Gå til innhold

Kjøre bil fra Bergen - Sverige


SvennWhat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jS6upa

Sverige er ganske stort land da, så det spørs jo helt hvor du skal. Spørs vel også hvor viktig det er for deg å unngå bompenger. Man kan jo alltid greie å unngå de, men det spørs jo hvor langt du er villig til å kjøre for å gjøre det. Men sjekk google maps, der er det oversikt over bomringer også

Lenke til kommentar

Bilgodtgjørelse er ment å dekke faktiske kostnader, ikke være en påskjønnelse ut over kostnadene eller en kjip underbetaling av reelle kostnader. De må selvsagt kjøre en standard på dette for å unngå for mye byråkrati så det er mulig å tjene reelle penger på bilgodtgjørelse om man velger biler med spesielt lave reelle kostnader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor står det at kjøregodtgjørelse er ment å dekke de faktiske kostnader?

 

Hvorfor har man da høyere kjøregodtgjørelse for elektriske biler som lader gratis i offentlige ladestasjoner enn for biler der man faktisk må betale for bruken?

Lenke til kommentar

Tja, jeg vet ikke hvor det står. Det er sikkert noen utredninger eller politisk arbeid bak bilgodtgjørelsen. Eventuelt skatteetaten.

 

De har vel argumentert for at elbiler har høyere kostnader enn andre biler. Drivstoff er jo bare en liten del av totalutgiftene. Kanskje de har argumentert med nybilprisen til Tesla eller basert regnestykket på gamle blybatteribiler? Jeg aner ikke, men det ligger nok en argumentasjon om faktiske kostnader bak. Legg også merke til at biler i Tromsø får 10 øre ekstra. Det skyldes at Tromsø har en særegen bompengeordning der lokale bensinstasjoner har en ekstra avgift på 95 øre/liter i stedet for bommer. I resten av landet må man dokumentere de faktiske bomutgiftene med kvittering eller lignende og få det godtgjort separat. Tung last og passasjerer gir en ekstra godtgjørelse. Det er ikke vanskelig å se at i hvert fall tung last er basert på faktiske kostnader. Passasjertillegget er muligens mer miljøpolitisk begrunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er folk som klager på at kjøregodtgjørelsen i dag ikke er høy nok til at det dekker kostnadene deres med å kjøre ny privatbil i jobsammenheng.

Kjører man gammel bruktbil og mekker selv så går man nok i pluss med kjøregodtgjørelse, men selv med mine gamle bruktbiler uten store reparasjonsutgifter så er drivstoffutgiftene mindre enn en 1/3 av totalutgiftene med å ha bil. Etter litt bruk av regneark fant jeg ut at det ikke var problemer for meg å kjøpe en brukt bensinbil som drikker 1l/mil på landeveien, det er ikke på bensinstasjonen mesteparten av pengene forsvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...