Gå til innhold

laptop for progging i j2ee + vb.NET. (kanskje mac?) hjelp?


sonic boy

Anbefalte innlegg

Hei, jeg begynner nå å bli ganske desperat etter ny laptop da min gamle traver, en toshiba portege 3480CT desverre har blitt alt for svak på sine eldre dager.

(p3,600MHz,192ram)

 

Jeg trenger derfor en ny laptop, og har kikket på litt forskjellig i det siste.

 

hva jeg har kommet fram til er som følger:

våt drøm: powerbook g4 15" (men hva med Visual Studio.NET i windows emulator ?, og koster skjorta...)

godt tilbud men jeg er skeptisk: whitebox.no selvfølgelig... (+for godt til å være sant, -tastaturfeil, ?hvorfor i h****** forsvarer de seg ikke her på forumet????)

en seriøs whitebox: zepto (dyrere enn whitebox men jeg vet da hvertfall at dette firmaet er godt og serriøst)

dell:(hvorfor denne rakle-plast feelingen, ellers virker 500m ok)

 

selv om jeg er student så driter jeg litt i hva maskinen koster da jeg kommer til å bruke den hele tiden, og et par tusen til og fra ikke merkes like godt som ting man irriterer seg over hver dag man setter på maskinen....

som nevnt ovenfor så er maskinen jeg nå har blitt alt for svak, så jeg trenger noe med litt futt i...

 

men jeg har et par krav til som må oppfylles også.

maskinen må være stille som en mus (klarer ikke viftesus/hd-rakling osv),

ha masse minne (worst case: jBuilder9 + j2ee + deploytool + personalOracle9 + word + et par vinduer i explorer)

og den må være portabel ( helst<2.5 kg må være < 3kg(nåværende maskin veier 1.5 kg så det er hva jeg er vant til))

og jeg vil gjerne ha en maskin jeg kan bli glad i... mao. må den gi et godt inntrykk, ha god finish og et godt tastatur, og være feilfri.

 

maskinen skal nesten utelukkende brukes til div utviklingsarbeide med hovedvekt på java...

 

om det er 12" eller 15" widescreen er ikke så viktig, men skjermen må være god og ha høy oppløsning da ide'er har ganske mye informasjon i skjermbildet på en gang...

 

spiller forresten ALDRI spill, så jeg trenger ikke ha et raskt skjermkort, men et godt lydkort settes pris på da jeg er glad i musikk.

 

forblir drømmen om en mac en drøm pga vb.net, eller finnes det håp.

og finnes det evt pc'er som har (hvertfall nesten) like god finish og vekt/størrelse forhold som en mac ?

 

linux kompatibilitet har ikke noe å si pga vb.net

 

beklager på det sterkeste at dette ble et så langt innlegg, men jeg følte at jeg trengte å skrive såpass mye for å få fram hva jeg er leter etter..

håper likevel at noen kan gi meg noen linker til gode maskiner som kanskje kan oppfylle alle mine harde krav...

 

mvh sonic boy...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være først ute vil jeg ha sagt at PowerBook og iBook fra Apple støtter de fleste Windows-baserte applikasjoner. Selvsagt også kompileringspakker som Sun One, Forte og Visual Studio. VS 2003 er forøvrig en tung utviklingspakke som krever endel minne og ytelse.

 

Siden du brenner en del for Apple (noe de fleste av oss gjør) kan du se litt på hva Apple.no tilbyr:

 

1. PowerBook-bærbare

http://www.apple.com/no/powerbook/specs.html

 

Legg merke til at du må opp i en G4 på 15" for å få grafisk tilfredstillelse. Metriske data er lavere i forhold til en PC, men cachen på L2 er 512kB. Batterilevetiden er over 4 timer og den veier 2,5kg.

Resten ser du selv.

 

2. Studentsider:

http://www.apple.com/no/education/

Resten ser du selv.

 

Mer om Apple: http://www.officeline.no/index.html

Lenke til kommentar

vanskelig å komme med så mange anbefalinger til deg, du har ressonert deg frem til de samme alternativene jeg ville gitt deg...

 

zeptos 4100 er jo en flott maskin, og zepto har fått veldig mye skryt og virker solid...whiteboxs cl50 er vel samme maskinen, til en del billigere penge, men som du sier...selskapet virker litt skummelt...

 

dell har svært svært dårlige erfaringer med...så de kan jeg ikke anbefale deg...(selvfølgelig finnes det nok personer med gode erfaringer også)...

 

ellers har jo acer et par centrino-maskiner som er litt fristende...og siden du ikke nevner spill, kan du jo også ta en titt på de maskinene med dårligere skjermkort, som igjen gir billigere pris...

 

når det gjelder mac så blir jeg litt mistenkelig...java programmering går nok fint, siden de fleste utviklingsverktøy går på mac også...men, det kan jo tenkes at andre utviklere du skal samarbeide med bruker programmer som ikke fungerer på mac...

 

men siden du nevner vs.net tror jeg du får deg en utfordring...emulator fungerer nok, men da krever det plutselig mye mer av maskinen...jeg er usikker på hvike andre muligheter du har...kanskje iNas kan utdype hvordan mac støtter visual studio?

 

Vh

Krister

Lenke til kommentar
Apple støtter en rekke MS applikasjoner (IE, outlook, MSN IM, Office m.m) og jeg kan ikke se at det skal være problematisk på nyere plattformer å installere, kompilere og implementere selvutviklede exe-programmer.

 

errr....os x er da stolt medlem av unix-familien, og at ms apps støttes er nok fordi ms har utviklet egne versjoner for os x. langt større sannsynlighet for at utviklingsverktøy for *nix fungerer uten nevneverdige problemer.

Lenke til kommentar

Har du vurdert thinkpad T40p? Her får du 14.1" SXGA+ skjerm, 7200 rpm disk, nok minnne, og god ytelse. I tillegg veier vel maskinen ned mot 2,2 kg.

Jeg vurderer vel hvertfall denne som noe av det beste på markedet.

 

Ellers er vel zepto 4100 ok, samme med compaq EVO nx6000, nx7000. nx8000 er svært kraftig, men veier vel litt i meste laget for din del.

 

Acer LC803 er også en fin maskin, meget godt tastatur, bra ytelse, bra batterilevetid, god skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...