inaktiv000 Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Jeg har en Nokia MicroEmission Valuegraph 447W (såpass ja) skjerm (CRT, 17"). Den er kjøpt brukt for noen år siden (1 000 kroner, svindel!). Problemet er at den er så inni gampe*** uklar.... kan kanskje virke som om enkelte piksler blir forskyvet i forhold til andre. Å stille inn frekvens og slikt nytter ikke, og har heller ikke funnet noen valg i skjermens egen meny som hjelper. Jeg har vel egentlig gitt opp skjermen, men tenkte kanskje det var noen her som hadde et eller annet supertrix de ville dele? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 jeg har sett problemet før, skjermen din er sannsynligvis blitt gammel og sliten, jeg vet ikke om noen måte å fikse den på. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Åpne skjermen og still på Linjetrinnet. Det er 2ting du kan vri på der. Horisontal og vertikal. Driver endel med TVskjerm reprasjon og det høres ut som bilderøret er litt slitent ja. Kan selvfølgelig være mye annet ,men bilderøret er en feil som går igjen. Still på de forskjellige gitter spenningene (de tingene du vrir på) og da løser du problemet midlertidig. Kan faktisk gå en god stund før det skjer noe igjen. PS: Noen ganger kan det bare være de som må stilles. Da ville du jo ha vært heldig EDIT: Visket vekk noe svada som jeg skrev.. Lenke til kommentar
Data-n00b Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Hei. Har "slitt ut" 2 sånne skjermer selv.. Problemer er billedrøret (faktisk styringa til kanonen) som blir gåen, ergo treffer ikke strålen trådmasken riktig, og bildet blir uklart. Hvis du fortsetter å bruke skjermen, vil du en dag oppleve at bildet begynner å "hoppe" kraftig, etterfulgt av ett lite smell, og sur røyk. Konklusjon: Kjøp ny skjerm, og lever den gamle til resirkulering. Mvh, Thomas. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Komponentene i skjermen er slitt og har forandret verdier, derfor blir det blurry... På linjetrafoen er det 3 skruer, ene av dem er fokus. Den kan du stille på så blir bildet klart igjen. Jeg har justert mange pc skjermer hvor dette er tilfelle. De blir mye bedre. Skjermen må være på når dette skal gjøres og det er høyspent tilstede. Du må vite hva du gjør, ellers kan du få deg en saftig karamell.. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2003 Takk for svarene Kan jeg få en litt mer detaljert beskrivelse av hvordan jeg går frem for å stille på skjermen? Er det noen skruer som er ment til å stilles på, eller er dette et "triks"? Lenke til kommentar
CFD Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Komponentene i skjermen er slitt og har forandret verdier, derfor blir det blurry... På linjetrafoen er det 3 skruer, ene av dem er fokus. Den kan du stille på så blir bildet klart igjen. Jeg har justert mange pc skjermer hvor dette er tilfelle. De blir mye bedre. Skjermen må være på når dette skal gjøres og det er høyspent tilstede. Du må vite hva du gjør, ellers kan du få deg en saftig karamell.. Du har mye mer utdannelse enn meg og endel fler år på baken ,men hvordan skal man få seg en karamell hvis man stiller på Høyspenningstrafoen? Det er jo bare en "svart boks med noen ledninger som stikker ut på toppen" for folk som ikke vet hva det er. Er jo bare og stille på noen ting som sitter utenpå. cecolon: Ikke noe triks nei. Du åpner skjermen og ser en liten svart "boks" med et par ledninger som står opp og går til "kortet" bak selve skjermen. DU kan prøve og stille litt på de "skruene" som sitter der og da vil du merke hvem som er horisontal og hvem som er vertikal. Og hva som er fokus. Like greit og stille alle når man er inne i skjermen og roter. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 De får seg en karamell hvis de tar på ting de ikke bør ta på. Er ikke så lett å vite hva som er hva for folk som ikke har peiling på elektronikk. Derfor en liten advarsel! =) Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2003 Takk for tips & advarsler Finnes det en måte å lade ut disse kondensatorene og annen styggedom slik at jeg er trygg før jeg roter inni skjermen? Lenke til kommentar
sparks Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Dra ut kablene, skru av og på skjermen flere ganger? Da vil vel det meste lades ut? Lenke til kommentar
CFD Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 Vil ikke synes det er noe farlig jeg. Du tar en stjernetrekker og vrir. Begge tingene er isolert (linjetrafoen eller høyspenningstrafoen hvis du vil kalle den det) og skrutrekkeren. Så jeg nekter og tro at man kan få støt hvis man bruker de tingene. Bruker selv aldri skrutrekker ,og har aldri fått noe støt. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 cfd: Du synes ikke det er farlig nei, for du vet jo hva de enkelte tingene er for noe. Du burde tenke på at folk ikke vet like mye som deg og derfor trengs advarsler. Står "advarsel høyspent" på monitorene, en grunn til at produsentene bruker penger for å markere det. Når man må åpne opp en skjerm for å komme til trafoen så blir ofte spenningsførende deler eksponert. En råtten høyspentkabel fra trafoen er heller ikke så lur å ta på hvis man er borti jord f.eks.. Hvis du hadde vært sjef på en arbeidsplass og latt ufaglærte folk uten elektronikk erfaring fikle med monitorer så hadde du fått arbeidstilsynet på nakken for grov uaktsomhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå