SvennWhat Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Hei! Jeg lager denne tråden for å forhøre meg om hva det ca koster å kjøre bil fra bergen til sverige (dette eksklusiv drivstoff). Jeg tenker da gebyrer slik som bompenger osv Takk på forhånd! 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 (endret) Det spørs litt hvor i Sverige du skal. Oslofjordtunnellen koster 60. E6 Østfold koster 25. Svinesund koster 20. Endret 26. juni 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Sverige er ganske stort land da, så det spørs jo helt hvor du skal. Spørs vel også hvor viktig det er for deg å unngå bompenger. Man kan jo alltid greie å unngå de, men det spørs jo hvor langt du er villig til å kjøre for å gjøre det. Men sjekk google maps, der er det oversikt over bomringer også Lenke til kommentar
SvennWhat Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 Tenkte en tur til gøteborg . Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 29. juni 2014 Del Skrevet 29. juni 2014 Voss koster 43kr Kjører du RV7 så koster hardangerbroen 150kr Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 I tillegg har man jo den nye bomveien på Rv7, før Sokna på vei østover (og etter Sokna på vei vestover) Jeg er ikke sikker på hva det koster der. Lenke til kommentar
avo Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Prøv visveg.no fra Bergen til svinesund, så får du opp det som er av bompenger. I Sverige, fra grensa til Gøteborg tror jeg ikke det er noe å betale. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Svenn: Du glemmer de største kostnadene: turens bidrag til slitasje på bil (reparasjoner), verdifall pga km-stand, forsikring (km) og den type ting. Det er rundt 4 kr/km de regner, inkludert drivstoff, som et estimat for hva det reelt koster å kjøre. Da kommer bomavgifter i tillegg. NAF: Dette er satsene for riktig bilgodtgjørelse. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Simen1: Det er vel mer at det er det staten synes det skal belønnes med å bruke egen bil, ikke med at det er det de samme mener kostnaden er.. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Bilgodtgjørelse er ment å dekke faktiske kostnader, ikke være en påskjønnelse ut over kostnadene eller en kjip underbetaling av reelle kostnader. De må selvsagt kjøre en standard på dette for å unngå for mye byråkrati så det er mulig å tjene reelle penger på bilgodtgjørelse om man velger biler med spesielt lave reelle kostnader. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Hvor står det at kjøregodtgjørelse er ment å dekke de faktiske kostnader? Hvorfor har man da høyere kjøregodtgjørelse for elektriske biler som lader gratis i offentlige ladestasjoner enn for biler der man faktisk må betale for bruken? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Tja, jeg vet ikke hvor det står. Det er sikkert noen utredninger eller politisk arbeid bak bilgodtgjørelsen. Eventuelt skatteetaten. De har vel argumentert for at elbiler har høyere kostnader enn andre biler. Drivstoff er jo bare en liten del av totalutgiftene. Kanskje de har argumentert med nybilprisen til Tesla eller basert regnestykket på gamle blybatteribiler? Jeg aner ikke, men det ligger nok en argumentasjon om faktiske kostnader bak. Legg også merke til at biler i Tromsø får 10 øre ekstra. Det skyldes at Tromsø har en særegen bompengeordning der lokale bensinstasjoner har en ekstra avgift på 95 øre/liter i stedet for bommer. I resten av landet må man dokumentere de faktiske bomutgiftene med kvittering eller lignende og få det godtgjort separat. Tung last og passasjerer gir en ekstra godtgjørelse. Det er ikke vanskelig å se at i hvert fall tung last er basert på faktiske kostnader. Passasjertillegget er muligens mer miljøpolitisk begrunnet. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Det er folk som klager på at kjøregodtgjørelsen i dag ikke er høy nok til at det dekker kostnadene deres med å kjøre ny privatbil i jobsammenheng. Kjører man gammel bruktbil og mekker selv så går man nok i pluss med kjøregodtgjørelse, men selv med mine gamle bruktbiler uten store reparasjonsutgifter så er drivstoffutgiftene mindre enn en 1/3 av totalutgiftene med å ha bil. Etter litt bruk av regneark fant jeg ut at det ikke var problemer for meg å kjøpe en brukt bensinbil som drikker 1l/mil på landeveien, det er ikke på bensinstasjonen mesteparten av pengene forsvinner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå