a_sondre Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Hei! Lurer på åssen det hadde funket å ha en kjøleribbe med flytende nitrogen inni, tror dere det ville kjølt ned cpu bra?? Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Tviler at det vil funke. Du må nok ha noe til og kjøle det nitrogenen. Da hjelper det ikke med vifte eller radiator Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Nitrogen er en gass, og hvis den ikke fordamer, så kjøler den ikke. Flytene gass er vel faktisk ikke noe bedre en vann (tror jeg) Lenke til kommentar
eSik Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Har dere ikke fysikk gutta? (det har ikke jeg heller, enda, hehe).. (volum*trykk) / temperatur = konstant Ergo, du må ha et stort volum som blir sluppet ut under høyt trykk for å oppnå lav temperatur med nitrogen. Et praktisk eksempel på dette er å ta en propanbeholder å slippe ut gass fra den, du kjenner at denne gassen er iskald. Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 For å oppnå kjøling må du bruke flytende nitrogen. Flytende nitrogen er -200ettellerannet. For å kjøle nitrogen ned til det flyter igjen, trenger du en KRAFTIG kompressor. (prinsippet er det samme som i kjøleskapet) Så nitrogen funker best i korte forsøk - som f.eks ekstrem oc i korte tidsrom - hvor du har flytende n2 til å kjøle ned for et kort tidsrom, hvorpå n2en fordamper - åpen krets Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Moren til en kompis av meg har flytende nitrogen på jobben ( r(i)skhospitalet) Hun hadde med en bøtte av spesielt materiale på skolen og viste klassen vår. Til slutt pælma hun alt over klassen. Men nitrogenet fordampet før det traff oss. Men, grunnen til at jeg nevner dette er fordi denne "bøtta". Den var laget av et metall, og dette metallet var relativt kjølig men nitrogenet i. Så da kunne man lage ribber av dette metallet. Lenke til kommentar
cyberklad Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 i teorien burde det da virke fint og ta en tank paa la oss si 6X6X10,15 cm og fylle flytende nitrogen inni og så forsegle den før noe av trykket går bort. hvis en da fårtil den tanken med nitrogen på -192C inni så skulle det i teorien holde seg på den temperaturen så lenge at ikke cpuen varmer saa mye at trykket går opp og blaser tanken til helvete ? men uansett saa snakker vi om en SYKT tung kjøler her. en tank på en oki størelse i kraftig materiale og med flytende nitrogen. blir vel litt over kiloe eller mer. men kan noen bekrefte eller avkrefte den holde seg kald teorien ? Vil den holde seg kald så lenge det samme trykket er der ? eller ? Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 I alle slike beholdere vil det være en væskedel og en gass del. Etter hvert som temp stiger vil mer og mer bli gass, og trykket stiger. Hele poenget med å beuke et slikt system er jo at man skal kjøle, og det skjer nå trykket synker, så må man øke trykket igjen, slik at man kan senke det på nytt ved CPU (Les om kjøleskap, samme prinsippet) En kjøleribbe fylt med n2 vil ikke kjøle lenger enn det tar n2 å fordampe, noe som vil gå fort. Når det ikke er mer væske vil kjøleeffekten være tilnærmet null. Lenke til kommentar
cyberklad Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 men vil det ikke holde seg kaldt når veska står under trykk og det som prøver og fordame bare øker trykket ? om du presser nitrogen ammen så går det vel over til veske form. så om en har en lukket beholder som er _full_ av flytende nitrogen men abosolutt ingen apninger. burde da ikke trykket forhindre at det fordamper og dermed holde det kaldt ? Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 hmmmm hvordan har dere tenkt å håndtere dete ? nitrogen er vel flytende ved minus 276 grader eller no .... hørte jeg noen nevne frostskader på pc fingre og andre ting ?? Flytende gass er ikke noe små barn og fjortisser bør leke med ...... stikk fingeren oppi en beholder med gass så kan du knekke den av som en fyrstikk etterpå .... tøft party triks synes kanskje noen ... men ikke jeg Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Flytende gass?? Det går faktisk ikke an å si en gang. Prøv å si det! "flytende gass". Jeg får det ikke til. Lenke til kommentar
Dubsko Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Quote: On 2002-02-19 20:03, DrErling skrev:Flytende gass?? Det går faktisk ikke an å si en gang. Prøv å si det! "flytende gass". Jeg får det ikke til. *latterkrampe* Lenke til kommentar
Moose Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Svar på cyberclads spørsmål: Selv om man stenger flytende nitrogen inne i en beholder vil den bli varmet opp av omgivelsene, og særlig av prosessoren. Dermed vil beholderen etterhvert få samme temperatur som omgivelsene. Lenke til kommentar
NeoX Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 her er altså jeg utdannet som laborant, brukte flytenes nitrogen til mye rart, fra å drepe bakterier til å teste ett stoffs styrke i extrem kulde... det som er med alle gasser, er att du kan holde en propantank opp-ned og helde i en bøtte, holder seg fortsatt flytenes, men fordamper ganske fort, kan tilåmed tenne på det mens det er i bøtta og det brenner dårligere enn bensin, men brenner fort opp, om du setter en lukket beholder med flytenes nitrogen på prosessoren, vil den holde seg ganske kald helt til beholderen eksploderer og tar med seg resten av PC-en, en regel der var att hver 3 grad den blir varmen opp så vil trykket bli dobbelt!!! om den er på 20 bar i minus 270 i lukket form vil den være på 40 bar ved minus 267 grader, da blir det ganske fort ett tonns trykk som vil blåse med seg ganske mye av tingene rundt seg, bare prøv og holde igjen ett løkk med en kjele med kokenes vann, ingen som har klart enda,lokket vil løfte på seg ganske fort, om ikke vil kjelen eksplodere, vanndamp er en gass det og, bare i en betydelig varmere utgave, eller sleng en liten propanboks på bålet, da får du samme effekten (ps: stå langt unna) mitt råd er, hold deg langt unna den ideen.... flytenes gass ligger for det meste i en varmeisolert tank... :smile: Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Flytende nitrogen brukes allerede som kjøling for ekstreme overklokkere! http://www.horae.dti.ne.jp/~kfuno/cooling.htm fungerer fett det ja! Lenke til kommentar
bass_to_the_maxx Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 nitrogen er flytende ved -196. det absolutte nullpunkt. tror jeg er -273,15. så til alle som skriver -274, 275 o.s.v.: skole er viktig! Lenke til kommentar
NeoX Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 nix, flutenes nitrogen er på -274 grader, men det er absolutt ren nitrogen, ikke nitrogen som ligger åpent i en skål, som blir møkete på sted, kulde går dedover vettu, så når det blir kaldt rett over, vil all støvet som er i luften rett over sveve ned i det, men det er ikke synlig for det vettu... (tips: vann leder ikke strøm!!!!!!) Lenke til kommentar
mr.a Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 hvor dum går den ann å bli? "får ikke ordet flytende gass til å stemme..."! lol *latterkrampe*. he he... hvor gikk du på skole? bonden frans som kjemilærer? innenfor gasser har vi to viktige kategorier: tørr gass, eller altså gass som ikke kan komprimeres hardt nok til å gå over til væske form. våt gass, som derimot går over til flytende form ved ett visst trykk. metan er en typisk tørrgass, mens propan, butan og nitrogen osv... er typiske våtgasser. for å bekrefte mirakelet om "flytende gass", kan man enkelt kjøpe en beholder med propan, så riste på den. hva hører vi? en væske kanskje... hent derreter en kniv å høgg høl i gass boksen i bånn... hva kommer ut? gass? syltetøy? (PS: flytende propan... holder du fortsatt i boksen er det stor fare for frostskader på henda) konklusjonen er at propan fordamper ved romtemperatur (i hvertfall). når propanen fordamper drar den med seg varme, eller i kjemi "energi", denne energien blir frigjort av propanen. det er ikke riktig å si at "nitrogen har en temperatur på -217C". isteden så kan man si: "når nitrogenet ligger inne i trykkbeholderen har den en temperatur den som ligger i lufta, romtemperatur, slipper man derimot nitorgen ut av beholderen og ned på en flate fordamper den i løpet av et ti dels sekund... dette krever mye energi, derfor drar nitorgenet med seg energi i form av varme med fra flaten man har skvetta det på. denne flaten er da i et brøkdelssekund rundt -250C, ikke nitrogenet! det har fordampet akkurat som vann (det fordamper forresten fordi det har en koketemperatur på -200C eller noe, vann fordamper ved +100C) for de som har forstått det som står over er det ikke nitorgenet som er kaldt, det er det man heller det på som blir kaldt! når man stenger nitrogen inne i en beholder, som er lufttett fordamper ikke nitrogenet fritt, dette fører til trykkøkningen inne i beholderen... som senere fører til at metallet (eller plasten) i beholderen skværer opp og sprenger. jeg tror ikke de som har relativt liten erfaring med flytende nitrogen burde holde på med det. leste nettopp en artikkel om noen som ville propan kjøle PC-en sin. han fikk svar om at propan brenner som bare ****, og at nitrogen er tryggere... he he! *latterkick*!! PS: flytende nitrogen brenner som bare ****! hundre ganger bedre enn propan! jeg prøvde å skrive lettest mulig, men jeg tror ikke dere skjønner en dritt uansett. Lenke til kommentar
ToBi Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 flytende nitrogen er ikke -274, det er umulig fordi elektronene (i atomet) beveger seg saktere desto kaldere det blir, og ved -273,15ettelleranna så stopper de helt opp, dermed kan det ikke være noe som er -274 grader celsius. Det er en umulighet. Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Quote: On 2002-02-20 01:23, NeoX skrev:nix, flutenes nitrogen er på -274 grader, men det er absolutt ren nitrogen, ikke nitrogen som ligger åpent i en skål, som blir møkete på sted, kulde går dedover vettu, så når det blir kaldt rett over, vil all støvet som er i luften rett over sveve ned i det, men det er ikke synlig for det vettu... (tips: vann leder ikke strøm!!!!!!) Nitrogen koker ved -196 grader celsius. Det finnes ikke noen temperaturer under 273,15 grader celsius, dette er det absolutte nullpunkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå