Andlier Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Quote: On 2002-02-21 00:47, mr.a skrev:jeg tror ikke de som har relativt liten erfaring med flytende nitrogen burde holde på med det. leste nettopp en artikkel om noen som ville propan kjøle PC-en sin. han fikk svar om at propan brenner som bare ****, og at nitrogen er tryggere... he he! *latterkick*!! PS: flytende nitrogen brenner som bare ****! hundre ganger bedre enn propan!jeg prøvde å skrive lettest mulig, men jeg tror ikke dere skjønner en dritt uansett. Nitrogen brenner ikke i det hele tatt, det kan brukes til å slukke brann. Lenke til kommentar
tuffenuff Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Under trykk kan gassen være flytende (væske) ved romtemp. , vil væsken delvis gå over til gasEndres trykket, si at vi åpner en ventils og blande seg med luft og delvis fortsette å være væske med ekstremt mye lavere temp f.eks 200K lavere. Det er slik at væsken, gassen vil gjøre et arbeid på omgivelsene ved trykkendring. Siden dette skjer fort vil ikke stoffet kunne ta all denne energien utenifra, noe som vil si at det vil fåregå en tilnærmet adibatisk prosess, noe som betyr at arbeidet væska gjør på omgivelsene får mesteparten av energien fra væskas indre energi (altså et temperaturfall). Denne prosessen vil foregå til trykket i beholderen er lik trykket rundt. Når trykket er likt vi væska ha samme egenskaper som andre væsker (f.eks vann), den vil fordampe hvis den får energi utenifra, noe som vil skje, og temperaturen vil ikke stige i væska, men holde seg på kokepunktet til stoffet (77,15K til N2), så lenge man ikke heller den utover og energitilførselen per tid blir veldig stor. Det krever en viss mengde energi for å ha en faseovergang av et stoff. Ved store mengder f.eks en tank, vil jo denne kalde væsken kjøle ned tanken og fordampe etterhvert. pointet er at det beste er å ha gass fra en isolert beholder, hvor trykket er 101kPa (ca). Den som snakket om pV/T=konstant, det gjelder bare når stoffet er inne i en lukket beholder, og her er det snakk om en åpen beholder.. Lenke til kommentar
tuffenuff Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Og du kan fint putte fingeren oppi flytende nitrogen, men bare ikke hold den der lenge (1 sekund+). (ikke prøv å ta på så kaldt metall da:-) Lenke til kommentar
tuffenuff Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Rettelse av meg selv: lukket beholder=avstengt mengde med gass Lenke til kommentar
Pop Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Nå begrenser vel tilgangen på en del stoffer i dette landet for ganske mange kjøleeksperimenter her (og takke f-aen for det... ). Den dagen folk begynner med hobbyleking med flytende nitrogen på gutterommet er det ihvertfall duket for køer på legevakten. Stikk bare på et sykehus og "lån" den flytende nitrogenen deres (-160 grader), spray litt på en finger og la nervene overbevise deg. Slemme saker. Selv det er langt unna absolutt nullpunkt -273,15 (ja, det er absolutt, da står molekyler stille). -p- Lenke til kommentar
ToBi Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Er ikke Nitrogen brennbart da? Det trodde jeg. Det er jo nitrogen salter i kunstgjødsel, og det var jo det som sprengte bort halve bygningen borte i Utha... Rett meg vis det er galt -<BOOOOOOOOOOM>- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå