Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

bestefar er far til sønns barn?

Anbefalte innlegg

Min ex var utro i noe jeg tror var hele forholdet. Hun ble gravid og fikk et barn som visst var min datter. Dum og ung som jeg var skrev jeg under på fødselspapirene og vips jeg var blitt "far". jeg var 17 og hun var 24. Vi flyttet fra hverandre like etter at barnet var født og deretter kom barnebidraget. 3500,- i mnd. Jeg betalte i håp om og få ha kontakt med barnet og nå, 5 år senere har jeg 0 kontakt med barnet fordi jeg blir nektet av henne og et tvangstrekkende barnebidrag fra nav på 8000,- i mnd. Jeg går personlig konkurs.. Klage til nav nytter ikke. Vi har relativt lik inntekt. Jeg jobber og hun snylter på nav. Barnehage, hus og strøm blir dekt fra det offentlige og hun har studiestipend i tillegg. Jeg gremmes over slike mennesker..

Men mitt opp i all dritten så vender familien min seg mot meg fordi jeg ikke lenger ønsker å kjempe for å ha kontakt med barnet. Jeg og min samboer har prøvd i snart 2 år uten og lykkes. Barnevernet holder bare med mor så nok er nok. Mine foreldre er ikke støttende og har masse kontakt med barnet, ikke vil de hjelpe til med noen ting heller of jeg tror jeg nå vet hvorfor. Min far er muligens far til min datter.

Det er visst slik at min far hadde et forhold til min utroe ex i løpet av hele forholdet. Dette er ikke det eneste mennesket hun hadde et foehold med, men det var forholdet til min far som drev våres forhold. Jeg bare var der.. Dette barnet er fars og ex sin hemmelighet tror jeg nå og dette tar knekken på meg. Ikke bare det at sjangsen for at barnet er mitt ikke er så stor, men at min far hadde sex med min ex mens jeg var på skolen, at han virkelig kan gjøre slikt mot meg og min mor..

Er det noen som har opplevd noe lignende her?

Anonymous poster hash: 4c3e5...839

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta Dna prøve. DET har du rett til å gjøre. Uansett hva de skulle si om saken....viss alle vender ryggen så sett ned foten. Bevis at du ikke er den "slemme" her, men hun. Æsj...bruke deg på den måten! Blir syk av å lese slikt. Og viss din far....wtf! Grusomt!

Krev en Dna prøve. Viss hun ikke svarer....finn adressen og ring på døra en vakker dag uten forvarsel og gå rett på sak. Si du er lei.

Endret av MoonLight
Lenke til kommentar

Dine foreldre støtter ikke deg, og din far kan uten skrupler ha et langvarig forhold til egen svigerdatter? Litt av en familie, men jeg tror IKKE det er noe tap for deg å bare la dem utstøte deg så mye de vil. Du vil være "better off".

Vet du 100% sikkert at forholdet var reelt? Har du fortalt det til din mor?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det er ett ekstra problem her med DNA testing, da den far til trådstarter kan være den biologiske far av hans sønn vil deres DNA være veldig like og dermed kan en test gi en falsk positiv.

For at man skal være sikker må trådstarter og hans far begge testes mot sønnens DNA, og trådstarter kan ikke tvinge sin far til å ta en DNA test.

Trådstarter var ung og dum og betaler nå prisen for det, lite å gjøre foruten å fortelle historien som ett skrekkeksempel for alle andre fedre som ikke er sikre på at de er far når de skal signere.

Selv om det skulle vise seg at trådstarters far er biologisk far til hans sønn vil det fortsatt ikke endre noe, papirene er signert. Med mindre far til trådstarter velger å adoptere barnet er det økonomiske ansvaret fortsatt på trådstarter.

Lenke til kommentar

DNA-analysen er noe mindre sikker hvis farskapskandidatene er nær beslektet, for eksempel har den utpekte far en bror, far eller sønn som også er aktuell farskapskandidat i saken.
- http://www.dnatest.no/DNA-analyse.htm

Ser ut som det har litt å si og det er kanskje ikke så rart heller. Jeg vil tro at det kan komme litt an på hvilke gener sønnen har arvet fra faren også? Dersom det slår ut positivt og han mener han ikke er faren, men at hans egen far er - så bør han også testes.

Lenke til kommentar

Hvor nøyaktig er DNA test gjøres er vandligvis avhengig av prisen, men ingen er intressert i en test som koster hundretusenvis av kroner å gjøre. Derfor tester man noen få punkter man vet at vandligvis gir korrekte resultater, med bare juridisk far sitt DNA vet man ikke om det man tester er arvet i en eller to generasjoner. Men ved å sammenligne far og bestefar sitt DNA kan man finne forskjeller som er arvet ned i sønnens DNA. Men også selv om man tester begge er det ikke sikkert at den DNA analysen som gjøres er nøyaktig nok til å finne forskjellen, DNA er veldig nøyaktig men testene er ikke magiske.

Lenke til kommentar

DNA-analysen er noe mindre sikker hvis farskapskandidatene er nær beslektet, for eksempel har den utpekte far en bror, far eller sønn som også er aktuell farskapskandidat i saken.
- http://www.dnatest.no/DNA-analyse.htm

Ser ut som det har litt å si og det er kanskje ikke så rart heller. Jeg vil tro at det kan komme litt an på hvilke gener sønnen har arvet fra faren også? Dersom det slår ut positivt og han mener han ikke er faren, men at hans egen far er - så bør han også testes.

Kan ikke tvinge faren til å ta dna prøve.... men jeg synes nå det hele virker veeeeldig spesielt, nekter å tro at din far, lar deg betale barnebidrag i alle år vel vitende om at det ikke er ditt barn, isåfall er jo faren din den største feigingen som eksisterer, skjønner ikke hvor disse menneskene er i verden jeg, aldri møtt noen som har opplevd noe i nærheten engang i hele mitt liv...... hvor er dere? inni tv'n?

Er testen "delvis positiv", altså u-konklusiv, så kan det styrke mistanken mot din far og rettferdiggjøre en mere grundig test evt en test av din far.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Skrev vel ikke tvinge forsåvidt, men faren er vel neppe så frivillig. Det må vel finnes noen måte å få gjort det på dersom det er grunn til mistanke.

virker veldig spesielt at en far skal gjøre noe sånt mot sin egen sønn. Sikkert greit å uansett starte med en test av seg selv som potensiell far.

Lenke til kommentar

Selv om det skulle vise seg at trådstarters far er biologisk far til hans sønn vil det fortsatt ikke endre noe, papirene er signert. Med mindre far til trådstarter velger å adoptere barnet er det økonomiske ansvaret fortsatt på trådstarter.

Øh... Kilde på dette?

Hvis jeg får barn med dama og har 0 grunn til å betvile mitt farskap signerer jeg selvfølgelig aktuelle papirer. Påstår du at dersom jeg 3 år etter finner ut hun var utro, DNA-tester og det viser seg at sjefen hennes er faren, så er jeg fortsatt ansvarlig til barnet er 18? Det tror jeg ikke på, det må da være en selvfølge at man om ønskelig kan fraskrive seg farskap og ansvar dersom man har blitt beviselig bedratt.

Eksempel på opphevet farskap:

Rettsmedisinsk institutt i Oslo har i begge sakene gitt samme svar som DNA-test Norge. Norske domstoler har opphevet farskapene. Mannen i 60-årene har fått tilbake 60000 kroner, mens 35-åringen nylig fikk 255000 kroner tilbake i feilaktig betalt bidrag.

Og en kilde til:

Jeg har fått utført en farskapstest privat som viser at jeg ikke er biologisk far til barnet mitt. Hvordan går jeg frem for å oppheve farskapet?

Et juridisk farskap kan kun oppheves av tingretten der barnet bor (evt. der det tidligere ar blitt avsagt dom for farskap). En DNA-analyse har ingen rettsvirkninger i seg selv. Du må kontakte tingretten og anlegge farskapssak. Retten hjelper deg med å sette opp en stevning, dersom du ikke har skaffet deg annen juridisk bistand (advokat). Det er gjenninnført frister for å reise farskapsak fra 01.01.14 (les mer under "Lover og regler").

Dersom mor, far og en annen mann som mener han må være far til barnet er enige, kan farskapet endres administrativt ved Fylkestrygdekontoret. http://www.farskap.no/no/informasjon/q_and_a/

Endring eller opphevelse av farskap

Dette skjer som hovedregel i retten (tingretten). Mor, barn, far eller en annen mann som mener han må være far til barnet, reiser en farskapssak. Retten vil vanligvis sørge for å avklare farskapet ved en DNA-analyse før saken avgjøres. Sak kan reises uavhengig av barnets alder. Det er fra 01.01.2014 innført frister for mor og far/mann for å reise sak.

Endret av toth
Lenke til kommentar

(...)

Som en av kildene dine sa, " En DNA-analyse har ingen rettsvirkninger i seg selv".

Man kan selvfølgelig gå til sak, men det er noe man gjør som privatperson da, noe som kan være veldig økonomisk utfordrende. Merk også at fra starten av året ble det gjeninført tidsfrister for farskapssaker.

Lenke til kommentar

En annen ting, TS kan jo skaffe faren sitt DNA uten store problemer vil jeg tro... han trenger ikke sette navn på DNA-prøven, bare bevise at det finnes en person med DNA som treffer bedre enn sitt eget.

Uten å være sikker vil jeg tro at å stjele DNA for en slik prøve er ulovlig, og dermed ikke kan brukes i en eventuell farskapssak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...