Bleenda Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Hei, sommerferien står for tur og det er dags for å fjerne taket på et gammelt uthus, takplatene inneholder asbest, så forstår det slik at en gjerne skal være litt varsom, ser for meg noe ala dette : - P3 maske + heldekkende "male-dress"?- Spyle ned området før jeg starter. - Demontere, uten å ødelegge platene, legge dem på pall. - Pakke inn i plast, og levere. Spyle over før videre arbeid starter, hive dressen med resten av utstyret. Noen innvendinger, råd eller tips? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Et det ikke påbudt å leie spesialister? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Nei, det er lov å gjøre dette selv på eget hus, og forsiktighetsreglene TS brskriver høres ut til å være som de skal være. Ansetter man derimot noen til å gjøre jobben, så bør man bruke spesialister eller selv passe på at alle HMS-krav følges. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Pass på at alt er skikkelig vått før du demonterer, slik at de ikke støver. Det høres forøvrig ut til å være en god plan. Lenke til kommentar
Error Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Det er mulig du burde revurdere og leie inn eksperter. Hvis en av platene knuser og det virvles opp svevestøv kan naboer bli utsatt - spesielt hvis det blåser litt. Asbest er også farlig for dyr, så nabokatten kan stryke med om du er uheldig. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 Det er mulig du burde revurdere og leie inn eksperter. Hvis en av platene knuser og det virvles opp svevestøv kan naboer bli utsatt - spesielt hvis det blåser litt. Asbest er også farlig for dyr, så nabokatten kan stryke med om du er uheldig. Naboer er heldigvis relativt greit skjermet i forhold til arbeidsområde, målet må jo være og få det ned uten å knuse noe, men uhell kan jo skje. Nei, en får tygge litt på det. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Nå skal vi ikke overdrive faren ved en engangsjobb som dette. Husk at folk jobbet med asbest i hver dag, hele dagen, i mange år, helt uten verneutstyr, før det ble oppdaget at fibrene var farlige. Den lille mengden man måtte kunne få i seg, til tross for sikkerhetsutstyr, på en så liten jobb kan neppe anses å være noen risiko. Noe helt annet er det selvsagt for de som jobber med asbestsanering på heltid, de må ta helt andre forhåndsregler. Dersom en plate skulle sprekke/knuse, er det en fordel om den er fuktig, slik at den støver minste mulig. Pakk alt godt inn i minst 2 lag plast, og merk forskriftsmessig, før du frakter det. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 (endret) TS. I mitt "tidligere liv" var jeg med på og demontere bølgete takplater i etternittplater (utseende - alla galvanisert "bølgeblikk plater"), flere ganger. Vi fuktet ikke, brukte ikke masker, eller beskyttelsesklær. Det er noe asbest i platene og det er trolig de du har. Har også fjernet kledningsplater i etternitt. Og skjært og oppmontert pernittplater, uten beskyttelse. Sto i "støvføyka" (uten maske) og skar disse platene med vinkelsliper på 70-tallet, intill de også ble forbudt. Har foreløpig, ikke merket noen skader. Å fukte platene for å hindre asbeststøv, er en bra ide. Eller bruk maske. Ikke det at jeg tror det er så stor fare, men det koste så lite. Det er en fordel at dere er minst to personer, min en på taket og en nede. Den letteste personen (ene) på taket (knusningsfare). Og HUSK! Trå der det er spikerrader, trår du i gjennom, vil du trå på tilfareren (normalt en plank) og platene er også sterkere der! Bruk skotøy med myk såle. Det er i første rekke, den som står nede og tar i mot platene, som er utsatt for støv. Og vask av ansikt og hender, når du/dere er ferdig med innpakningen. Skift klær. Slike gamle plater er normalt skjøre og ryker lett, når du skal dra opp spikeren/skruen. Jeg har kjenskap til at platene kan være festet med to forskjellige typer festemidler. Er du heldig, er det en type som er mulig å skru opp. Da er det en firkantet topp over skiven, på spikeren/skruen. Da finnes det en pipe å få kjøpt, som passer. Ta med en slik til byggevaren og kjøp en rett type pipe. Eller bruk en skiftenøkkel. Er det kun klinket på oversiden av skiven, har du to valg. 1) Skjære vekk hodet, med en vinkelsliper. Mye bryderi og plundrete. 2) Ved bruk av et stort brekkjern, bør du legge et bord i mellom brekkjernet og etternittplaten og bryte mot bordet. Da avlaster du presset mot platetoppen. (Men det hender det går greit, uten bord) Bank inn brekkjernet med en hammer og plasser bordet slik at du bender mot bordet. Dette går normalt greit, med litt forsiktighet. Bær platen på kant (vertikalt). Sjekk ut med deponiet (eller forskriftene) type pall og type plast (tykkelse) og metode for innpakking. Lykke til. Endret 25. juni 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå