallet. Den er brukt en del i jobb som tømere og en del privat. Både drillen og batteriene er like gode i dag. Men, du må jo lade opp batteriene før bruk da! Har også flere bekjente, som har div. DeWalt batteridriller og jeg har aldri hørt noe klager på dem. Vel og merke av folk som KAN bruke slikt verktøy! Alt verktøy har sine begrensninger og slikt må en bruker ta hensyn til. ALLE OPPLADBARE BATTERIER, UTLADER SEG SELV. Så neste gang du buker en batteridrill og spessielt hvis den ikke er oppladet/brukt på en stund, så må du forvente at kapasiteten er alt fra svekket, til borte. Utladet! Ikke skyld på batteriene, men din egen manglende kompetanse! Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Ville ikke kjøpt noe dyrt batteridrevent visst du bare skal bruke det av og til. Batteriene blir dårligere over tid selv når de ikke er i bruk. Sitter med en Dewalt drill jeg kjøpte 2008 som er lite brukt, men batteriene er elendige i dag. Skulle borre 2stk hull til ventiler i kåken å brukte opp begge batteriene på den lille jobben. Er enig i det første du skriver. Men at DeWalt har dårlige batterier, har jeg ikke noe tro på. Jeg har selv en 12V 2,0 Ah fra tidlig på 2000 tallet. Den er brukt en del i jobb som tømere og en del privat. Både drillen og batteriene er like gode i dag. Men, du må jo lade opp batteriene før bruk da! Har også flere bekjente, som har div. DeWalt batteridriller og jeg har aldri hørt noe klager på dem. Vel og merke av folk som KAN bruke slikt verktøy! Alt verktøy har sine begrensninger og slikt må en bruker ta hensyn til. ALLE OPPLADBARE BATTERIER, UTLADER SEG SELV. Så neste gang du buker en batteridrill og spessielt hvis den ikke er oppladet/brukt på en stund, så må du forvente at kapasiteten er alt fra svekket, til borte. Utladet! Ikke skyld på batteriene, men din egen manglende kompetanse! Manglende kompetanse? Hva vet du om det? Har jobbet som maler og snekker i over 10 år. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 DeWalt verktøy (el. og batteri) er å betrakte som proffverktøy, men kanskje i det nedre siktet. Det er mange proffe som bruker verktøyet, da spessielt hvis de beregner relativt lite bruk. Mye bruk og tungt bruk, så går nok de fleste opp i pris og kvalitet. Men til TS. Hvis du beregner lite bruk, ser jeg ikke poenget med å kjøpe dyrt batteriverktøy, bare for å slippe å bruke sjøteledning et par ganger i året. El.driller er sterke og billige. Og en skjøteledning bør vel alle ha - uansett. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 (endret) Manglende kompetanse? Hva vet du om det? Har jobbet som maler og snekker i over 10 år. Må være hobby maler og snekker det da! Slik du skriver om batteriene, viser at du ikke har "peiling". Endret 27. juni 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Jeg var i samme posisjon som deg, trådstarter - og gikk for Makita sin 18V Lithium-serie. Veldig fornøyd med disse, og prisene er ikke så ille om man sjekker litt rundt. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 Manglende kompetanse? Hva vet du om det? Har jobbet som maler og snekker i over 10 år. Må være hobby maler og snekker det da! Slik du skriver om batteriene, viser at du ikke har "peiling". Hva er det jeg ikke har peiling på? Hvordan man lader et batteri? Forklar meg gjerne da hva det er jeg gjør feil. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 28. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2014 Det ble Bosch. Kjøpte drill, lampe og slipemaskin til 2750 ved hjelp av diverse tilbud. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå