Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

bestefar er far til sønns barn?

Anbefalte innlegg

En annen ting, TS kan jo skaffe faren sitt DNA uten store problemer vil jeg tro... han trenger ikke sette navn på DNA-prøven, bare bevise at det finnes en person med DNA som treffer bedre enn sitt eget.

Uten å være sikker vil jeg tro at å stjele DNA for en slik prøve er ulovlig, og dermed ikke kan brukes i en eventuell farskapssak.

Saken er vel at han trenger ikke bevis at faren er faren (hvor dumt hørtes ikke det ut) men kun bevise at han ikke er det.

Vet ikke helt rundt det juridiske her men får han besøk av faren sin i sitt eget hjem eller på sitt private rom i foreldrenes hjem, eventuelt skaffe det i all offentlighet tror jeg ikke det er ulovlig.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting, TS kan jo skaffe faren sitt DNA uten store problemer vil jeg tro... han trenger ikke sette navn på DNA-prøven, bare bevise at det finnes en person med DNA som treffer bedre enn sitt eget.

Uten å være sikker vil jeg tro at å stjele DNA for en slik prøve er ulovlig, og dermed ikke kan brukes i en eventuell farskapssak.

Er fri bevisførsel i Norge. Så selv et ulovlig innhentet bevis vil man stort sett kunne fremlegge på lik linje med lovlige beviser.

Lenke til kommentar

Er fri bevisførsel i Norge. Så selv et ulovlig innhentet bevis vil man stort sett kunne fremlegge på lik linje med lovlige beviser.

Det er mulig for rettsapparatet å se bort i fra beviser som er skaffet på ulovlig måte, det er ikke så enkelt som å si at man har fri bevisførsel og tro at det alltid er tilfellet.

Du kan søke opp Rt. 1991 s. 616 eller Rt. 2001 s. 668 der hvor videoopptak ble forkastet som bevis grunnet at det ikke var skaffet på lovlig måte.

Vel og merke er jeg ikke advokat så det kan være flere nyanser inne i bildet, men det er verfall feil å si at alle beviser blir godtatt uansett hva.

Lenke til kommentar

(...)

Som en av kildene dine sa, " En DNA-analyse har ingen rettsvirkninger i seg selv".

Man kan selvfølgelig gå til sak, men det er noe man gjør som privatperson da, noe som kan være veldig økonomisk utfordrende. Merk også at fra starten av året ble det gjeninført tidsfrister for farskapssaker.

- En privat DNA-analyse vil avgjøre om du har grunnlag for å gå til sak

- Det skal ikke være veldig økonomisk belastende når du vet resultatet - du trenger ikke masse advokatforarbeid etc, det eneste du trenger er å levere saken sammen med plausibelt grunnlag(den private testen) hvorpå tingretten vil pålegge "offisiell" test.

- Hvis du leser kildene er ikke tidsfristen reelt noe å bekymre seg for, da den kun løper fra du oppdager forholdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...