RBW Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Vi møtte toppsjefene i selskapet.AMD har slitt i mange år – slik skal de redde skinnet (Ekstra) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Veldig spent på ARM i stasjonære og kraftigere laptoper! Har vel potensiale til mye høyere ytelse enn x86, om man lar effekten gå litt friere (opp mot 100W på de største). Og integrering med mobile enheter blir vel enda lettere da vil jeg tro. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Mange fine ord og forkortelser her. Verre er det med ytelsen. Har de hatt noe minneverdig siden 939 nå egentlig? 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 AMD kunne nok hanket inn langt mer markedsandeler om de fikk kontroll på effekten prosessorene deres krever. For i de systemer jeg er fornøyd med bare en grei APU, så er også effektivitet viktig. Da hjelper det ikke at APUen er vell så rask. Eneste gangen jeg ike bryr meg stort om effektivitet er i toppnivået hvor ytelse på CPUen er det eneste som betyr noe. Men her har ikke AMD noe å by på heller, så da blir det nødvendigvis Intel atter en gang. Så at det går dåelig for AMD er ikke så rart når de har feil strategi i de fleste segmenter. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Veldig spent på ARM i stasjonære og kraftigere laptoper! Har vel potensiale til mye høyere ytelse enn x86, om man lar effekten gå litt friere (opp mot 100W på de største).Jepp, her har ARM potensiale fremover. Når man ser hvordan Apple har designet sin A7 prosessor så er det også ganske klart at Apple selv mener at ARM har en fremtid for laptoper og etterhvert stasjonære maskiner. Problemet til AMD er at de nok en gang er for sent ute. Deres egenproduserte ARM-design er ikke klart før tidligst 2016, da har allerede Nvidia og Qualcomm nesten to års forprang. Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 De burde gjøre noe med den forferdelig høye varmeutviklingen.... og hva med de latterlig mange kjernene (8 kjerner!)? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 (endret) Det er faktisk mye som er gjort med både varmeutvikling og ytelsen, en god del av dette ble gjort etter den katastrofale lanseringen av FX cpu'ene og jeg vil anta at det vil komme en del forbedringer i løpet av året når Amd går over på lavere produksjonsprosess. Dessverre så har Amd vært begrenset av Global Foundries i forhold til nm noe som også har gått utover varmeutvikling og ytelse, spesielt siden intel nå produserer sine Cpu'er på 22nm mot Amd sin 28nm/32nm, noe som har en stor betydning for både varmeutvikling og effektforbruk. Antall kjerner som man har på Cpu'en var tidligere estimert til å nå svært høye tall, feks Intel kunne i 2006 fortelle at de hadde en Cpu med 80 kjerner klar innen 5 år |, mener at de landet på Knights Landing som "kun" har 72 kjerner , til litt mer "normalt" bruk har vi i dag kun 12 kjerner og 8 kjerner tilgjengelig selv om man trodde tidligere at både antall kjerner og ytelsen ville være langt høyere enn den er i dag. Personlig tror jeg ikke at det vil skje store endringer med mindre vi får byttet ut materialet som brukes i dagens Cpu'er med noe som er raskere , dessverre har man enda ikke løst problemene med "Graphene" , selv om det ble gjort store fremskritt nylig som nå vil sørge for at det kanskje kommer "snart" Endret 26. juni 2014 av Malvado Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Mange kjerner er da ikke latterlig, det er kjempesmart å la forskjellige kjerner ta seg av forskjellige oppgaver istedenfor en som skal kjøre hele showet og prosesser må vente til det er deres tur. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 8-kjerner hadde vært helt greit om det ikke hadde vært for at Konkurrerende prosessorer fra Intel klarer høyere ytelse i multitrådede oppgaver med 4... Jeg tror nok ikke man skal håpe for mye på at ARM kunne kommet å blåst x86 av banen i det tyngre segmentet. Skalerer du opp antallet transistorer såpass og inkluderer alt av funksjonalitet som kreves fra en stasjonær maskin, så sitter du igjen med et design som er svært mye mer komplekst. Og krever helt andre rutiner på hvordan man jobber, da du ikke kan sitte å finpusse hver minste bit. For ikke å snakke om det økonomiske. Hvor store brikker av natur vil ha mye høyere feilrate. Som igjen gjør at man kanskje må vurdere å kutte bort en kjerne eller to for å få ut nok fungerende enheter. Pluss sikkert en del andre problemer som gjør at effektiviteten og ytelsen får en rimelig kjip stigningskurve. Men mer konkurranse hadde naturligvis vært fint. Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Mange kjerner er da ikke latterlig, det er kjempesmart å la forskjellige kjerner ta seg av forskjellige oppgaver istedenfor en som skal kjøre hele showet og prosesser må vente til det er deres tur. Det hadde ikke vært latterlig visst programvare på PC'er i dag var optimalisert for 8 kjerner, men det er knapt nok 2-kjerne støtte på de fleste program, og ikke minst i spill... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Ser ut som windows bruker 4 mens spill kan utnytte alle 8. Både Crysis 2 og3 benyttet alle 8 på min AMD FX 8320. Det som er latterlig med den er strømtrekket i kombinasjon med svært lav toleranse for temperatur. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 (endret) Mange kjerner er da ikke latterlig, det er kjempesmart å la forskjellige kjerner ta seg av forskjellige oppgaver istedenfor en som skal kjøre hele showet og prosesser må vente til det er deres tur. Det hadde ikke vært latterlig visst programvare på PC'er i dag var optimalisert for 8 kjerner, men det er knapt nok 2-kjerne støtte på de fleste program, og ikke minst i spill... Du tar faktisk feil her , det er lenge siden utviklerne begynte å gå over til mer enn 2 kjerner, feks så kan Unreal Engine ta i 3 bruk 3-4 kjerner (eller mer avhengig av ytterligere optimaliseringer av spillutviklerne) og Unreal Engine 4 skal visstnok kunne støtte enda flere kjerner. Dette intervjuet med Tim Sweeney Epic Games fra 2011 er i alle fall interessant lesing. Men med mindre PC brukerne får ut fingeren og begynner å oppdatere datamaskinene sine med flerkjernede Cpu'er og mer moderne skjermkort,så vil utviklingen fortsatt fokusere på det som de fleste har. Vi har jo på mange måter satt mange begrensninger ved at anbefalt minnemengde har vært i mange år 4 til 8Gb og fokuset har vært på ytelse per kjerne, der man ofte har valgt feks en kjapp 2 kjerners fremfor en noe saktere (per kjerne) 4 kjerners, og heller bruke pengene på et dyrere skjermkort. Endret 27. juni 2014 av Malvado 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå